Avatar billede asdffdsa Nybegynder
19. marts 2005 - 21:30 Der er 30 kommentarer

XP finder ikke SATA-disken

Har et problem med at få en (Maxtor) SATA-harddisk til at fungere med XP. Bundkortet er et Asus A8V Deluxe, og SATA-driveren er downloadet (fra http://www.asus.com/support/download/item.aspx?ModelName=A8V%20Deluxe&Type=Latest), smidt på en diskette og installeret via scsi-menuen ("Press F6..." etc.), det går fint nok. Men selvom den bliver installeret, brokker XP-installationen sig alligevel over den ikke kan finde harddisken. Det forstår jeg simpelthen ikke.
Jeg synes desuden også det er underligt man inde i BIOS'en ikke kan se harddisken, men under opstart af maskinen, bliver den fint registreret på det klassiske sorte opstartsbillede, hvor man får lidt info om diverse fundne ting. Nogen ideer til hvad der muligvis går galt, og ikke mindst hvordan det muligvis kan fikses?
Avatar billede kalp Novice
19. marts 2005 - 21:35 #1
Prøv lige at gå i diskhåndtering og se om du her kan se disken.
(højreklik denne computer, vælg administrer, vælg diskhåndtering)
Hvis du kan se den, så højreklik den og lav en partition, formater den og giv den et drevbogstav.
Avatar billede asdffdsa Nybegynder
19. marts 2005 - 22:18 #2
Nu skal XP jo lige installeres først... Ingen ATA-disk i.
Avatar billede kalp Novice
19. marts 2005 - 22:20 #3
sorry! tåger helt her:) Jeg ved ikke hvad du kan gøre, men kammerat som havde samme problem installerede et IDE hd installerede windows... og så herfra sin  SATA. Men det er selvfølgelig ikke en holdbar løsning!
Avatar billede asdffdsa Nybegynder
19. marts 2005 - 22:23 #4
Altså, det er kun driveren til disken der bliver installeret fint, XP brokker sig ligeså snart man har valgt man vil til at lave en ny installation...
Avatar billede asdffdsa Nybegynder
19. marts 2005 - 22:24 #5
Ja det ville jeg også have forsøgt, hvis det var min... Desværre er det min søsters, og hun er ret så langt væk herfra, og har ikke lige en ekstra ATA-disk :-s
Avatar billede kalp Novice
19. marts 2005 - 22:25 #6
måske kan du prøve dette
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede asdffdsa Nybegynder
19. marts 2005 - 23:04 #7
# På et tidspunkt under installationen af Windows XP, skriver den i nederste linie at du skal trykke på <F6> for at installere en tredjepartsdriver. Når den gør det, trykker du på <F6> og sætter driverdisketten i diskettedrevet
... og installerer den rigtige driver, tjek.
# Windows XP skulle nu gerne finde din harddisk.
... men det er lige netop det den ikke gør :'(
Avatar billede kalp Novice
19. marts 2005 - 23:06 #8
Jeg forstår det ikke lige.. det er fremgangsmåden.. lig driveren på en diskette og indlæs den under installationen:|
Avatar billede asdffdsa Nybegynder
19. marts 2005 - 23:08 #9
Læs mit oprindelige spørgsmål (plus beskrivelse) igen, så.
Avatar billede kalp Novice
19. marts 2005 - 23:12 #10
i bios og er først boot sat til sata? skal den være
Avatar billede asdffdsa Nybegynder
19. marts 2005 - 23:17 #11
Jeg nægter at tro du nogensinde selv har haft dette problem, ej heller forstand på hvad der går galt (udover et par hurtige søgninger, velsagtens?).
SATA er enabled, driveren bliver læst ind fra disketten når jeg skal til at installere, og boot-rækkefølgen er ikke vigtig; det er ikke den der fejler (men er sat til netop floppy, CD og så HD, som der også bliver anbefalet på den side du linkede til).
Ærlig talt, nu må du lige spænde hjelmen.
Avatar billede kalp Novice
19. marts 2005 - 23:21 #12
rolig nu:)) Jeg forsøger mig her troede som sagt du VAR inde i windows da jeg startede ud med at hjælpe og det er noget helt andet der:) men okay så vil jeg ty til min til min anden kommentar i spørgsmålet her før du koger over:)
Avatar billede kalp Novice
19. marts 2005 - 23:49 #13
I BIOS kig efter de indstillinger hvor du kan SATA's indstillinger så den leder efter drevet som et RAID device eller et IDE device.

Nu håber jeg ikke du skyder mig hehe:) hvis ja så sig bang så skal jeg ikke prøve mere :o)
Avatar billede asdffdsa Nybegynder
20. marts 2005 - 00:10 #14
Jeg er ikke ved at koge over. Og jeg synes det er dejligt du gider prøve at hjælpe, jeg synes bare dine forslag var så ubrugelige, at de var til ren besvær. Sådan vil det naturligvis være indimellem, men udover det link du smed (som man hurtigt finder tilsvarende af på google, og som jeg gik ud fra folk, der forsøgte at hjælpe, enten kendte til i forvejen, eller hurtigt fandt .. og ud fra den, samt min beskivelse, kunne ræsonnere sig frem til mulige løsninger), synes jeg det var alt for udpræget. Og med med spørgsmålet "er først boot sat til sata?" synes jeg bægeret flød over... :-/
Avatar billede kalp Novice
20. marts 2005 - 00:12 #15
okay men så noget helt andet.. ved du om den er blevet formatteret?
Avatar billede asdffdsa Nybegynder
20. marts 2005 - 00:32 #16
Sætte den til at lede efter et RAID-device lyder som et anvendeligt forsøg!
Men formateret, gider du uddybe hvad forskel det skulle kunne gøre, i og med den slet ikke kan finde disken inde i installationen? Ville den ikke kunne det, lige gyldigt hvilket OS der fx var installeret? Men svaret er 'ja', computeren er (praktisk set) helt ny, så den er tom.
Avatar billede kalp Novice
20. marts 2005 - 00:36 #17
asdffdsa:>

Troede du havde købt den seperat fra computeren, men hvis det er sammen med den så kan det godt være den er forud-formatteret, men ellers bør man gøre det som det første så der kommer et filsystem på hd'en.

Og ja prøv det jeg foreslog

Kommentar: kalp

:) håber da det virker
Avatar billede asdffdsa Nybegynder
20. marts 2005 - 00:49 #18
Har jeg såmænd også, endda med alle delene, og selv samlet den. Men bundkortet var defekt, så da familien kom og hentede den, var det nye endnu ikke kommet. Har så guidet dem hele vejen igennem hvordan man samler den osv.
Filsystemet laver installationen da for en; hvis du gik ud fra det netop var en ny, så kunne det da aldrig nogensinde være et problem. Hvis det var fordi du var bange for der sad et OS derpå i forvejen der gav problemerne, kunne jeg forstå det, selvom jeg dog tvivler på den ville brokke sig over den slet ikke kunne finde disken.
Avatar billede asdffdsa Nybegynder
20. marts 2005 - 00:51 #19
Men ja, eller muligvis med RAID-driveren fra ASUS i stedet for sATA (underligt som det end lyder). Og tak, håber jeg også...men bliver vist først i morgen, den lille pige sover :)
Avatar billede kalp Novice
20. marts 2005 - 00:53 #20
arghh øv:)) var ellers spændt på det!! så må jeg vente hehe
og det med hd'en.. jeg kan finde mange eksempler på at de ikke fungere før de er blevet formatteret.. men du har tilgengæld ret i en ting.. de bliver de jo også hvis man vælger det under windows installationen:))
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. marts 2005 - 02:09 #21
Nu har jeg ikke læst alle kommentarerne igennem så se bort fra dette hvis det allerede er foreslået i et link eller kommentar.

Prøv lige et af de andre sata stik i bundkortet. Bundkortet har jo 2 satacontrollere, det indbyggede i via chipsettet og promise controlleren. Hvis stikket sidder i den forkerte vil driveren jo ikke kunne se disken selvom du loader driveren korrekt.
Avatar billede kalp Novice
20. marts 2005 - 17:33 #22
asdffdsa:> har du fået kigget på det:))?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2005 - 20:07 #23
Jeg kender ikke A8V men har lige installeret en P5GD1.

Så to spørgsmål (udfra en hypotese om at Asus måske laver det nogenlunde
ens for deres AMD og Intel bundkort):

1)  Under installationen når du skal have diskette i - kommer den så frem med
    en lille menu over forskellige drivere ? Hvis ja - hvilke er der at vælge
    og hvad har du valgt ?

2)  Kan du lave en diskette med den CD som kommer med bundkortet ? Hvis ja - har du
    prøvet det ?
Avatar billede asdffdsa Nybegynder
21. marts 2005 - 18:50 #24
Ja sorry jeg ikke melder tilbage, men de har lavet et eller andet ved computeren, så skidtet ik engang gider starte op nu (starter vist og går død efter et par sekunder). Og da jeg har en eksamen i morgen, har jeg ikke lige tid til at sidde og prøve at fejlsøge i dag.

tonnybrandt: når nu disken bliver vist på det opstartsbillede, burde det så egentlig have noget at sige? Men det er selvfølgelig noget der bør forsøges, halvpinligt jeg ikke selv har tænkt på det :-s

arne_v: Der var ingen CD med, så det er kun forsøgt med den SATA-driver man kan hente fra ASUS side. Og med den får man en menu frem med 4 valgmuligheder, er det vist. Noget VIA-et-eller-andet ved dem alle, så vidt jeg husker, og bagefter hhv. 98, XP, NT og 2003, igen svjh. Og der vælger de naturligvis XP.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. marts 2005 - 18:57 #25
Mystisk.

Alle de ASUS bundkort jeg har købt er kommet med en CD.

Alle er dog ikke så mange.  :-)

Det er en saml selv ikke ?

Fordi ellers var det jo oplagt at kontakte sælger.

Men hvis der kommer en menu frem så er det nok den rigtige du har.

Men sandsyneligvis er det ret vigtigt hvilken af de 4 du vælger, så det var
måske nyttigt at kende de 4 tekster.

Men indtil bæstet kan starte på så sker der jo nok ikke meget på den front.

Kan du ikke få at vide hvad de har lavet ved den ?

Der er visse fordele ved kabinetter der kan låse ....

:-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. marts 2005 - 00:07 #26
Du skylder at fortælle, om det er et af SouthBridge SATA stikkene du anvender, eller det er et af stikkene på promise controlleren ? ? ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. marts 2005 - 00:18 #27
Hvis du bruger et af stikkene benævnt SATA1 eller SATA2, følger du denne vejledning:

2. Install Windows NT 4.0, 2000, XP, or Server 2003

        * Copy all files and directories of DriverDisk\SATA folder to a floppy disk. Make sure following directories and files are copied into floppy disk.

      A:\
        \2003IA32
            VIAsraid.inf
            VIAsraid.sys
            VIAsraid.cat
        \Win2000
            VIAsraid.inf
            VIAsraid.sys
            VIAsraid.cat
        \Winnt40
            VIAsraid.inf
            VIAsraid.sys
        \WinXP
            VIAsraid.inf
            VIAsraid.sys
            VIAsraid.cat
        Txtsetup.oem
        VT8237

      * Boot system from OS installing CD-ROM.

      * Make sure VT6420 BIOS is executed by the system BIOS when POST.

      * Press "F6" when OS installer starts running.

      * Insert floppy disk.

      * Choose the OS device driver wanted for loading.

      * Install OS.

      * Run setup.exe after OS is installed.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. april 2005 - 16:32 #28
Fik du løst problemet ?
Avatar billede duallights Nybegynder
23. august 2006 - 13:25 #29
Ellers ved jeg hvad du skal gøre, det er et meget almindeligt problem med et A8v og SATA diske, har selv lige prøvet det.

Du skal bare gøre følgende:
1. Sæt sata stikket i RAID porten på bundkortet (Ja lyder mrækeligt, men det er den nemmeste måde at finde harddisken på i Xp installationen.)
2. Husk at have den diskette med raiddriveren på, som man kan lave ved hjælp af cd-rommen der følger med bundkortet.
3. Under windows installationen, skal du tryke F6 det er noget af det første du kan når du booter fra cd-rommen. Så skal du stoppe disketten i, og så skulle den meget gerne vise dig en XP driver du kan vælge, og så skulle det ellers køre ud af landevejen.
Avatar billede duallights Nybegynder
23. august 2006 - 13:26 #30
... ja det er jo det samme som Dragonknight har skrevet.. men måske lettere at forstå, vi ved i hvert fald hvad du skal gøre.