Avatar billede tazly Nybegynder
18. marts 2005 - 17:33 Der er 10 kommentarer

Opgradering af Amitech PC med nyt bundkort :o(

Her er flere spørgsmål i et. Svar på hvad du kan.

Jeg har opgraderet min kærestes 3-4år gamle Amitech PC med nyt bundkort, CPU og ram. Fra P4 1.6GHz med SDRAM til Athlon XP med DDR RAM på K7S41GX bundkort.
Og nu kan Windows XP Home-installationen ikke starte. Jeg vælger fejlsikret tilstand, den læser nogle drivere og rebooter så.
Nogen fikse tip til hvordan jeg kan få den til at virke?

Der er et sæt amitech geninstallations-cd'er med et nyt image. Jeg tvivler dog på at imaget vil virke, da det vel er lavet til den oprindelige hardware. Cd'erne vil desuden heller køre, da de ser at bundkortet er ændret.

Så det rigtige er vel geninstallation med en Windows CD, men den fulgte ikke med! Der sidder dog et Amitech OEM-licennnummer på kabinettet. Kan det være rigtigt at hun, når hun har betalt for Windows får det i en form, som ikke kan anvendes på en opgraderet maskine? Kan en anden Windows-CD bruges, eller kræver det en speciel Amitech OEM-windows version?
Avatar billede haverslev Novice
18. marts 2005 - 18:59 #1
Prøv lige at trykke på "DEL" knappen under opstart og gå i BIOS.
Her kan du checke om den finder alle enhederne og om de viser rigtigt i CPU Ghz og Ram mængde.
Du kan prøve at "Load default settings"

Men nu skriver du, at der er skiftet bundkort, ram og cpu.
Du skal være  opmærksom på at hardware ændringer tælles sammen og udgør et ID nr. i Windows.
Hvis man ændre hardware, så tæller de 1 points hver, dog tæller netværkskort for 3
og har du lavet ændringer, så der er mindre end 7 points, af de "oprindelige" 10 points registreret, så skal windows aktiveres igen.
Læs mere her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;302878#5e
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. marts 2005 - 21:06 #2
Mit umiddelbare bud, ved et sådant problem :

Prøv at gå i fejlsikret tilstand igen.

Højreklik denne computer, vælg administrer.
Gå så i enhedshåndteringen og slet alt hvad du kan komme i nærheden af herinde.
Xp vil geninstallere dem under næste opstart og der er en chance for at du så kan få den op at køre. slut af med at køre cdrom'en til bundkortet ind.

Det er dog på eget ansvar at forsøge dette noget drastiske skridt, men jeg kan egentligt ikke rigtigt se en anden løsning på problemet, når du ikke har en xp cdrom.
Avatar billede tazly Nybegynder
19. marts 2005 - 00:43 #3
Tak for svarene, som dog ikke hjælper mig meget.

haverslev>>> Alle enheder findes fint i BIOS og hele systemet virker i linux.
Jeg kendte ikke til point-systemet, men det store problem er ikke at jeg skal registrere igen. Problemet er at maskinen ikke kan boote i windows.

tonnybrandt>>> Maskinen kan ikke boote windows, heller ikke i fejlsikret tilstand. Den får ikke startet det grafiske miljø op før den spontant rebooter.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. marts 2005 - 01:17 #4
Du burde kunne bruge en anden windows cdrom til at lave en repair eller fuld installation, men da dit licensnummer er et oem nummer SKAL det være en oem cdrom. Ellers vil den ikke godtage licenskoden. Det behøver ikke være en speciel amitech cdrom/version.
Avatar billede haverslev Novice
19. marts 2005 - 09:51 #5
tazly > Jeg havde regnet med, at du muligvis fik den igang og derefter kunne "løbe" ind i problemet med at skulle genaktiver windows pga. for meget udskiftning.

Men udfra det du skriver: 00:43:41, ser jeg heller ikke andre muligheder end det tonnybrandt foreslår, med en OEM XP Cdrom og dit eget licens nr.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. april 2005 - 16:36 #6
Jeg lægger et svar hvis du kunne bruge mit info til noget
(og det synes jeg også haverslev skal gøre)
Avatar billede haverslev Novice
17. april 2005 - 18:58 #7
tazly > Hvis du ikke har fået gang i den, så skriv venligst.
Ok - Smider lige et svar  ;)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. april 2005 - 18:59 #8
Så smid det dog *G*
Avatar billede haverslev Novice
17. april 2005 - 19:01 #9
Arrhh, gammel vane ;)
Avatar billede haverslev Novice
20. juli 2005 - 23:39 #10
Kan spørgsmålet lukkes ?