Avatar billede jalmer Nybegynder
19. marts 2005 - 17:20 Der er 8 kommentarer

Plasma, Projector eller LCD?

Til eksperterne.
Så skete det endelig. Efter at have haft mit 28" widescreen 100 Hz fjernsyn fra samsung kom jeg i dag ind i mit soveværelse og opdagede at billedet på skærmen var væk. Da garantien ikke rækker længere overvejer jeg at droppe at få det repareret og købe et nyt i stedet. Men jeg er lidt i et dilemma. Mit loft ligger på omkring 5000 kr. Dyrere end det finder jeg lidt irrationelt. Og jeg har af naturlige årsager ikke meget lyst til at købe et CRT fjernsyn igen, og skal jeg skifte format, er jeg heller ikke meget for at gå ned i tommer. Er det klogt at købe en projector som fjernsyn? Bliver oplevelsen forringet af at man køber et lidt mindre LCD fjernsyn? Og hvorfor skal plasma skærme betragtes som meget bedre end LCD skærme? I må selvfølgelig gerne komme med præcise tilbud på nettet hvis I tilfældigvis har nogen i baghovedet.
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. marts 2005 - 17:26 #1
Plasma: Ikke endnu. Teknologien er ikke moden endnu. De fleste skærme har pixelfejl, og skærmen henfalder langsomt. Dem der mener at have forstand på dette siger at den vil henfalde på omkring 10 år, men at du allerede vil kunne se det relativt tydeligt om 4 til 6 år.

Projekter: En god og relativt billig løsning, hvis du har de fysiske forhold der er nødvendige. Kvaliteten kan blive rigtig god, men derstilles krav til projektorens placering i forhold til lærredet.

LDC: Rigtig god kvalitet, men relativt dyr i de store størrelser. Der er begyndt at komme nogle gode løsninger med f.eks. hdtv og mulighed for flere skærmbilleder på samme skærm samt indbygget HD opteger og internet.

Mit råd er som følger: Køb en billig/acceptabel løsning og afvendt indt til den kommende fjernsyns format er lagt fast. Der sker ganske meget i de kommende år og det er min opfattelse at man vil lægge sig fast på en standard i løbet at 3 til 5 år. Det ville være ærgeligt at hvae brugt mange penge på et format der ikke rigtigt slår an
Avatar billede jalmer Nybegynder
19. marts 2005 - 18:07 #2
Okay.. Hvad er det så for et tegn på en projektorbeskrivelse man skal lede efter for at konkludere at den kan bruges som almindeligt fjernsyn? Altså at der er en antenneindgang?
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. marts 2005 - 18:20 #3
Du skal simpelthen have en projekter til hjemmebiograf, dvs el eller anden form for TV tuner, enten i projekteren eller i en tilhørende boks. Derudover er der nogle ting du bør kikke på.

Lysstyrke: bør være omkring 2000 Ansilumen eller mere
Støjniveau: Så lavt niveau som muligt (en "lydløs" PC støjer normalt 27 Db)
Montage muligheder: Skal kunne monteres sådan som dine fysiske forhold kræver. Det kan f.eks. betyde at den skal kunne monteres på hoved.
Opløsning: Så høj som mulig
Avatar billede jalmer Nybegynder
19. marts 2005 - 18:30 #4
Ja okay
Jeg tror egentlig gerne jeg vil undgå at skulle købe en TV tuner seperat, for der er sandsynligvis en masse funktioner der tilhørende jeg ikke har brug for, og sådanne funktioner øger jo prisen. Men har en indgang til antennestik et specielt navn, eller skal man finde en projektor der ligefrem har en indbygget tv tuner?
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. marts 2005 - 18:44 #5
Du kan jo normalt få alt, men helt sikker er jeg ikke. Jeg kan undersøge det ved min leverandør på mandag
Avatar billede jalmer Nybegynder
19. marts 2005 - 18:45 #6
Altså det primære mål er jo at holde prisen nede, så alternativet er naturligvis acceptabelt hvis det er billigere.
Avatar billede scb Praktikant
19. marts 2005 - 19:06 #7
Jeg vil godt lige fortælle dig om min egen erfaring med en projektor som tv.
Jeg har et års tid brugt en Dell DLP til ca. 10000 kr som hjemmebiograf.
Når signalet kommer fra en DVD (S-video), passende lydstyrke på suround forstærkeren og totalt mørkt i lokalet, så er det fedt, næsten som at være i biografen.
Men til TV-avis og alm video, dur det ikke, billedet i den størrelse som passer til en DVD, bliver grovkornet og uskarp, og så skal der helst være mørkt eller dæmpet belysning, hvilket ikke er nemt når solen skinner direkte ind af vinduet.
En anden ting er levetiden på lampen i projektoren, regn med 2000 timer og at en ny lampe koster Kr 2500,00.
-SCB
Avatar billede jalmer Nybegynder
23. marts 2005 - 15:23 #8
Ja det lagde jeg også netop mærke til.
Nåh lad mig omformulere mit spørgsmål så.
Hvilket LCD fjernsyn skal jeg sigte efter, med et loft på en 5-8000?
Igen, det skulle gerne være de 28".