16. marts 2005 - 18:20Der er
16 kommentarer og 1 løsning
Er der fejl på min harddisk eller bundkort ?
jeg har lige bygget en computer, men jeg kan ikke rigtigt finde ud af om der er en fejl på noget af hardwaren.
Ofte når jeg tænder, og især når jeg genstarter sker der følgende:
Efter den har været igennem POST giver hardisken/bundkortet? et lille klik, og jeg kan høre at harddisken kører ned i omdrejninger. Dette varer kun en brøkdel af et sekund, og bagefter starter computeren op med at logge på windows (Win XP logo på sort baggrund)
Bundkortet er et ASUS m. AMD 64 3000 processor, og harddisken er en Maxtor.
OK. og I er med på at det ikke er hele tiden den klikker, men kun lige i opstarten?
Tror I dette vil være en fejl som viser sig med det samme, når jeg sender den tilbage til firmaet, eller kan jeg risikere at den fungerer som den skal ved dem, og derefter skal ud i en diskussion om hvorvidt den er i stykker eller ej?
Er der nogen af Jer der ved om de 14 dages returret man har på ting købt over nettet også gælder for f.eks. en harddisk der er taget i brug. Så kune det være at det var lettere for mig, bare at sige jeg har fortrudt købet, og så købe den et andet sted?
Nu skriver du jo ikke hvilken HD du har. Er det kun eet klik? Jeg har 2 stk Maxtor 160GB HD. Når jeg starter Windows op er der kliklyde, som et lille lykkehjul, men kun til den er startet helt op. Jeg har undersøgt mine HD med PowerMax fra producenten, og det program erklærer, at mine HD er fejlfri. Hvis du har et andet HD mærke, så prøv på producentens hjemmeside at finde et tilsvarende program til at undersøge din HD. Hvis du sender din HD til reperation, og den ikke fejler noget, får du sikkert en regning, som ligger på - et gæt - 200 til 250 Kr.
Det er ikke de små kliklyde/knas man normalt hører ved en harddisk.
Der kommer et forholdsvist højt klik, hvor det lyder som om den slukker og tænder med det samme igen, da jeg kan høre at den kører ned i omdrejninger, og starter op igen.
gotfred > der er ikke noget i købeloven der siger at jeg ikke kan fortryde mit køb. Jeg spurgte dog alligevel for at høre om der var nogen der havde erfaring m. dette, da en harddisk er lidt speciel lige på dette punkt.
Du har kun ret til at returnere en vare, hvis du har et skriftligt tilsagn, og i så fald, skal den være ubrugt og i den originale pakke. Din HD er brugt, og du har brudt den lukkede pose, som den kom i. Sælger kan ikke igen sælge den som ny. Det ville være ulovligt. Og efter min mening helt uanstændigt. Noget ander er, at hvis din HD er syg, skal den selvfølgelig byttet, uden omkostninger for dig.
En af dine vigtigste rettigheder, når du handler på nettet, er retten til at fortryde købet. Du har som hovedregel 14 dages fortrydelsesret, men f.eks. må du ikke bryde forseglingen på lyd og billedeoptagelser eller edb-programmer, hvis du vil benytte dig af fortrydelsesretten. Tjek om hjemmesiden giver tydelige oplysninger om retten til at fortryde købet, og hvordan du udnytter retten. Mange virksomheder er ikke gode nok til at oplyse om fortrydelsesretten. Nogle forsøger at begrænse dine muligheder for at fortryde et køb ved ikke at oplyse tydeligt om din ret eller ved at tage betaling for at lade dig udnytte fortrydelsesretten. Hvis du vil fortryde, skal du selv betale for returforsendelsen. Husk at varen skal returneres i originalemballagen, hvis sælgeren skriftligt har gjort dig opmærksom på det.
Din disk kan altså godt være taget ud af posen. Det er jo netop det som er specielt ved nethandel, at du af naturlige årsager ikke har mulighed for at få varen "i hånden" inden betaling, og derfor har du udvidet fortrydelsesret ved nethandel.
Fra http://www.familieadvokaten.dk/ Benytter du dig af fortrydelsesretten, skal du aflevere det købte i væsentligt samme stand, som du modtog det i, og sælgeren skal til gengæld give dig dine penge igen. Det er dig, der skal betale udgiften ved at sende varen tilbage.
Dragonknigt - En brugt HD er ikke i samme stand efter den er taget ud af den forseglede pose. Hvad skal sælger stille op med den? Ville du måske købe en HD som ny, når posen var brudt op? Jeg ville ikke, og jeg er overbevist om, at simonsays1 aldrig får sine penge retur. Han får kun udgifter og ærgelser, og sagen kan vare i måneder. Hvis hans HD er syg, er der kun een realistisk mulighed. Få den byttet til en anden HD.
Nu har jeg prøvet med en anden brugt harddisk i computeren, og den laver samme fejl. Så jeg kan vist godt konstatere at det er bundkortet det er galt med.
Klogt træk. Der sparede du dig selv både for både postudgiften og undersøgelsen, som du skulle have betalt, når din HD ikke fejlede noget. Surt med dit MB.
Da var da lidt fedtet. Selv om jeg ikke er helt så optimistisk som dragonknigt, har han dog gjort noget for at oplyse dig konkret om dine juridiske muligheder, samt givet dig råd om din HD. Synes du ikke han skulle have haft point?
Nej det er ikke dumhed, at man ikke kender den mest almendelige procedure angående uddeling af point. Du har ret i, at i nogle tilfælde, lægger en person uopfordret et svar, som kan accepteres eller godkendes. Men det mest almendelige er, at spørgeren, på baggrund af de kommentarer som kommer, opfor- drer en, eller flere, af deltagerne til at lægge et svar. Det gælder også, selvom et svar ikke førte til den helt rigtige løsning, men hvor spørgeren kan se, at kommentatoren har gjort en grundig indsats for at hjælpe. Men selvfølgelig giver man ikke point for lette kommentarer, som ikke kan bruges til noget.
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.