Avatar billede kotelet Nybegynder
16. marts 2005 - 23:48 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvordan går jeg udenom routeren

Hej!

Jeg er tilsluttet en internetforbindelse gennem min boligforening. Vi har selv sat det op. Routerne står låst inde nede i kælderen og jeg har ikke umiddelbart adgang til den.

Jeg har problemer med at downloade gennem eDonkey og lign. programmer (Den vil ikke connecte eller downloader meget langsomt)

Jeg tror det er fordi jeg skal åbne nogen porte i routeren, men det aner jeg ikke hvordan man gør og jeg har desuden heller ikke noget password eller brugernavn til at gøre det med.

Mit spørgsmål er så: Hvordan bærer jeg mig evt. ad med at gå UDENOM routeren, uden at skulle pille ved stik, eller rode med passwordws og lign. (Kan det lade sig gøre?)

Hvis det ikke kan lade sig gøre er jeg interesseret i at høre hvad i ellers tror kan være problemet, som gør jeg ikke kan downloade gennem eDonkey ordentligt. Jeg har undersøgt, og Der står eDoneky bruger portene: TCP 4662 og UDP 10647. Hvad skal jeg gøre? Jeg har XP - Firewall slået til og 4 mbit abonnement hos cybercity.
Avatar billede boxer Nybegynder
17. marts 2005 - 05:50 #1
Du skal konfigurere XP firewallen hvis du ikke har gjort det - du kan se på Edonkeys hjemmeside hvordan du gør det.
Du kan også prøve at skifte porte inde i Edonkey "options"
Læs de 3 links - der står bl.a. at du kan prøve at skifte til TCP port 80
http://www.edonkey2000.com/documentation/connect.html
http://www.edonkey2000.com/documentation/unreachable.html
http://www.edonkey2000.com/documentation/confignet.html

Ellers synes jeg du skal kontakte boligselskabet og høre hvilke porte der er åbne og kan bruges i routeren. Det er muligt at de har lukket for Edonkeyportene, så måske skal du spørge om hvilke porte du kan bruge til onlinespil?
Til sidst kan du jo også få din egen forbindelse uden om boligselskabet.
Avatar billede boxer Nybegynder
17. marts 2005 - 05:58 #2
Avatar billede ouch Nybegynder
21. marts 2005 - 15:28 #3
Det er ikke lige sådan at komme uden om. En router gør jo det at den opsnapper alle indgående forbindelser, og hvis den ikke ved hvor den skal sende dem hen, "ryger de simpelthen i skraldespanden". For at kunne bruge programmer som Edonkey, eller køre servere af nogen art, skal du have routeren sat op til at viderestille porte til lige netop din computer. Du kan måske bede din boligforening om at tildele dig et par hundrede porte som du så kan indstille dine programmer til at bruge.

Man kan heller ikke bare lige "gå uden om" routeren. I har en forbindelse, og man kan ikke bare "dele den" med en "stikdåse". Det er her en router kommer ind i billedet. Routeren virker som en forbindelsescentral som styrer al trafik frem og tilbage, og splitter og samler trafik til og fra de enkelte computere bag routeren.

Konklusion: Enten skal du have nogle porte viderestillet til din computer, eller også skal du have dig din egen internetforbindelse.
Avatar billede kotelet Nybegynder
10. april 2005 - 22:26 #4
Tak for hjælpen... Det ser lidt håbløst ud... Tror det bliver svært at finde 4mbit til 100/måned andre steder nemlig