Avatar billede snorres Nybegynder
18. marts 2005 - 11:50 Der er 16 kommentarer

Hjælp til ny computer

Ok så er det blevet tid til endnu en ny computer og ville lige høre eksperterne først.

1:
Hvor meget giver det at køre raid?

2:
Nogen snakker om at køre 2 grafikkort? Giver det virkelig så meget? og hvordan fungere det?

3:
Kan det virkelig betale sig at købe så stor en cpu som jeg har skrevet her nedefor, eller giver det ikke for 3000 mere end hvad 2.2 koster?

4:
Her har jeg selv prøvet at samle en computer, bare kom med forslag til hvad der skal ændres.

PSLP122 520W Lepont, Red Vigor 600,00 DKK

CCLL210 Lian Li PC-73SLB Alu Black 1.724,00 DKK

CPCH013 Mach II ST med AMD CPU kit 2.000,00 DKK

320814  AMD Athlon64, FX-55, S939, BOX  5.989,00

3100125  Abit Fatal1ty AN8, nForce4 Ultra, S939  1.399,00

340829  Asus EAX800XT-P/2DHTV/256MB, PCI Express  4.599,00

350508  Corsair TWINX1024-3200LLPRO, 2x512 MB  2.399,00

2x 420319  Western Digital 2500SD, 250GB, SATA  1.149,00 - 2.298,00

2x 420243  Western Digital 740GD, SATA 74GB, 10K  1.299,00 - 2.598,00
Avatar billede Daniel.E Praktikant
18. marts 2005 - 11:52 #1
undgå onboard.. men det ved du sikkert...
undgå alt der hedder SIS !!!!

bare en kommentar
Avatar billede snorres Nybegynder
18. marts 2005 - 11:59 #2
Det eneste der er onboard er lydkort og lan, men det er jo næsten ikke til at få bundkort uden nu om dage?
og har intet sis på listen tror jeg ikke :S
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. marts 2005 - 13:00 #3
1: RAID0 er stripping, hvor skiftevis lægges lige store dele af filen, først på en ene, så på den anden og så fremdeles. Det giver hurtigere læse og skrive hastighed, da der jo er 2 læse/skrive hoveder til at udfører opgaven. Diskene ses af operativsystemet som værende 1 disk. Hvis den ene disk går ned, så har du et problem.
RAID1 er hvor 2 diske også ses som værende 1 disk af systemet, men de 2 diske er et spejlbillede af hinanden. Hvad der bliver skrevet på den ene, skrives også på den anden. Dette giver ikke hurtigere læse/skrive operationer, men hvis den ene disk går ned, så kan du stadig køre videre på den sidste disk.
RAID0+1 er en kombination af RAID0 og RAID1, hvor der skal bruges 4 diske. De kører parvis RAID0, og hvert par er et spejlbillede af hinanden. Det giver størrer læse/skrive hastigheder, og skulle 1 disk gå ned, så kan du køre videre. Ved udskiftning af den syge disk, kan data genskabes over på den nye som sættes i dens sted.

2: 2 grafikkort har endnu ikke nogen praktisk anvendelse bortset fra multi displays. 2 Nvidia 6800GT der kører SLI (det hedder det) kan håndtere 4 displays, og det kunne da være meget sejt af spille MS FlightSim med 4 skærme.
Det kommer selvfølgelig en dag, hvor spil programmørerne udnytter de enorme resourser der er tilstede ved SLI.

3: Din strømforsyning er et overkill. Spender hellere det samme eller lidt mere på en høj kvalitets strømforsyning på 400 - 450 Watt.
Grafikkort: Til PCI-Express bundkort http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=129604
Til AGP bundkort http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=129604
De er begge baseret på Nvidia's 6800 GPU, og er noget af det bedste til prisen. Det rykker.
Hvis du overvejer SLI, så er, så vidt jeg husker, Nvidia's GPU den eneste der understøtter SLI, endnu.
Avatar billede snorres Nybegynder
18. marts 2005 - 13:54 #4
mange tak draginknight for det super gode indlæg, så har jeg endelig forstået raid :)

hvor stor er sandsynligheden for at det går ned hvis man kører raid0 ?
Avatar billede fixxxer Nybegynder
18. marts 2005 - 13:57 #5
snorres >> Hvor tit har du oplevet at din harddisk er gået ned.

Samme sansynlighed gælder hvis du kører RAID.. det er jo ikke fordi dine harddiske går hurtigere ned fordi de kører RAID ;-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. marts 2005 - 16:03 #6
Jeg har kun oplevet det 1 gang, men det var med en fra IBM's famøse serie, der i gennemsnit holdt i ½ år. Siden jeg fik smidt IBM's diske ud, har jeg ikke haft problemer.
Jeg kører med 4 diske i RAID0+1.
Avatar billede snorres Nybegynder
18. marts 2005 - 19:53 #7
jah ok, tror jeg vil kører med 2 raptors og 2 store til at kører raid 0 :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. marts 2005 - 00:52 #8
Jeg lægger et svar, men hvis du ikke kunne bruge noget i mine indlæg, så se blot bort fra det.
Avatar billede patrion Nybegynder
19. marts 2005 - 01:03 #9
Hej
Vil lige rette lidt her.Hvis du har et bundkort med sli. og dertil 2 grafikkort og du kobler i slimode,kan du kun køre med et signaludgang.Du kan heller ikke bruge dit tvout i slimode.

Så den med 4 udgange i sli mode er ikke muligt.
I mono mode kan du bruge 2 udgange og dit tvout.

Du skal bruge de rigtige grafikkort med gt eller ultra chipset.
Men husk at et 6800gt kort slår 2 6600 gt i slimode.

Men køber du 2 6800 ultra og kobler dem i slimode vil du kunne køre de mest krævende spil på market i dag og kunne køre dem i fuld opløsning uden nogen som helst problemer.

Men du skal også vide at din ps skal kunne yde noget.Min 26 amp på 12 voldt siden.
Avatar billede patrion Nybegynder
19. marts 2005 - 01:06 #10
Fejl at jeg lagde denne som svar.Se bort fra dette.
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. marts 2005 - 01:50 #11
http://www.nvidia.com/object/geforce6_techspecs.html

Se under Advanced Display Functionality, sidste bullit. Full NVIDIA® nView™ multi-display technology capability.
Avatar billede patrion Nybegynder
19. marts 2005 - 08:05 #12
Hej Dragonknight
Rigtig at der kan kobles 2 pcskærme(digital/analog) og 1 tvout på disse kort.
Men når du brokobler disse i sli mode har du kun en aktiv udgang (digital/analog).
Dvs. at nr.2 grafikkort er inaktiv på de 2 dvi udgange.Både i sli og nosli mode.
Nvi-driveren undersøtter kun EN udgang i sli-mode.
Men som jeg skriver,når du så kobler i no-sli mode,kan du bruge 2 pcskærme og et tv-out.Men stadig kun på master kortet.
Dette er prisen for at kunne lave en benchdmark ver.05 med over 10.000 point :)
Uden oc.....
Avatar billede patrion Nybegynder
19. marts 2005 - 08:12 #13
Rettelse:::
I no-sli mode kan du have 4 aktive dvi udgange.
Men stadig ,er du koblet i sli mode,som jo er ideen i dette setup,kan du kun have et dvi udgang.
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. marts 2005 - 23:27 #14
Det vil sige, at Nview bliver disabled i SLI mode ? ?
Avatar billede patrion Nybegynder
20. marts 2005 - 09:22 #15
Hej
Ja når du vælger at koble i sli mode skal pcen genstarte
og derefter forsvinder både Nview og multiskærm fra skærmindstillinger.
Ved dette lyder skørt,men vil tror at dette vil ændres efterhånden som det udvikles på nvdriveren.
Noget andet er at når du brokobler trækker dissse kort max. på ps.
Dvs fuld knald på ps fane og gf kort.Støj!!!
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. marts 2005 - 14:21 #16
Ok, det vidste jeg ikke. Deres pro kort ved jeg kan trække 4 skærme i SLI mode, så du har måske ret i, at det også kommer i driveren til 6800 og 6600 serien.

Jeg ved, at PCI-Express x 16 soklen er designet til at levere 75 Watt, så det er rigtig, at hvis man har 2 kort, så er der allerede beslaglagt 150 Watt af strømforsyningens totale effekt.
I Asus P5AD2 Premium's manual står der, at en strømforsyning skal minimum være på 350 Watt, og det er ikke endgang et SLI bundkort, så minimum for et SLI kort bør jo så ligge omkring 450 Watt.