Avatar billede reptil Nybegynder
22. marts 2005 - 20:01 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

_visible = true or false - Function

Hej Eksperter,
Jeg har en main swf fil, hvor jeg inde på en gallerisektion har nogle links til enkeltbilleder, som ligger i hver deres eksterne swf.filer.
På første frame i galleriet i mainfilen har jeg følgende actions
--------------------------------------------------
loadMovie("billedfil1.swf","_root.galleri.dummy");
var dummy2:MovieClipLoader = new MovieClipLoader();
var myListener:Object = new Object();
dummy2.addListener(myListener);
-------------------------------------------------------------
Når man klikker på et link inde i galleriet loader den eksterne swf.fil ind i et dummyMC i højre side, på linkknapperne bruger jeg følgende actions:
-----------------------------------------------------
loadMovie("billedfil1.swf","_root.galleri.dummy");
-----------------------------------------------------
Jeg har nu lavet en fjerde ekstern swf.fil som indeholder mange billeder, og har siddet og nørklet lidt for at få den dynamisk og dermed let opdaterbar.Her har jeg så brugt en anden metode, jeg har lagt nedenstående kode i første frame af billedfil4.swf:
som altså er den eksterne swf.
I main swf. filen ligger der så 2 dummyMC - den første dummy bruger jeg til at loade de swf.filer der kun indeholder 1 enkelt billede, og dummy2 bruger jeg så til den mere avancerede swf.fil, hvor billederne bliver loadet fra ekstern folder.
Den mere avancerede eksterne swf.fil har jeg givet disse actions i første frame.
------------------------------------------------
var curFrameNum:Number = 0;
var slideInfoLV:LoadVars = new LoadVars();
slideInfoLV.onLoad = function(success) {
    if (success) {
        slideCounter();
    }else {
        frameNum.text = "error";
    }
slideInfoLV.load("vars/slide_info.txt");

function loadFrame(){
    _level0.galleri.dummy2.loadClip("frames/frames" + curFrameNum + ".jpg", this.framesMC)
;
}
loadFrame();
function slideCounter(){
    frameNum.text = (curFrameNum + 1) + " af " + Number(slideInfoLV.totalFrames)
}

//nexbuttonscript\\---------------------

this.nextBtn.onRelease = function () {
    if(curFrameNum < Number(slideInfoLV.totalFrames) - 1) {
        curFrameNum++;
    } else {
        curFrameNum = 0;
    }
    loadFrame();
    slideCounter();
}
//prevbuttonscript\\---------------------

this.prevBtn.onRelease = function () {
    if(curFrameNum == 0) {
        curFrameNum = Number(slideInfoLV.totalFrames) - 1;
    } else {
        curFrameNum--;
    }
    loadFrame();
    slideCounter();
}

Mit problem er bare at når jeg klikker på de andre links 1-3 så unloader de sig selv såsnart jeg klikker på et nyt link, så det fungere perfekt. Men med billedfil4.swf(den avancerede) sker der det, at den bare lægger sig oveni de andre eller inde bagved. Så jeg tænkte at det jeg måske har brug for er en function eller lign, som registrere at når billedfil 1-3.swf. er aktivt skal
dummy være : _visible = true og dummy2._visible = false;
og omvendt.
Men jeg har ikke nogen ide til hvordan den funktion skal laves, er der mon en af jer der kan hjælpe?
Jeg ved godt at min kode er ret kludret, fordi jeg både bruger loadmovie og Moviecliploader, men hvis I også har en god måde at løse det på ville det være super..
:-)
Avatar billede barklund Nybegynder
22. marts 2005 - 23:27 #1
dummy2 er jo ikke et movieclip - det er en MovieClipLoader - du loader med denne ind i movieclippet frames_mc. Men derudover - hvis du brugte (evt. den samme) moviecliploader til begge dele, kunne du jo ganske nemt, når den ene starte skjule den anden - det er vel lige til?
Avatar billede reptil Nybegynder
22. marts 2005 - 23:54 #2
Hej barklund,
Jep, det var lige det jeg ville prøve, og det virker faktisk udmærket, så nu bruger jeg slet ikke loadmovie men kun MoviClipLoader - fantastisk, og jeg behøver ikke at skjule noget, for de eksterne swf.filer bliver jo bare erstattet hver gang man klikker på et af de andre links.
Så du kan bare komme med et svar, så får du dine point.:)
Ved du forresten om det er svært at lave en fade(transition) imellem de loadede billeder, altså loadFrame() funktionen???, det kunne jo være lækkert hvis man kunne lave en alpha transition mellem billederne, så det ikke virker helt så statisk.
Jeg kan evt. oprette et nyt spørsmål til dig.
Avatar billede barklund Nybegynder
23. marts 2005 - 00:01 #3
Tja, det er ikke svært - det kræver bare at du har to holdere, som du hele tiden skifter mellem og loader så i den ene mens der er noget i den anden. Når det er færdigloadet fader du fra den ene til den anden ved at fade dem modsat.
Avatar billede reptil Nybegynder
23. marts 2005 - 00:57 #4
Kan du uddybe det en smule...jeg er ikke den vilde scripterhaj, men kunne du ikke komme med et eksempel, så opretter jeg et nyt spørgsmål.
Avatar billede reptil Nybegynder
23. marts 2005 - 09:43 #5
Hej barklund, jeg har fundet ud af, at MovieClipLoader funktionen gør at den inloadede swf. fil ikke vil forsvinde når man klikker videre til en anden sektion.
Jeg har en intro og en outro på hver sektion, som bla. skriver at den pågældende sektion skal være _visible = false ved outro, og _visible = true ved intro.
Derfor burde swf.filen som ligger i et MC i gallerisektionen jo forsvinde, når man skifter væk fra gallerisektionen, det har den altid gjort med loadmovie funktionen.
Dette står der i sidste frame på outro i gallerisektionen :
----------------------------------
_root.galleri._visible = false ;
stop();
-----------------------------------------
Nu har jeg så også tilføjet :
-------------------------------
_root.galleri.myMCL._visible = false;
----------------------------------
Men det hjælper heller ikke, hvad skal jeg mon gøre for at få myMCL til at blive usynlig, når man klikker væk fra sektionen.???Håber du vil hjælpe mig..
Avatar billede barklund Nybegynder
23. marts 2005 - 10:47 #6
Altså, myMCL er jo bare et objekt - det giver ikke mening at sætte dets visible til false - det er jo ikke et movieclip og kan slet ikke ses alligevel?

Men hvad vil du gerne skjule og hvad skal være synligt? Har du to forskellige movieclips, som du henter dit indhold ind i - eller er det samme clip?
Avatar billede reptil Nybegynder
23. marts 2005 - 11:02 #7
Hej barklund,
Okay, jeg troede at myMCL ville blive et movieclipobjekt og opføre sig sådan når man loadede en swf. fil ind i det.
Jeg har et MC, som jeg henter alt indhold ind i, og det hedder myMCL.

Men det jeg ikke forstår er hvorfor den swf. fil der er loadet ind via MoviClipLoader ikke forsvinder såsnart jeg klikker videre til en anden menu sektion eks. INFO. Jeg plejer at bruge loadmovie, og der forsvinder den inloadede swf.fil så snart jeg skifter sektion, og det er jo fordi at jeg har en outro på hver menusektion som bliver afspillet hver gang man skifter sektion.
I den outro sætter jeg eks. gallerisektionen til at være usynlig:(_root.galleri._visible = false ;)
Men hvorfor virker det ikke når man bruger MoviClipLoader?? det er det jeg ikke forstår.?

jeg har lige oprettet et nyt