Avatar billede peter_bille Nybegynder
20. marts 2005 - 15:13 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Problem med at åbne db (kan ikke finde objektet "Databases")

Når jeg forsøger at åbne min db får jeg beskeden

" Microsoft Jet-Databasemotoren kan ikke finde objektet "Databases". Kontroller, at objektet fines og at du har stavet navnet og stien korrekt".

Navn og sti er korrekt (jeg klikker blot på filen for at åbne ... helt som jeg plejer). Måske er problemet opstået ifm synkronisering. Jeg har arbejdet i databasen på en bærbar pc. Databasen ligger på et drev som synkronisres når jeg går på netværk på arbejde. Det er derefter jeg får fejlen?
Avatar billede mugs Novice
20. marts 2005 - 15:17 #1
Jeg mener at have haft fejlen tidligere, dog ikke i forbindelse med synkronisering.
Jeg rettede den ved at oprette en reference. Prøb i menuen Tools > References at kontrollere, at der ikke ud for en reference står MISSING.

Men jeg er langt fra sikker.
Avatar billede peter_bille Nybegynder
20. marts 2005 - 15:32 #2
Hmm jeg er ikke med. Kan ikke finde hvad du mener. Har access 2000 på dansk, kan den funktion ligge et andet sted?
Avatar billede mugs Novice
20. marts 2005 - 15:36 #3
Åbn din VBA-editor > Tools > References og kontroller referencerne. Der må ikke stå MISSING ud for nogle referencer.

Hjælper det ikke, så find din reference til Microsoft DAO 3,6 Object Library og sæt et flueben i den firkantede boks i venstre side. Det kan godt være, at din reference hedder noget andet end 3,6 afhængig af din version, men blot det står Microsoft DAO xxxx.
Avatar billede peter_bille Nybegynder
20. marts 2005 - 15:44 #4
Men jeg er slet ikke så langt. Jeg kan overhovedet ikke åbne filen, og kan vel således ikke stille på referencerne?
Avatar billede mugs Novice
20. marts 2005 - 15:50 #5
Nej - Det er korrekt. Jeg har meget lidt erfaring med synkronisering. Beklager.
Avatar billede peter_bille Nybegynder
20. marts 2005 - 15:53 #6
Æv. Tror du at du vil kunne tænke på noget hvis jeg sender dig db'en? Den indeholder en masse til brug for mit speciale og jeg er lidt desparat :)
Avatar billede mugs Novice
20. marts 2005 - 15:56 #7
Det eneste vi vil få ud af det er, om jeg kan åbne db. Men det betyder jo ikke om du kan åbne den efter en tilbagesendelse.

Men du må gerne sende den til:

mugs@mail.dk
Avatar billede mugs Novice
20. marts 2005 - 16:32 #8
db er modtaget og forsøgt åbnet uden held. Får stadig fejlen at objektet 2databases" ikke kan findes.

Prøv at lade epørgsmålet stå åbent. Det kan være, der kommer en bruger forbi med et godt forslag. Jeg beklager.
Avatar billede peter_bille Nybegynder
20. marts 2005 - 16:36 #9
Tak for din indsats.
Avatar billede fynbohans Nybegynder
20. marts 2005 - 18:05 #10
Har ingen anelse om følgende forslag virker:
Åbn Access, f.eks. i Nyt Office-dokument.
I dialogboksen "Ny database" vælger du Funktioner/Tilslut Netværksdrev
Avatar billede peter_bille Nybegynder
20. marts 2005 - 18:31 #11
Nopes desværre ikke.
Avatar billede mugs Novice
20. marts 2005 - 18:34 #12
Der findes nogle "Repair"-værktøjer til Access. Jeg ved ikke hvordan de fungerer og hvad de er i stand til at reparere. Men jeg har tidligere set eksempler her på eksperten, at det var muligt at redde en defekt database. Jeg tror kun det er et spørgsmål om tid, inden en af disse brugere "kommer forbi" og evt. kan forsøge sig.
Avatar billede kabbak Professor
20. marts 2005 - 18:49 #13
prøv at åbne access, uden base.

Vælg funktioner > Databasefunktioner > reparer og komprimer database

så kommmer der en dialogboks op, pfind din database fil og vælg den.

så spørger den om hvad det nye navn skal være, ret det til det du vil have.

Jeg anbefaler at du IKKE bruger det som den har i forvejen, for så overskrives den.
Avatar billede peter_bille Nybegynder
20. marts 2005 - 18:52 #14
Ja, den har jeg forsøgt, men den giver samme fejl som når jeg forsøger at åbne filen almindeligt: "Microsoft Jet-Databasemotoren kan ikke finde objektet "Databases". Kontroller, at objektet findes og at du har stavet navnet og stien korrekt" :(
Avatar billede kabbak Professor
20. marts 2005 - 18:56 #15
må jeg også se den, ikke fordi jeg ikke tror at mugs ikke har gjort sit bedste, men da det er en udfordring, vil jeg gerne prøve.

kabbak snabela tiscali dot dk
Avatar billede peter_bille Nybegynder
20. marts 2005 - 19:01 #16
naturligvis. jeg sender den.

Lige inden du bruger for meget af din søndag, vil jeg nævne, at jeg er begyndt at frygte at noget er gået alvorligt galt under synkroniseringen, således at filen er blevet uopretteligt skadet. Jeg ser nu, at da jeg zippede og sendte til mugs fyldte den pludselig 60KB hvilket overrasker mig for databasen fylder lidt over 2MB i mdb-format. Lyder det ikke helt galt? Anyway, det drejer sig om en uges småretteler af speciale-emperi, så jeg er taknemmelig for ethvert forsøg :)
Avatar billede kabbak Professor
21. marts 2005 - 17:55 #17
kan heller ikke få den åbnet
Avatar billede peter_bille Nybegynder
24. marts 2006 - 14:46 #18
Hmm