Avatar billede troldmanden Nybegynder
16. marts 2005 - 23:36 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Fejl på Cd-rom drev?

Det jeg vil, er at køre en Quick Restore med den CD jeg fik med da jeg købte Computeren (Compaq 7971), for at formattere min harddisk og genskabe alt softwaren som da jeg købte computeren. Men mit CD-ROM drev svare ikke jeg kan ikke trykke skuffen ud. (Samsung Sd-608).
Jeg prøver derfor at restore via min brænder.
Jeg får følgende besked når jeg prøver at formattere fra CD-en:

CDR101: Not ready reading drive 0
Abort, Retry, Fail?

Trykker jeg på ENTER sker der ikke en skid, bortset fra at den nederste linie kommer frem igen!

Er der nogle der kan hjælpe?
Avatar billede troldmanden Nybegynder
16. marts 2005 - 23:38 #1
Alt hardwaren er som da jeg købte computeren
Avatar billede ladyhawke Novice
16. marts 2005 - 23:45 #2
har du sat din brænder som boot device i bios?
Avatar billede troldmanden Nybegynder
16. marts 2005 - 23:50 #3
jeg har ikke ændret noget i bios, hvad skal jeg gøre jeg er lidt grøn.
jeg ved dog hvordan jeg kommer ind i bios.
Avatar billede troldmanden Nybegynder
16. marts 2005 - 23:50 #4
der er autorun på restore cd´en
Avatar billede ladyhawke Novice
16. marts 2005 - 23:51 #5
ok troede man kulle boote på den, beklager
Avatar billede kalp Novice
16. marts 2005 - 23:52 #6
ladyhawke.. det er rigtigt nok
Avatar billede kalp Novice
16. marts 2005 - 23:53 #7
Naviger rundt i BIOS.. det ikke farligt.. til du finder et sted hvor dit cddrev.. brænder og diskettedrev er nævnt.. en af dem vil være primary boot device... og det er dit cdrom drev.. her skal du bare ændre det til at være din brænder.
Avatar billede kalp Novice
16. marts 2005 - 23:54 #8
alternativt.. hvis du er blank til bios.

Så skal du bytte om på IDE kablerne på dit cdrom drev og din brænder.. og så skal du lige bag på de to flytte jumperne så brænderens står der hvor cdrom drevets jumper stod og omvendt.
Avatar billede ladyhawke Novice
16. marts 2005 - 23:55 #9
den skal også stå før din harddisk i rækkefølgen
Avatar billede ladyhawke Novice
16. marts 2005 - 23:56 #10
vær opmærksom på at du skal læse dig frem til hvordan jumperne er sat for det afhænger af producenten hvor de vælger de forskellige indstillinger
Avatar billede troldmanden Nybegynder
16. marts 2005 - 23:58 #11
Hvad er jumperne?
Avatar billede kalp Novice
17. marts 2005 - 00:01 #12
troldmanden... hold dig til BIOS:o) "surf" lidt rundt der inde.. mulighederne er begrænset:)
Avatar billede ladyhawke Novice
17. marts 2005 - 00:04 #13
enig, men ellers er det små "lus" (i elektrisk forstand) der sidder på bagsiden af drevet, placeret på to rækker metalben
Avatar billede troldmanden Nybegynder
17. marts 2005 - 00:05 #14
okay, men mit normale cd-rom drev virker ikke mere. Jeg kan ikke trykke skuffen ud. Kan dette være driveren Samsung sd-608? (I så fald kan jeg ikke finde den hos compaq)
Hvis det ikke kommer til at virke aligevel kunne jeg jo tage strøm og IDE-kablet af?
Avatar billede ladyhawke Novice
17. marts 2005 - 00:08 #15
det kan du sagtens, men du skal bare sikre dig at din brænder har lusene sat til samme indstilling hvis du sætter kablerne i den

som kalp siger bios er nemmere og det lettere at rette... kig på din skærm når maskinen starter op, der står som regel hvordan man kommer ind i bios
Avatar billede troldmanden Nybegynder
17. marts 2005 - 00:11 #16
Okay, jeg prøver mig lidt frem.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. marts 2005 - 00:13 #17
Jeg tror muligvis at i snakker lidt forbi hinanden.

troldmanden > Booter du på cdrom eller diskette ?

Pil blot ide kablet af den ikke virkende cdrom og gør ellers intet andet. Logisk set skifter brænderen så plads til cdrom enhed 0. Og prøv så igen.
Avatar billede sorenbs Nybegynder
17. marts 2005 - 00:16 #18
Hvis du ikke kan åbne dit cd-rom drev, kan du prøve at åbne det manuelt ved at bøje en papirsklips og stikke den ind i det lille huld der sidder på fronten af dit drev.
Avatar billede troldmanden Nybegynder
17. marts 2005 - 00:17 #19
Jeg booter fra CD-rom den har autorun. Det er en restore Cd fra compaq som jeg har haft brugt nogle gange ned succes. Jeg håbede cd´en ville restore cd-drevet der ikke virker.
Avatar billede troldmanden Nybegynder
17. marts 2005 - 00:22 #20
Der er også et strømkabel. Skal dette også tages ud?
Avatar billede ladyhawke Novice
17. marts 2005 - 00:23 #21
behøves ikke, men gør det bare
Avatar billede troldmanden Nybegynder
17. marts 2005 - 00:27 #22
jeg vil prøve mig lidt frem. Tak for hjælpen. Opret lige et svar til points.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. marts 2005 - 00:30 #23
"Jeg håbede cd´en ville restore cd-drevet der ikke virker."
Det vil ikke ske. Hvis ikke du kan trykke på knappen og åbne drevet er det dødt og lige til skraldespanden.
Avatar billede ladyhawke Novice
17. marts 2005 - 00:41 #24
ok, håber du kommer igang igen
Avatar billede troldmanden Nybegynder
17. marts 2005 - 02:12 #25
Okay, jeg har prøvet lidt forskelligt:
1. Jeg tog det defekte cd-rom drev ud. Dvs. IDE og Power kabler hang løse, og prøvede at installere restore cd´en. Dette virkede ikke.
2. Byttede IDE kablet om fra den defekte CD-rom til brænderen. Jumperne sad over hinanden og derfor skulle jeg vist ikke flytte dem. Dette fik installationen til at starte fra restore cd´en efter genstart.
- Men den stopper efter ca 30 minutter med fejlen vedr. drev N.
CDR101: Not ready reading drive N
Abort, Retry, Fail?

Jeg lagde mærke til at den ved opstart med restore CD´en siger at Masteren er min cd-rom brænder, men også noget med N: driver idecd001 Unit 0

Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. marts 2005 - 07:29 #26
Hvis den kan køre og installere i 30 minutter, så er opstarten ok, og så mener jeg at fejlen skal findes et af disse steder:
Fedtet eller ridset cdrom
ram fejl
En lille fejl på harddisken.

Check skiven og se om du kan se fejl på den eller fedtede fingre.
Har du 2 ramklodser i, så tage den ene ud og forsøg igen. Går det galt igen, så sæt den anden i istedet og forsøg endnu engang.

Mht harddisken, skal vi så nok lige vide hvilken harddisk det er, så vi kan finde en diagnostics diskette der kan checke din harddisk. Så hvis du ved hvilket mærke det er, så skriv det her.
Avatar billede troldmanden Nybegynder
21. marts 2005 - 00:21 #27
Jeg har skiftet mit defekte cd-rom drev, men blev nødt til at sætte jumperne tilbage til fabriksinstillingen CS for at få restore cd´en til at køre færdig.
Nu virker maskinen igen...tak for hjælpen.
Avatar billede kalp Novice
21. marts 2005 - 00:26 #28
Det er jo godt nok
Avatar billede ladyhawke Novice
21. marts 2005 - 00:46 #29
Surt når tingene driller, men rart når man får det tilbage på sporet :o)