Avatar billede oleeskimo Nybegynder
23. marts 2005 - 16:34 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

Gider ikke boote på xp

Hey
Har en størrer problem .
Har igennem længere tid haft en windows xp på min computer , så ville jeg også lige være smart og smide en windows 200 på , men nu gider den ikke boote over på xp'en den går bare i stå under opstart hvad gør man ?
Avatar billede kalp Novice
23. marts 2005 - 16:36 #1
Du kan lave en repair.

http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair

og så har du vel forhåbentlig installeret de 2 styresystemer i hver sin folder:)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. marts 2005 - 16:40 #2
Prøv at boote på din xp cdrom og gå i genoprettelseskonsollen.

Kør så disse kommandoer:
fixmbr
fixboot
bootcfg rebuild

Genstart og se om du nu kan starte din xp.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. marts 2005 - 16:42 #3
Sidste kommando manglede lige en /

Så kommandoen er:

bootcfg /rebuild
Avatar billede oleeskimo Nybegynder
23. marts 2005 - 16:47 #4
Jo tak , men nu er jeg meget nervøs anlagt , har ikke en windopws xp cd , men har det der genopretelses noget til at ligge på drevet , ås jeg også kan starte det ..
Men  den sprøger om jeg vil oprette en ny master boot record og noget med advarsel er det ikke farligt ?
Avatar billede oleeskimo Nybegynder
23. marts 2005 - 16:50 #5
Det er mest det med at den siger at der kan være chance for at den ikke kan finde harddiskende og sådan noget , kan du komme med en trin for trin måde at gøre det på ;)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. marts 2005 - 16:59 #6
Nu er det ikke hver dag jeg er i genoprettelseskonsollen, så jeg kan ikke huske ordlyden af de advarsler der kommer når man kører de forskellige programmer.

Men de 3 kommandoer er helt ok at køre og du bør ikke få nogen problemer selvom du siger ja til advarslerne. Det værste der kan ske er at du med kommandoen bootcfg /rebuild, får 2 ekstra linier i din start menu (boot.ini), men de kan fjernes bagefter.
Avatar billede oleeskimo Nybegynder
23. marts 2005 - 17:20 #7
Den gør det samme som før , når man trykker på XP , går den videre så komme det der windows 2k hvor der står starter computeren , så forsvinder det så skriver den en masse ligesom om den læser filer nede i venstre hjørne også kommer den ikke videre
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. marts 2005 - 17:25 #8
Det må jeg lige tænke over så. Du har jo ikke nogen xp-cdrom, så mulighederne for at fixe problemet er begrænsede :(
Avatar billede oleeskimo Nybegynder
23. marts 2005 - 17:27 #9
okay , har genopretlses konsolen på d drevet men det er også det eneste ..
Avatar billede haverslev Novice
23. marts 2005 - 17:40 #10
Måske kan du være heldig op få XP startet i fejlsikret og rep. din boot.ini
Prøv at tykke på F8 under opstart og derefter vælger du "sidste konfiguration hvor systemet virkede"
Hvis den så starter op på XP, skal du lige udføre følgende:
Klik på Start, klik på Kør, skriv: msconfig  og tryk enter, vælg faneblad: BOOT.INI og klik på 'Kontroller alle startstier. Windows vil nu selv slette de ugyldige startstier der er i boot.ini – klik på Anvend/Ok.
Avatar billede haverslev Novice
23. marts 2005 - 17:43 #11
stavefejl er på tilbud i denne uge ;)
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2005 - 18:45 #12
Forstår jeg dette ret, du har 2 operativsystemer poå din computer, ? du kan kun boote på Win2k ? du har Win XP med i bootmenuen men den virker ikke, er det korrekt forstået ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. marts 2005 - 19:19 #13
Jeg vil også gerne lige have det fastslået.

Envidere så bekræft lige følgende:
Du har xp installeret i c:\windows
Du ha 2000 installeret i c:\winnt

Åbn den skrivebeskyttede fil c:\boot.ini og kopier indholdet herind så vi kan se den.
Avatar billede oleeskimo Nybegynder
23. marts 2005 - 19:25 #14
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="2k" 2
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="xp" 1
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn
C:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows XP Genoprettelseskonsol" /cmdcons
Avatar billede oleeskimo Nybegynder
23. marts 2005 - 19:25 #15
Og ja til at der er to som forholdsvis ligger i windows og winnt .., prøver lige at se om jeg kan komme ind i den der f8 ting ..
Avatar billede oleeskimo Nybegynder
23. marts 2005 - 19:34 #16
det hjælper ikke noget at vælge Xp også trykke f8 , det reagere den ikke på
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. marts 2005 - 19:34 #17
Smid lige en mailaddresse hvor du kan modtage nogle filer.
Var din xp opdateret med servicepack 2 ?

Jeg tænker på at forsøge at lave en bootdiskette til dig, så du først kan teste om du kan starte din xp og 2000 op via den, og hvis det virker, kopiere filerne ind via genoprettelseskonsollen.
Avatar billede oleeskimo Nybegynder
23. marts 2005 - 19:39 #18
ole-eskimo(at)compuclub.dk
Avatar billede oleeskimo Nybegynder
23. marts 2005 - 19:40 #19
og ja den har servicepack 2, undskyld jeg tager så lang tid om at svarer med min win2k her har fået blast ..så det er ikke så sjovt pt.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2005 - 19:44 #20
Du har altså både XP og Win2k installeret på den samme partition ????
Avatar billede oleeskimo Nybegynder
23. marts 2005 - 19:47 #21
ja
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. marts 2005 - 19:54 #22
Jeg har sendt 3 filer til brugeren i en mail med følgende tekst:
Når du er i windows 2000, så formater en diskette.

Kopier så de 3 filer fra zip filen ud på disketten og lad disketten sidde i diskettedrevet.
Prøv så at genstarte og boote på disketten. Se om du nu kan starte din xp op.

Mvh
Tonny
De 3 filer er

ntldr
ntdetect.com
boot.ini

Alle fra en xp med sp 2
Avatar billede oleeskimo Nybegynder
23. marts 2005 - 20:10 #23
Det virker jo så nu , sidder i xp lige nu , men hvordan fikser jeg sådan at den gør det afsig selv hvergang , og kan jeg fjerne min win2k instalation ?
Avatar billede haverslev Novice
23. marts 2005 - 20:13 #24
Hvis du er i XP nu, kan du udføre dette:
Klik på Start, klik på Kør, skriv: msconfig  og tryk enter, vælg faneblad: BOOT.INI og klik på 'Kontroller alle startstier. Windows vil nu selv slette de ugyldige startstier der er i boot.ini – klik på Anvend/Ok.

W2K mappen kan du fjerne efterfølgende-
Avatar billede oleeskimo Nybegynder
23. marts 2005 - 20:20 #25
Dren siger at alle stier eller linjer der har med Microsoft windows er Ok , fjerne som i højreklik og slet ?
Avatar billede haverslev Novice
23. marts 2005 - 20:28 #26
Ser den sådan ud eller optræder w2k der også?
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP Home
Avatar billede oleeskimo Nybegynder
23. marts 2005 - 20:29 #27
win2k er der nemlig også ..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. marts 2005 - 20:35 #28
Har jeg ret i at du har bootet på disketten og det er derfor du nu kom ind i XP'en ?

Hvis det er korrekt, skal du blot kopiere de 3 filer fra disketten ind på c: drevet og dermed overskrive dem der nu ligger der.
Så vil den kunne boote op uden disketten.
Avatar billede oleeskimo Nybegynder
23. marts 2005 - 20:47 #29
okay , kan jeg ikke fjerne win2k fra bootinifilen også slatte mappen ? , kan du vise mig hvordan  filen skal se ud uden win2k , også smide et svar hvis du vil have nogle points også tusinde tak...
Avatar billede haverslev Novice
23. marts 2005 - 20:53 #30
Klik på start > indstillinger > kontrolpanel > system, fanebladet system, indstillinger under start og genoprettelse.  Klik knappen ”Rediger”  - så kommer du i Notepad:

Kopier de filer fra disketten, som tonnybrandt sendte dig.
Sæt dem ind i Notepad og sig ja til at gemme/overskrive
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. marts 2005 - 20:56 #31
Trækker mig lige tilbage. Jeg er overhovedet ikke med på hvad status er eller hvad det er der foregår lige nu.
Avatar billede haverslev Novice
23. marts 2005 - 21:00 #32
tonnybrandt > han kan ikke "kopier/overskrive" boot.ini og der gav jeg den gamle "opskrift" med at han kopier diskette filene ind i Notepad (boot.ini)
Avatar billede oleeskimo Nybegynder
23. marts 2005 - 21:01 #33
Det der sker er at , jeg har fået det til at virke nu , men vil gerne bede om en sidste ting , hvordan fjerner jeg win2k fra booten og fra systemet ..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. marts 2005 - 21:06 #34
1. Har du fået de 3 filer kopieret ind på hardisken ?
2. Har du prøvet at boote op uden disketten, så den kun booter på harddisken ?
3. Og kan den da starte XP ?

Jeg vil simpelthen ikke hjælpe, hvis ikke jeg selv er fuldstændigt med på hvad status er. Opstartsfiler og boot.ini skal man være forsigtig med da man ellers står med en computer som ikke kan starte.
Avatar billede haverslev Novice
23. marts 2005 - 21:12 #35
tonnybrandt > rolig, rolig er da ikke ude på at "sabotere" dit arbejde.
har jo kun hjulpet spørgeren videre med dine egne oplæg.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. marts 2005 - 21:22 #36
haverslev > Jeg er (nu) helt rolig, men grunden var faktisk dit indlæg kl 20:53:56, som jeg ikke mener giver mening. Hvis han stadig booter på disketten kan han ikke bruge den måde at gå ind i boot.ini på, idet den vil finde den på c: drevet. Så siger du han skal kopiere filerne, og bagefter at han skal åbne dem i notepad og sige ja til at gemme overskrive. 2 af filerne er binære filer, så der stod jeg af.
Jeg fattede ikke hvad det var der foregik og hvor du var på vej hen.

Så min status er nu at jeg ikke skriver et ord mere før jeg får svar på mine spørgsmål. Så skal jeg gerne køre færdig hvis det er det brugeren ønsker, men ellers er jeg bakket ud af spørgsmålet.
Avatar billede haverslev Novice
23. marts 2005 - 21:28 #37
tonnybrandt > kan vi blive enige om, at kopier boot.ini filen ind på c:  eller direkte ind i Notepad - er et fedt ?
og det var min pointe med den kommentar.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. marts 2005 - 22:04 #38
haverslev > Ok.
Avatar billede oleeskimo Nybegynder
28. april 2005 - 22:22 #39
kom med et lille svar Tonnybrandt hvis du vil have points for hjælpen
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. april 2005 - 00:30 #40
Her er et svar ..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. maj 2005 - 20:29 #41
Takker for point :)