Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 1999 - 09:26 Der er 7 kommentarer og
5 løsninger

UTP, Hvad er det ?

Er der nogen der ved hvad et UTP kabel er ?

Gode Point !

mvh

LBM
Avatar billede hojben Novice
26. oktober 1999 - 09:31 #1
UTP står for UnTwistedPair og er PDS-kabler (RJ-45) med telefonligende ender. Bruges til NetVærk. Ikke parsnoet
Avatar billede larsomania Nybegynder
26. oktober 1999 - 09:35 #2
Det er altså forkert...

Det står for

Unshielded Twisted Pair - altså parsnoede ledninger uden skærm.
Der findes også Shielded Twisted Pair - der er parsnoede MED skærm.

Ellers er det rigtigt.
Avatar billede hojben Novice
26. oktober 1999 - 09:38 #3
Larsomania >> Nåååja, *SSS*
Avatar billede larsomania Nybegynder
26. oktober 1999 - 09:38 #4
I øvrigt siger UTP ikke noget om hvilke stik, der sidder i kablet - det er udelukkende kabeltypen. Så du kan sagtens have for eksempel spadestik eller andet sjov på et UTP, det _skal_ ikke være RJ45.

Avatar billede mikkle Nybegynder
26. oktober 1999 - 09:58 #5
unshielded twisted pair

unshielded twisted pair er den mest almindelige type telefonledning. Twisted Pair er den almindelige kobber ledning der forbinder hjem og mange foreting/firma computere til telefon seleskabet. For at redusere elektromagetisk induktion mellem lednings parene er der to isulerede kobber ledninger "twisted" rundt om hver enkelt. Hvert signal på en twisted pair kræver begge ledninger. Egter som nogle telefoner kræver flere forbindelser er twisted pair nogle gange installeret i to eller elere par alle med en i et enkelt kabel. Nogle kabler er lagt inden i et slags skjold der fungerer som jord. De er kendt som Shielded Twisted Pair (STP)
Avatar billede maj006 Nybegynder
26. oktober 1999 - 09:59 #6
UTP er det typiske netværkskabel når du kører 100mBit netværk.
Avatar billede larsomania Nybegynder
26. oktober 1999 - 10:11 #7
Men så skal det være KAT5 kabel...
Avatar billede rbnstudio Nybegynder
26. oktober 1999 - 10:58 #8
maj006-> Jeg mener nu at man bruger STP kabel, afhensyn til støj immunitet, når man køre så høje hastigheder!!!

Avatar billede larsomania Nybegynder
26. oktober 1999 - 11:06 #9
Du kan godt køre 100 mbit/s i UTP
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 1999 - 12:32 #10
Tak for hjælpen og det blev altså kun til 30 point til hver, men det er jo et let spørgsmål !

mvh

LBM
Avatar billede inads Nybegynder
28. oktober 1999 - 06:56 #11
Hi LBM

Et parsnoet kabel, hvor de to ledninger i de enkelte trådpar er snoet omkring hinanden, nærmest som elastikken i en elastik-drevet modelflyver. Snoningen sikrer større ufølsomhed over for udefra kommende elektriske støjimpulser. Parsnoede kabler anvendes i ledningsnet til telefonbrug og til lokalnet, f.eks. i token ring installationer.

Den stigende udbredelse af lokalnet har i de senere år øget interessen for at anvende uskærmede parsnoede kabler, dels på grund af prisen, dels på grund af mulighed for at kunne genbruge eksisterende telefonkabel- installationer. På grund af ændrede impedansforhold, sammenlignet med skærmede kabler, kræver uskærmede kabler normalt brug af et media filter.

Disse UTP kabler skal man passe på ikke at ligge kablet ved siden af et 220 volt ledningskabel. Som regel skal man ligge kablet min 5 CM fra strømkabler for at undgå interferens.

Venligst DPS
Avatar billede lalleboy Nybegynder
29. oktober 1999 - 10:41 #12
Hvad bruges et Switch til ?

Er det krævet hvas du skal have et Netværk med 5 20 port Hubs med 10/100Mbit ?

Håber nogen vil hjælpe !

mvh

LBM