Avatar billede thomaslp Nybegynder
19. marts 2005 - 17:37 Der er 4 kommentarer

opgradering af Pentium III

Hej,
jeg har en Pentium III som jeg vil have opgraderet. Jeg har kig på Athlon 64. Men hvilket bundkort skal jeg købe 754 eller 939? Hvad er forskellen.

Er der nogen der har lyst til at komme med lidt feedback/gode råd.
Avatar billede thov Forsker
19. marts 2005 - 17:45 #1
I al almindelighed anses 754 for at gå en stille død imøde, så jeg ville satse på 939
Avatar billede jokerfidus Nybegynder
19. marts 2005 - 17:50 #2
Vejen frem er 939 eller de nye 5xx fra Intel

Forskellen på 754 og 939 er ikke til at mærke, dog udskiller 939 ved at tilbyde dual channel som 754 ikke gør.

Hvad er dine krav og hvad har du at handle for?
Avatar billede jokerfidus Nybegynder
19. marts 2005 - 17:58 #3
Mange har også tvivl om hvorvidt de skal tage pwntium eller AMD64.

Dog er der mange ting som man skal tage stilling til.

Det samme gælder når man vil handle nye maskiner.

Kan man samle selv?

Kan man tage rundt efter de billige tilbud?

Hvor store er ens krav?

Hvor stor  er tegnedrengen

osv osv

Snakker man f. eks den nye 64 bit arkitektur, er de flere ting der spiller ind.

64 bit gør at den arbejde hurtige på clock cyclus end P4.

En forøgelse af kapaciteten fra 32-bit til 64-bit er ikke en fordobling af regnekraften, men en gigantisk udvidelse af mulighederne.

Hvert kredsløb i computeren kan have 2 tilstande (tændt eller slukket), og det er derfor forskellen på 2 i 32'vte potens overfor 2 opløftet i potens 64, der er tale om.

Udregnet i almindelige tal er det 4.294.967.296 kredsløb overfor 18.446.744.073.709.600.000 kredsløb! En astronomisk forøgelse. Og hvad betyder det konkret?

Ja, det betyder f.eks. at en 32 bit computer har en begrænsning på 4 gigabyte RAM. Et loft mange database computere rammer allerede i dag. Mens en 64-bit computer har et loft der skal tælles i petabytes - ikke gigabyte eller terrabytes! Helt præcist 18 petabytes RAM!

P4 bruger den såkaldte hypertrwading, hvor AMD nu bruger hypertransport.

Hypertreading
Det vil sige at flere komplekse beregninger kan udføres på samme tid, eksempelvis kan man beregne billeder eller 3D grafik, surfe på internettet og køre virus scanninger samtidig. I praksis vil man også opleve at pc'en aldrig eller meget sjældent "hænger", som følge af at et program har meget travlt, f.eks. hvis den skal hente en stor fil over en langsom linie, eller harddisken scannes ved virustjek.

Hyperthreading teknologien understøttes bl.a. af Windows XP, som derfor er preinstalleret på Amitech pc'en.

Hyperthreading teknologien giver ca. 30% mere ydelse pr. megahertz. Det betyder, at en 3 GHz Amitech computer er op til 40% hurtigere end en computer med 2.8 GHz Intel Pentium 4 processor. Populært sagt, kan man sige at den yder det samme som en 4 GHz computer med en almindelig Pentium 4 processor.

Hypertransport
Dette har ikke noget at gøre med Intels HyperThreading… Tværtimod. Med HyperTransport er det lykkedes AMD at fjerne en flaskehals i system arkitekturen; FSB kommunikationen mellem CPU’en og Nordbroen.

I stedet for at bruge den traditionelle FSB til at snakke med Nordbroen på, så bruger AMD nu deres HyperTransport port. Modsat tidligere, så kan kommunikationen nu køre begge veje samtidigt. Altså, man kan både sende/modtage data samtidigt.
Båndbredden på denne kommunikation skulle, teoretisk, være på 3.2GB/s for hver vej. Dette vil sige at der, igen teoretisk, er 6.4GB/s i alt, da den kan køre begge veje samtidigt.

Endnu en ting som er nyt er integrationen af hukommelseskontrolleren i CPU’en. Dette kan godt virke en smule begrænsende for brugeren, da man ikke selv kan vælge om processoren skal kunne køre med en Single- eller Dual-channel løsning. Dette er på forhånd valgt af AMD. Deres FX serie kommer til at understøtte Dual-channel, mens deres normale Athlon-64 serie kommer med Single-channel. Det er lidt irriterende, at man ikke selv kan vælge hvilken slags løsning man vil bruge, men selvfølgelig kan man jo bare købe en FX processor, hvis man absolut gerne vil have Dual-channel.

Groft sagt er en AMD64 det samme som en P4 3.5GHz men ikke noget man lige omsætter sådan.

Er selv hoppet på AMD vognen, og er meget meget tilfreds. Prismæssigt ligger de meget tæt på hinanden.

Håber dette forklarede lidt om området ellers siger du til.

Kunne godt sætte et system sammen for dig, men så skal jeg have en max pris, og vide hvad du skal bruge.

Dertil kommer det, at når man snakker AMD64, er det meget vigtigt at du vælger processore - som er bygget på 0.09micron.

Når producenter som f.eks. amd laver mindre nm så er det fordi at de små baner som strømmen føres i laves tyndere. Når de små baner laves tyndere, så er de rmindre modstand i dem, for vi ved jo alle at der er elektronisk modstand i alt (undtagen superleder, men de existerer jo kun på teoretisk plan).
Og jo mere modstand jo mere varme går der spildt, dvs. at energien der sendes rundt i cpuen(også kaldet strøm) skal bruge mere af dens egen egen energi til at komme rundt, da der er mere modtstand.

så alt i alt, der er altså ingen luft i en cpu, de er producerede i 100% iltfrie omgivelser, de er pakket i beskyttende atmosfærer (også kaldet gasser).

Jeg har samlet lidt til dig, men det er BARE et udkast som self skal diskuteres. Tag det som udgangspunkt, og vend tilbage med spørgsmål osv. Så skal jeg uddybe det jeg kan :D

Bundkort
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99767

Dette skal du sørge for at få i en såkaldt revision 2, hvor diverse fejl er fjernet. Samtidigt kan den køre med 0.09 micron CPUér som jeg linker til under.

De har kortet i revision 2 hos midtdata!

Pris knap 800,-
------
CPU
http://shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=320840&lokation=

Denne er med 0.09 micron

Pris 1300,- ca
------
Ram
http://www.computer-parts.dk/cgi-bin/shop/BL3264Z402.html
super ram!

PRIS 448,- KR PR 256MB...vil klart anbefale 512MB - altså 2x256MB. PÅ det bundkort jeg linker til, skal de sidde i de blå DIMM´s for at køre dual channel.
-------
DVD
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98515

Denne brænder både DVD og CD
Pris 500,- ca
-------
Harddisk
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=124183

Med 10MB cache

Pris 800,- ca
-------
Grafikkort
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=44892

1000,- ca

eller

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=115510 --> fedt kort!
------

Prisne er røget over dit ønske, og jeg ved ikke om du skal have kabinet m.v??

Flere af tingene kan trimmes, men tjek det inden