Avatar billede chrplum Nybegynder
22. marts 2005 - 22:15 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Bundkort / CPU ballade??

Hej!

Jeg mistænker mit bundkort og/eller CPU for at være brændt af, men vil gerne ha hjælp til at få isoleret fejlen, så jeg ved hvad/om jeg skal udskifte.

Jeg kører debian linux med 2.6 kerne (ved ikke om det kan betyde noget?) og et par gange mens jeg sad og legede løs skete det at strømmen røg et øjeblik og kom igen med det samme, så comp. gik i sort, 3 eller 4. gang dette skete gik den helt i sort og ville intet.
Jeg mistænkte strømforsyningen for at være gået kold og udskiftede den.
Det hjalp lidt, den starter nu op, dvs. kølere går igang og den karakteristiske "knasen" (tror det er når den tæller ram op??) kommer efter 1-2 sekunders tid, herefter intet, kølerne kører, men intet på skærmen, har prøvet med  et andet skærmkort og samme resultat så det er ikke fejlen. Desperat hamren i tastaturet har heller ingen effekt, som den normale hylen ved denne behandling..

Jeg tror derfor det må være CPU el. bundkort der er røget, men vil meget gerne have noget hjælp til at finde ud af hvilken af delene...

Jeg har 2,0 Ghz p4 og IBM bundkort (jep!)

på forhånd tak.

Chr.
Avatar billede nopsen Ekspert
22. marts 2005 - 22:24 #1
det kan du kun finde ud af ved at afprøve på andet bundkort eller med anden cpu.
Avatar billede chrplum Nybegynder
22. marts 2005 - 23:19 #2
Hmm.. pis, håbede der bar noget andet man kunne forsøge..
Avatar billede mini-me Nybegynder
22. marts 2005 - 23:21 #3
nogle bundkort brokker sig når man piller cpuen ud...
Avatar billede nopsen Ekspert
22. marts 2005 - 23:26 #4
du kan prøve at starte op med en minmums konfiguration, bundkort med cpu, ram, grafikkort og en harddisk tilsluttet alene, pil alt andet fra og reset evt bundkortet, der er en lille jumper til det.
hvis dette ikke virker, er du nødt til at gøre som jeg skrev tidligere.
Avatar billede chrplum Nybegynder
22. marts 2005 - 23:48 #5
Ok, hmm nu fik jeg CPU'en af bundkortet og nogle af pins'ne er brændt af.. det er nok ikke det bedste tegn.. og de sidder stadig delvis i bundkortet, så det er sgu nok også røget... pis,
Avatar billede nopsen Ekspert
22. marts 2005 - 23:55 #6
ja så er det sket med begge dele desværre :(
Avatar billede chrplum Nybegynder
23. marts 2005 - 00:00 #7
Jep, men tak for hjælpen :)
Avatar billede mini-me Nybegynder
23. marts 2005 - 00:01 #8
hehe ;-)
Avatar billede nopsen Ekspert
23. marts 2005 - 00:05 #9
selv tak :)
Avatar billede chrplum Nybegynder
23. marts 2005 - 00:07 #10
:)