Avatar billede snifferdog Nybegynder
28. marts 2001 - 12:00 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Vil ikke starte op....

Hej
Jeg har lige købt en ny computer (som jeg skulle samle selv). Men lortet vil ikke starte, ikke en gang strømforsyningen  køre. Så snart jeg tænder for den blinker en lille rød diode 1 gang, CD-rom drevet blinker 1 gang, også sker der ikke mere, der kommer også en svag lyd fra strømforsyningen, ”biiiiipp”, meget svag. Det kunne godt tyde på  strømforsyningen har gået sig en tur, men hvordan har det kunnet lade sig gøre? Strømforsyningen kan kun køre med 230 V og lige nu er der intet der tyder på at strømforsyningen et brændt af, ingen lugt, ingen røg :)
Det er en Soltek SL-75KAV, Socket A bunkort fra PRC-data.dk
Og et Logic 985F, Mide tower kabinet med 300W og er også fra PRC-data.dk

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, er den nogen der har et par forslag?

-SnifferDog
Avatar billede NanoQ Nybegynder
28. marts 2001 - 12:02 #1
Det kunne være noget så simpelt som et IDE kabel til Harddisk eller CD-rom der er vendt på hovedet :)

NanoQ
Avatar billede delphimann Nybegynder
28. marts 2001 - 12:03 #2
har du tændt for skærmen og sæt den til ?!
Avatar billede snifferdog Nybegynder
28. marts 2001 - 12:04 #3
Problemet er at der ikke engang kommer gang i strømforsyningen.
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
28. marts 2001 - 12:04 #4
Sidder dit grafikkort ordentligt i??
Avatar billede Boas Juniormester
28. marts 2001 - 12:06 #5
Den Lange biippp lyde du skriver om, kunne skyldes, at der er fejl ved rammen... Evt. at den er sat forkert/ikke ordentligt i... Prøv at kontrollere det...
Avatar billede vladimirr Nybegynder
28. marts 2001 - 12:07 #6
Det kan være  flere forskellige ting;

1. Har du monteret powerkablet fra PSU\'en på motherboardet ordentligt?

2. Sidder alle ledninger rigtigt, også dine kabler til diskettedrev, harddisk og cdrom?

3. Står den lille switch bag på din PSU til 230 Volt?

//Anders
Avatar billede zhark Nybegynder
28. marts 2001 - 12:09 #7
Nu følger du forhåbentlig alle advarsler om at passe på static el. og sætter hænderne på en radiator osv. osv. Jeg ville gennemgå alle cabler, men kan ellers ikke lige komme på noget
Avatar billede grunken Nybegynder
28. marts 2001 - 12:09 #8
Start fra scratch pil alt fra bundkortet pånær ram og CPU, starter den nu er det jo bare at sætte en ting i af gangen.....! men at strømforsyningen ikke starter kunne osse være en defekt CPU....

Krydser fingre, eller noget

-Grunken
Avatar billede zhark Nybegynder
28. marts 2001 - 12:11 #9
Ja, alle kort, ram, det er sikker en forbindelse der er dårlig.
Avatar billede Boas Juniormester
28. marts 2001 - 12:14 #10
Som det altid er!!...
Avatar billede snifferdog Nybegynder
28. marts 2001 - 12:15 #11
Skal alt være i for at strømforsyningen kan statre, er der ikke en måde man jeg tjeke den på?
Avatar billede makse Nybegynder
28. marts 2001 - 12:19 #12
Du kan starte strømforsyningen ved at forbinde pin 8 og 14.
Avatar billede snifferdog Nybegynder
28. marts 2001 - 12:22 #13
Nu ved jeg ikke lige hvad pin 8 og 14 er, sååå, øhh.... hvad er det?
Avatar billede makse Nybegynder
28. marts 2001 - 12:22 #14
Jeg mener det er den Grønne ledning der skal forbindes med den Sorte ledning. Brug evt. en papirsclips.
Avatar billede zhark Nybegynder
28. marts 2001 - 12:23 #15
Start/prog./systværkt./systemoplysninger, der kan du tjekke en del. Som ren og uden at bruge nogle prog. skulle der gerne være ca 88% recourser ledig.
Du kan også se: Start/kør/ skriv msconfig + enter og se, bl.a. under start fanen, hvilke programmer der kører og evt. fjerne hak i nogle du ikke bruge
Avatar billede zhark Nybegynder
28. marts 2001 - 12:24 #16
Damp!! Det var SQ ikke her det skulle stå :)
Avatar billede snifferdog Nybegynder
28. marts 2001 - 12:36 #17
Der sker bare ingen ting med computeren, jeg har taget alt ud, gået over manualen, step by step, alt skulle sidde rigtigt, og det enste jeg får ud af det, er en diode og et cd-rom drev der blinker en gang når jeg tænder + en lille hyle tone...
Avatar billede grunken Nybegynder
28. marts 2001 - 12:39 #18
Jeg er ret Sikker på at det er CPU ! (check om den sidder ordentlig i sokkel, eller kast den tilbage i hovedet på forhandler)

-Grunken
Avatar billede doc_scotty Nybegynder
28. marts 2001 - 18:24 #19
Som andre har sagt, check Ram og CPU, tag alle ide-kabler fra og check at keyboardet er sat ordentligt til, umiddelbart tror jeg på CPU, men check lige at benene er ok, og prøv evt. at låne nogle ram til at prøve med ved en kammerat.

Doc