Avatar billede jonathan87 Nybegynder
16. marts 2005 - 23:54 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Min computer kører somme tider utroligt langsomt

Her i går begyndte min computer pludselig på at køre langsomt. I starten troede jeg, den var frosset, men det viste sig dog, der var lidt liv i den. Inden for de sidste 30 timer har den gjort det 3 eller 4 gange. Hvad kan problemet være?

Jeg vidste ikke helt, hvor jeg skulle placere spørgsmålet, så jeg lagde det her i Fri debat.
Avatar billede kalp Novice
17. marts 2005 - 00:04 #1
Hvis du ikke kan udelukke virus

Download hijackthis herfra og gem det i en folder for sig selv på dit skrivebord
http://downloadportal.dk/showdownload.asp?rid=4212&sp=Hijackthis
eller
http://www.downloadportal.dk/showdownload.asp?rid=4234&sp=title

Start programmet og vælge, at udføre en scan samt gemme en log fil.
Når hijackthis er færdig med, at scanne vil den bede dig om en placering hvor du vil gemme "hijackthis" en tekst fil.
Gem den i samme folder som hijackthis. Når du har sagt okay hopper der et nyt vindue frem nemlig notepad med en masse tekst linjer. Marker alle linjerne og kopir dem herind så jeg kan kigge på dem. Du må ikke selv begynde, at fikse noget i hijackthis.
Avatar billede miss-g Seniormester
17. marts 2005 - 02:08 #2
Jeg har også oplevet det til tider, og tror at en driver til min kortlæser var skyld i det. Det stoppede ihvertfald efter jeg geninstallerede driveren.

Og som kalp er inde på, Virus og især spyware kan være skyld i det.
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
17. marts 2005 - 19:05 #3
Jeg tvivler på, at virus eller spyware er årsagen. Jeg har AVG antivirus, Spybot, Spywareblaster, Spywareguard og lidt andet også, så jeg burde være fuldt dækket ind.

Du skal vide, at jeg for et par dage siden fiksede lidt i Hijackthis(og nej, jeg er ikke en ekspert). Jeg syntes dog, at var rimelig forsigtig(og jeg lavede backups), men det er nok der problemet ligger, nu du siger det. Du får log-filen her(jeg synes dog ikke rigtigt at alle filerne, som jeg har puttet på Ignorer-listen er der, men det kan vel også være lige meget, da de stadig er i funktion):

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 18:48:43, on 17-03-2005
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\System32\igfxtray.exe
C:\WINDOWS\System32\hkcmd.exe
C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\PmProxy.exe
C:\WINDOWS\LTSMMSG.exe
C:\WINDOWS\System32\00THotkey.exe
C:\WINDOWS\system32\TPWRTRAY.EXE
C:\WINDOWS\system32\TFNF5.exe
C:\Programmer\Toshiba\ConfigFree\NDSTray.exe
C:\Programmer\Apoint2K\Apoint.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgcc.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgemc.exe
C:\Programmer\Zone Labs\ZoneAlarm\zlclient.exe
C:\Programmer\Empty Temp Folders 2.8.3\emprun.exe
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgamsvr.exe
C:\Programmer\Apoint2K\Apntex.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgupsvc.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\VS7Debug\mdm.exe
C:\Programmer\SECRETMAKER\secretmaker.exe
C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\SMAgent.exe
C:\WINDOWS\system32\ZONELABS\vsmon.exe
C:\Programmer\Gaia Dream Creation\Web Chrono Desktop\WebChronoDesktop.exe
C:\Programmer\SpywareGuard\sgmain.exe
C:\Programmer\Trillian\trillian.exe
C:\Programmer\SpywareGuard\sgbhp.exe
C:\Programmer\Mozilla Firefox\firefox.exe
C:\Programmer\Hijack This\hijackthis.exe

O4 - HKLM\..\Run: [LTSMMSG] LTSMMSG.exe
O4 - HKLM\..\Run: [000StTHK] 000StTHK.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Tpwrtray] TPWRTRAY.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [TFNF5] TFNF5.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Apoint] C:\Programmer\Apoint2K\Apoint.exe
O4 - HKCU\..\Run: [Update Service] C:\PROGRA~1\FÆLLES~1\TEKNUM~1\update.exe /startup
Avatar billede kalp Novice
17. marts 2005 - 19:08 #4
forstod det ikke helt? er der noget på ignorerlisten? så fjern det lige og send en ny log.. den ser ikke hel ud loggen
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
17. marts 2005 - 20:00 #5
Dene er heller ikke hel. I scannervinduet kan man nede i højre side trykke på "Add checked to ignorelist", hvis man mener at de checkede er i orden og derfor ikke gider have dem med i scanninger fremover. Jeg ved dog ikke hvordan jeg 'afignorerer' dem. Hvordan gør jeg det. I øvrigt, skal jeg genoprette(restore) dem på min backupliste, som jeg har ficket?
Avatar billede kalp Novice
17. marts 2005 - 20:04 #6
Du trykker bare på Config... over der hvor man sætter noget på ignore listen... og herinde trykker du på fanen ignorelist
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
17. marts 2005 - 20:31 #7
Jeg forstår godt, hvordan jeg kommer derind, men hvordan afignorerer jeg dem. Skal jeg trykke fixed checked, når jeg er i Ignorelist-fanen eller hvad? Vil bare være helt sikker, da det ville være surt at slette dem, da jeg er meget sikker på at nogle af disse er vigtige.
Avatar billede kalp Novice
17. marts 2005 - 20:40 #8
så er du stadig ikke det rigtige sted.. der er ikke noget der hedder fix checked her .. du kan markere dem og trykke på delete.

Du skal stadig ind under config og så ignorelist.
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
17. marts 2005 - 21:18 #9
jeg skal da ikke slette det der er på ignorelisten. Det er jo vigtige filer. Det er derfor jeg lagde dem der, så jeg ikke skullet tage stilling til dem hver gang. Det tror jeg så jeg stopper med fremover, da log-filen så ikke bliver ordentlig.

Jeg har lavet et PrintScreen-shot, men kan ikke finde ud af at uploade det i denne kommentar. Hvordan gør jeg?
Avatar billede kalp Novice
17. marts 2005 - 21:25 #10
adasdasdasd@hotmail.com send der til.. jeg bliver nød til at se om alle de filer nu også er nødvendige.
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
17. marts 2005 - 21:42 #11
hold kæft det tager noget tid at få de tre billedfiler. Jeg ved ikke om du eventuelt vil tage din e-mail scanner fra kortvarigt.
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
17. marts 2005 - 21:42 #12
_få sendt_
Avatar billede kalp Novice
17. marts 2005 - 21:44 #13
Har du gemt dem i bmp format? hehe gem i jpg eller gif istedet næste gang:))
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
17. marts 2005 - 21:46 #14
ok. :)
Skulle jeg egentlig 'restore' de filer jeg fixede for et par dage siden?
Avatar billede kalp Novice
17. marts 2005 - 21:49 #15
Nej er egentlig bare interesseret i at se hvad der bliver ignoreret:) mere hvis der er noget som bør fikses her
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
17. marts 2005 - 21:57 #16
ok.

på de billeder jeg har sendt dig kan du se de muligheder jeg har i Ignore-fanen. da jeg så talte om 'fix checked' var det knappen nede i venstre hjørne. Jeg forstår altså stadig ikke hvordan jeg 'unignorerer den', så de kommer tilbage til den gamle liste. For det er da lidt besværlig, hvis jeg hver gang skal sende en billede fil af min ignoreliste på grund af at jeg ikke kan få dem tilbage. Du sagde at jeg skal trykke på Delete. sletter den dem så ikke?
Avatar billede kalp Novice
17. marts 2005 - 22:09 #17
sletter dem kun fra ignorerlisten... hvad vil du ellers have de skulle kalde det?:)

Der var faktisk ikke noget. men du har en del ting kørende som du kunne fjerne fra msconfig

tryk start->kør og skriv "msconfig" i fanen start fjern flueben ved hvad du ikke vil have starter op med windows.
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
17. marts 2005 - 22:26 #18
De kunne jo kalde det 'remove from ignorelist', men delete er også rigtigt nok. jeg var bare bange for at slette dem, så jeg ville være sikker på hvad du mente. :)

angående startup programmer. kan jeg fjerne følgende fra startup(jeg er inde i et startupprogram kaldt Startuprun lige nu): (jeg ved godt dette ikke hvad jeg spurgte om, så jeg bliver ikke skuffet hvis du ikke svarer.)

- 000StTHK    Registry -> Machine Run    000StTHK.exe    No                    HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
- 00THotkey    Registry -> Machine Run    C:\WINDOWS\System32\00THotkey.exe    No    TOSHIBA THotkey    1, 0, 0, 21    THotkey    TOSHIBA Corp.    HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
- Apoint    Registry -> Machine Run    C:\Programmer\Apoint2K\Apoint.exe    No    Alps Pointing-device Driver    6.0.1.159    Alps Pointing-device Driver    Alps Electric Co., Ltd.    HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
- CTFMON.EXE    Registry -> User Run    C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe    No    Microsoft® Windows® Operating System    5.1.2600.2180 (xpsp_sp2_rtm.040803-2158)    CTF Loader    Microsoft Corporation    HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
- HotKeysCmds    Registry -> Machine Run    C:\WINDOWS\System32\hkcmd.exe    No    Intel(R) Common User Interface    3,0,0,2104    hkcmd Module    Intel Corporation    HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
- IgfxTray    Registry -> Machine Run    C:\WINDOWS\System32\igfxtray.exe    No    Intel(R) Common User Interface    3,0,0,2104    igfxTray Module    Intel Corporation    HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
- LTSMMSG    Registry -> Machine Run    LTSMMSG.exe    No                    HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
-TFNF5    Registry -> Machine Run    TFNF5.exe    No    Toshiba genvejstast til skærmenheder    1. 0. 1. 0    TFnF5    Toshiba Corp.    HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
- TouchED    Registry -> Machine Run    C:\Programmer\TOSHIBA\TouchED\TouchED.Exe    Yes    Pegefelt til/fra-funktion    2, 5, 0, 0    Pegefelt til/fra-funktion    TOSHIBA Corporation    HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
- Tpwrtray    Registry -> Machine Run    TPWRTRAY.EXE    No    TOSHIBA Power Saver    4. 0. 0. 0    TOSHIBA Power Saver    TOSHIBA Corporation    HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
- Update Service    Registry -> User Run    C:\PROGRA~1\FÆLLES~1\TEKNUM~1\update.exe /startup    No                    HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Men hvad med mit problem. Det har vel ikke bare løst sig selv eller hvad?
Hvor om alting er har du været en stor hjælp(ind til videre håber jeg), så du får point lige meget hvad. Jeg har ikke tid til at gøre mere i dag. Og faktisk er det heller ikke sket i dag, så måske ER det gået væk af sig selv. Man kan altid håbe :)
Tak
Avatar billede kalp Novice
17. marts 2005 - 22:31 #19
Jeg ved ikke om det er en god ide at fjerne dem... de fleste høre til dit keyboard:)

det er mere sikkert i msconfig:)

Du kan altid køre denne kommando også

tryk start->kør og skriv "sfc /scannow" lige for at tjekke om alle windows filerne er okay:) hvis den siger din cd ikke er den rigtige skal du bare ignorere det og trykke okay igennem hele processen.
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
17. marts 2005 - 23:19 #20
ok. hvor finder man en liste over windowskommandoer man kan skrive i start-> kør?
Altså msconfig, sfc/scannow og andre?
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
17. marts 2005 - 23:20 #21
tror du egentlig at mit problem er ovre. vi har jo ikke ændret noget?
Avatar billede kalp Novice
17. marts 2005 - 23:29 #22
Vent 24timer og se om det sker igen:)
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
18. marts 2005 - 00:32 #23
ok. det gør jeg så.
Hvordan giver man egentlig point?
Avatar billede kalp Novice
18. marts 2005 - 08:41 #24
Jeg skulle lige ligge et svar og nu kan du markere mit navne nede i venstre hjørne og trykke på accepter:)