Avatar billede connor Nybegynder
16. marts 2005 - 11:14 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

cmyk farvekoder

Hejsa
Jeg har fået en dtp opgave med nogle farvekoder i. De er opgivet til k-c-m-y (istedetfor c-m-y-k). Værdierne er 0-X-X-15, og der står at det er en rød farve. Men når man taster 0% sort, 100% cyan, 100% magenta og 15% gul så får man en lilla farve.

Er der nogen der kan greje hvad jeg gør galt? Der står at det er staffage farver, har det noget at sige?

Hilsen Inger
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
16. marts 2005 - 11:30 #1
Hvis du leger med cyan-procenten kan du så ikke ramme en rød farve?
Avatar billede connor Nybegynder
16. marts 2005 - 11:32 #2
Jo, det kunne jeg nok godt, men nu er det koderne angivet helt præcist, så det skal jeg følge! Derfor tænkte jeg om jeg gjorde noget andet galt?
Avatar billede sonnic Juniormester
16. marts 2005 - 11:44 #3
Hej Connor.
Jeg har en mistanke om at den rækkefølge du har fået opgivet K-C-M-Y er forkert.
Hvis du bruger (som normalt) CMYK giver dine 0-x-x-15 mening.
Du skriver at det skal blive en rød farve ok se her: 0% Cyan 100% Magenta 100% Gul og 15% sort.
Det giver netop som du beskriver en mørk varm Rød.

Bare et forslag. Villy
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
16. marts 2005 - 11:44 #4
X plejer da at betyde en variabel? Så som jeg forstår opgaven er det kun k på 0 og y på 15 som er fastsatte, de andre kan være hvad som helst
Avatar billede sonnic Juniormester
16. marts 2005 - 11:50 #5
Nej x er ikke en variabel.
I gamle dage da vi angav verdierne på film var der reglen at et X som regel ridset med en kniv på filmen, betød at procenten var 100%.
Gammel reprofotograf..

Villy
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
16. marts 2005 - 11:55 #6
Okay, det var jeg ikke klar over
Avatar billede connor Nybegynder
16. marts 2005 - 12:02 #7
>sonnic
Jeg tror også du har ret. Problemet er at det er en prøve, og at jeg skal være mere end 100% helvedes (undskyld mit sprog) sikker før jeg ændrer det. Derfor ville jeg lige høre her om der er andre muligheder end at bytte rundt til cmyk...
Avatar billede sonnic Juniormester
16. marts 2005 - 12:11 #8
Du kan være ganske rolig, jeg ville ikke tøve med at gører som jeg beskrev ovenfor.
Når du skriver prøve, hvad mener du så ?, er det ved grafisk skole eller andet sted, du er ved at lave opgaver til.
Det kunne jo netop være en lille finte, for at få dig til at "tænke selv" :)
Avatar billede sonnic Juniormester
16. marts 2005 - 12:22 #9
Ang. stafage farver er det DP/e 132 en ren 100% gul og 100% rød.
jeg mener at DP/e 138 er netop 100% gul 100% rød og 15% sort, men er ikke helt sikker på nummret lige nu, undersøger sagen.
Avatar billede doggy82 Praktikant
16. marts 2005 - 13:09 #10
Helt enig med sonnic - "k-c-m-y" er da bare skrevet forkert.
Du kan være ganske rolig. Der er jo ikke andre sammensætninger af 0-X-X-15 som giver rød...

Og hvis du får fejl for noget er det jo ikke din skyld at dem som har lavet opgaven har kludret i det :)
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
16. marts 2005 - 13:14 #11
Hvis det ikke er en fælde, så er det i hvert fald grund nok til at klage, hvis du får fejl for det.
Avatar billede connor Nybegynder
16. marts 2005 - 13:22 #12
Tak for hjælpen. Jeg prøver nok at lave det om til cmyk eller kymc og så krydser jeg ellers bare fingre. For ja, det er en prøve, jeg er i skolepraktik som mediegrafiker...
Avatar billede doggy82 Praktikant
16. marts 2005 - 13:23 #13
Ja, men igen: 0-X-X-15 kan ikke sammensættes anderledes hvis farven skal blive rød.
Avatar billede connor Nybegynder
16. marts 2005 - 13:25 #14
>> sonnic. Men vil da gerne lige høre hvad du kommer frem til med det stafage farve...
Avatar billede connor Nybegynder
16. marts 2005 - 13:57 #15
Vores lærer har lige ringet, han havde skrevet farvekoden forkert. Det er kymc... Tak for hjælpen :-)
Avatar billede sonnic Juniormester
16. marts 2005 - 14:19 #16
Connor-> Godt så fik du klaret dit problem. (husk så 15% i cyan i stedet for sort) :)
Vi bruger også DP/e farer når vi trykker Politiken og forøvrigt gør andre trykkerier det samme.
Det er såment meget enkelt, du slår op i "Kulørte avisfarver" udgivet af Den danske presses fællesindkøbsforening.
Her er DP/e farverne angiver og tilvarende CMYK farver, jeg måtte lige finde mit eksemplar, for at finde ud af hvem der udgiver den.

Hilsen Villy.
Avatar billede doodoo Novice
16. marts 2005 - 14:21 #17
og hils din lære at sig: KLOVN!

man angiver sq ikke en farve i anden rækkefølge end
Cyan, Magenta, Yellow, Keycolor
Avatar billede doggy82 Praktikant
16. marts 2005 - 14:29 #18
Heh, jeg studerer også til mediegrafiker. Og jeg kalder da også næsten dagligt mine lærere for klovne :D
Avatar billede sonnic Juniormester
16. marts 2005 - 14:36 #19
Så så doggy82, det er mine gammmmmmmmmle kolegaer du snakker om. :=)
Avatar billede doggy82 Praktikant
16. marts 2005 - 14:39 #20
Owww så ikke at læreren havde flyttet helt rundt på det! Heh..
Og så kan farven selvfølgelig også sammensættes med 15% cyan :D

Se dessuden www.kankanikke.dk ang. farver i avisen.
Avatar billede doodoo Novice
16. marts 2005 - 14:42 #21
ohhh Doggy - lyder næsten som om du går på CEU Kolding heh
- gjorde jeg da jeg var på skoleophold...