Avatar billede thorbyg Nybegynder
17. marts 2005 - 10:10 Der er 10 kommentarer

Bærbar får ingen ip fra DHCP gennem Access Point

Hej Eksperter

Jeg har et udemærket eksisterende hjemmenetværk som er bygget op omkring en 3Com 8c857 samt 3Com hub. Har nu anskaffet en bærbar som jeg "naturligvis" gerne ville forbinde trådløst til det eksisterende net. Har fra min bærbare forbindelse til AP (Belkin 54Mbps) men under "netværkssteder" kan jeg se at den ikke får nogen ip tildelt fra DHCP - forsøger jeg med "reparer" kommer får jeg besked om at der mangler tildeling af ip ?

HVorfor mon? - er der noget galt med opsætningen af AP ? er der mon nogen der har været ude for noget der ligner

Mvh. Thor
Avatar billede kenp Novice
17. marts 2005 - 12:44 #1
Det kunne tyde på at dit AP ikke har forbindelse til dit netværk, sikkert pga at den er på et andet net (ip-adresse range) så det skal du logge indog ændre først.
Avatar billede thorbyg Nybegynder
17. marts 2005 - 14:54 #2
Har kigget lidt på det, hvis jeg tjekker i routerens opsæt - kan jeg se AP, den står til sin default adr. 192.168.1.254 / 255.255.255.0 - men data kommer der ikke over, Kan det mon have noget med firewalls at gøre ?.
Avatar billede kenp Novice
17. marts 2005 - 16:20 #3
ja det kan det sagtens have, hvis du har sat din firewall op så kan du have fået sat den til at blokere det hele.
Avatar billede holmstoel Nybegynder
17. marts 2005 - 18:38 #4
Jeg har tilsyneladende nøjagtigt det samme problem med min bærbare med et Planet WL3560 USB, koblet op mod et AP (Planet WRT410).

Netværket fungerer upåklageligt i ukrypteret mode, men så snart der vælges WEP, WPA eller WPA-PSK kan den bærbare ikke få tildelt en IP adresse (den kan dog godt "se" netværket og identificere dette som værende krypteret).

Jeg har forsøgt at frakoble XPs indbyggede firewall, uden resultat.

Hvad kan jeg gøre?

M.v.h.
Søren
Avatar billede kenp Novice
17. marts 2005 - 19:57 #5
enten vælger i forkert kode eller andet i den stil
Avatar billede holmstoel Nybegynder
17. marts 2005 - 20:08 #6
Nej - er kontrolleret flere gange. DHCP er enabled, og Obtain IP Automatically er ON.
IP-range er uforandret når jeg går fra ukrypteret til krypteret, og burde således heller ikke være problemet. DDNS er dog disabled, men det er vel næppe problemet?
Avatar billede thorbyg Nybegynder
17. marts 2005 - 22:32 #7
hej igen

Nu kom det til at fungere, men jeg er ikke 100% klar over hvorfor, men jeg gjorde flg.: Jeg startede med at flytte stikkket fra AP ned i hubben hvor alle mine andre enheder er tilkoblet, det gjorde at jeg med det samme kunne "se" AP i oversigten i router-setup. 2. så forsøgte jeg at deaktivere "security" i AP- men stadig ingen ip-forbindelse ! så slettede jeg forbindelsen på min bærbare og begyndte forfra, Tjekkede netværksbro stod til at hente IP aut. installerede "trådløst netværk" og oprettede på ny "forbindelse til AP, herefter gik jeg til giuden "konfigurer hjemme ell. kontornetværk" og valgte "ignorer ikke tilsluttet hardware" (det var naturligvis det alm. LANkort der stod herunder) og fortsatte på normal vis, + at gøre forbindelsen til medlem af den samme netværksgruppe som øvrige PC´ere. vupti så var der hul igennem. bagefter gik jeg ind i AP opsæt og satte security på, - tilbage på den bærebare og starte op, angav password og det er den jeg kører over nu.

i øvrigt
tak for kommentarerne
Mvh. Thor
Avatar billede kenp Novice
17. marts 2005 - 22:49 #8
Det er jo fint, men generelt skal du slet ikke bruge netværksbro så den kan sagtens slettes uden problemer, det kan være den som er problemet.
Avatar billede kenp Novice
17. marts 2005 - 22:49 #9
Husk at ligge et svar og accepter det selv.
Avatar billede thorbyg Nybegynder
20. marts 2005 - 12:50 #10
Ok - jeg lukker og slukker