Avatar billede foxladi Nybegynder
22. marts 2005 - 15:33 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Danske tegn i RSS-feed

Jeg er lidt i tvivl, om jeg skal henvende mig her eller under PHP. Hvis jeg er gal på den, så sig venligst til.

Mit problem er, at jeg har lavet et rss-dokument (rss 2). Det henter data fra en MySQL 4.0 database, og når jeg vil åbne feeded i Feedreader, virker det ikke, medmindre jeg fjerner alle danske tegn.

Linket til feedet er: http://www.tips-og-tricks.com/tips.rss

Nu har min mand lige slået en færdiglavet mulighed til i Mambo. Det er rss 0.91, og sørme om det ikke virker med æ, ø og å. Nu fatter jeg ingenting!

Eftersom det er MySQL 4.0 kan jeg ikke ændre tegnene til at omfatte danske. Vores udbyder har lovet at opdatere inden for nogle uger, men åbenbart er det ikke her, jeg skal lede efter løsningen.

Nogen idéer om, hvor det kan være?
Avatar billede foxladi Nybegynder
22. marts 2005 - 15:34 #1
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2005 - 15:44 #2
Det kunne være et klassisk ISO-8859-1 versus UTF-8 problem
Avatar billede foxladi Nybegynder
22. marts 2005 - 15:51 #3
Ja, det var også det, jeg fandt ud af ved at søge på nettet, men de to link benytter sig af samme database, dvs. MySQL 4.0, så der kan ikke være ændret tegnsæt på den, der virker.
Avatar billede detox Nybegynder
22. marts 2005 - 16:10 #4
Måske skal du ændre:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>

til:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" ?>
Avatar billede foxladi Nybegynder
22. marts 2005 - 16:52 #5
Ja, for søren da! Tusind tak! Hvor enkelt, og dog svært ;-)

Afgiv lige et svar, så jeg kan give dig point. Jeg er meget glad for hjælpen her.

Er det bedst at lade den forblive på iso-8859-1, også når vores udbyder opgraderer MySQL?
Avatar billede detox Nybegynder
22. marts 2005 - 16:56 #6
Ja, for det passer øjensynligt til tekstformatet i databasen (eller hvert fald det format resultatet overføres med).
Avatar billede foxladi Nybegynder
22. marts 2005 - 17:01 #7
Tak for hjælpen.
Avatar billede detox Nybegynder
22. marts 2005 - 17:01 #8
Velbekommen