Avatar billede ashes Nybegynder
16. marts 2005 - 04:47 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Støj mellem pc og tv udgang (stofa)

Jeg har det problem at når min computer er koblet til fjernsynet, er der konstant støj på lyden på fra computeren med mindre jeg tager stikket til fjernsynet ud.

Jeg har koblet mit fjernsyn og min computer sammen, ved hjælp af et super VHS som sidder i scarstikket på mit fjernsyn, lyden fra computeren er perfekt når jeg tager tv stikket ud. Men hvis det sidder i er der en konstant summen på lyden fra min computer.
Faktisk er summe tonen der uanset om mit lydkort afspiller noget eller ej, bare computeren er tændt og der er forbindelse til Stofa-tv (jeg har ikke min Internet hos Stofa … heldigvis) ... så er der støj på linjen (altså der er udelukkende støj på computer lyden – resten virker). Ifølge mit stereoanlæg er tonen højst omkring 150 ... og så ligner det en normalfordelingskurve som stopper omkring 1k.

Hvad kan jeg gøre for at få summen væk

(Det skal siges at mit Stofa TV tit giver mig stød hvis jeg rører ved det - og det er uanset om der er forbindelse til min computer eller ej.)

(Jeg har ikke mulighed for at sætte jord på til min pc)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. marts 2005 - 06:02 #1
Det ville være optimalt at få jord på din PC.

Men du kan prøve noget andet, som måske virker. Tag 220V fra dit TV og vend stikket. Så benene får nye huller.

Alternativt skal du have monteret en eller enden form for afkobling på dit kabel mellem TV og PC.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
16. marts 2005 - 07:17 #2
Hvis <james_t_dk>'s forslag ikke gir' nok så prøve at pille ANTENNESTIKKET ud. Jo - jeg ved godt at du så ikke ka' ta' fjernsyn men bare som prøve...
Jeg har tidliger måtte montere en ~10 ohms modstand på STEL på antenneledningen pga. jord/stelsløjfeproblem. Fællesantenneanlæg.
Avatar billede _smoelf_ Nybegynder
16. marts 2005 - 12:21 #3
hvis dit kabel er et STP ( shielded twisted pair ) Det var stofas problem i starten. De leveret STP kabel med og det fil alt stjøen over i ens PC.. skif det til et UTP udne shield.. så skal det gerne stoppe.. eller skal du have jord i dine stikkontakter
Avatar billede mr.malmros Juniormester
16. marts 2005 - 23:31 #4
Du kan også prøve at trække strømmen anderledes. Sidder både TV og PC i samme stikdåse? Har du eventuelt mulighed for at sætte dem til hver deres gruppe? Prøv at bytte om på rækkefølgen de får strøm i. Træk eventuelt en stelforbindelse mellem TV og PC.
Avatar billede mal Nybegynder
17. marts 2005 - 00:02 #5
james_t_dk

Ja det vil sikkert være optimalt, men hvis det skal laves (ikke at jeg ikke selv kan det) men så det laves af en elektriker ... og jeg gætter på at han vil have et par kilo for at lave jord i det ene stik ... det bliver et lorte arbejde for ham stikket sidder ca. 15 meter fra stedet hvor han kan tage det.

Jeg har prøvet vende stikket men det hjalp ikke ... jeg kan i hvert fald ikke høre forskel.

(stikkende sidder i hver sin side af væggen - men jeg tror at det er den samme ledning (altså inde i væggen da jeg kun har 1 220 volts sikring ude i skabet.)

Hvad mener du med afkobling ??? (hvis du kan specificere det lidt kan jeg få en elektrikker eller en elektronikmekanikker til at forklare det til mig)

majsmarken

jeg prøver lige at få fat i et par modstande her i morgen ....

_smoelf_

jeg er ikke helt sikker på hvad du siger ... gider du uddybe det ... jeg skal nok lige spørge et par kloge hoveder hvad du mener imorgen ... men jeg kender desværre ingen eksperter i stofa forbindelser.

xxgullexx

nej ikke med mindre at jeg stjæler den ene fra kræft (der vil jeg også kunne stjæle jord). Jeg har meget svært ved at skifte rækkefølgen og selv om jeg kunne ville jeg nok ikke gøre det da det ville betyde at jeg skulle have ledninger hen over gulvet.
Avatar billede ashes Nybegynder
17. marts 2005 - 00:09 #6
Jeg lod ikke lige mærke til at en af mine venner havde logget ind siden mig på den her pc ... og har sat autologin på ... så det er mig der udgiver mig for at være ashes - beklager.
Avatar billede ashes Nybegynder
17. marts 2005 - 00:09 #7
jeg ævler ... jeg udgiver mig for at være mal
Avatar billede _smoelf_ Nybegynder
17. marts 2005 - 14:34 #8
Det kabel der køre fra dit kabel modem MÅ IKKE VÆRE SKÆRMET... det kan du se ved der er en metal kappe rindt om stikket...
Avatar billede ashes Nybegynder
18. marts 2005 - 02:47 #9
Til at starte med jeg beklager at jeg først har fået svaret nu, men jeg har haft et par ting som stod før på listen over gøremål

majsmarken
Det har hjulpet både og ... det har så absolut taget toppen af støjen på 150 (den er ca. det halve) til gengæld er der kommet en ny top på støj omkring 15 kb (nu er det mit gæt men den ligger nok i virkeligheden omkring 10kb) - nu synes jeg det er svært at vurdere lyd, men jeg vil gætte på at den er dæmpet mellem 10% - 30%.

(for sjov skyld prøvede jeg at fjerne skærmen fra stofasignalet - hvis jeg gør det - er der overhovedet ingen støj, men til gengæld bliver mit tv forholdsvis dårligt pga det mangende referancepunkt (ja jeg har lært et nyt ord idag :))

smoelf
Jeg er stadig ikke helt sikker på hvad du snakker om ... jeg har ADSL via Tele2 (altså indirekte TDC - da stofa forbindelser ikke er velegnet til at spille cs med - i hvert fald ikke hvor jeg bor) og den ledning som går ned i min firewall fra kabelmodemet er ikke skærmet, nu mest fordi jeg mente at en ledning på ca. 10 cm ikke behøver skærm.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
18. marts 2005 - 07:37 #10
Altså hvis du helt fjerne ANTENNE ledning så er alt roligt ?

Altså hvis du helt fjerne NETVÆRKS ledning så er alt roligt ?

(Det er noget STELSLØJFE noget som driller...)

Idé ? Lidt større modstand - Ref.: 16/03-2005 07:17:37
Avatar billede ashes Nybegynder
19. marts 2005 - 14:11 #11
majsmarken

Jeg har prøvet med ~30 ohms - det hjælper ikke rigtigt (jeg synes faktisk at det gjorde problemet værre ... men som sagt lyd er svært at vurdere)

Problemet er KUN på pc udgangen - og problemet kan umiddelbart kun fjernes ved at fjerne antenne ledningen (faktisk behøver jeg kun fjerne skærmen fra den.

Selvom pcén er sat til, har jeg ikke problemer med hverken lyd/billed på fjernsynskanalerne, problemet er udelukkende når jeg skal modtage lyd fra computeren, så er der en "noooooouuoooouuu" støjlyd i baggrunden, men mindre at jeg fjerner tv signalet.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
19. marts 2005 - 15:49 #12
Hmmm...
Jeg ka' forstå at det drejer sig om et fællesantenneanlæg.
Du må nok finde en galvanisk adskiller "ting" til antenneledningen, så stelsløjfeproblemet fjernes...

Jeg prøver lige af finde eksempel...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
19. marts 2005 - 16:37 #13
Avatar billede ashes Nybegynder
24. marts 2005 - 18:51 #14
Ubs ... jeg har glemt det her forum i nogle dage ... jeg har bestilt en "RF antenna isolating transformer" hos radiolageret i århus ... jeg får den formodentligt engang i næste uge ... hvis du gider at lave et svar ... så skal du nok få pointene ... forudsat at det virker ;-) ... i alle tilfælde tak for hjælpen
Avatar billede majsmarken Nybegynder
24. marts 2005 - 19:20 #15
ping...
Avatar billede ashes Nybegynder
29. marts 2005 - 21:02 #16
Jeg fik min "RF antenna isolating transformer", jeg vil ikke sige at den har fjernet alt støjen men den har mindst fjernet 95% - hvilket efter min mening er et kanont resultat - jeg kan ikke længere høre lyden med mindre at jeg jeg skuer meget højt op og samtidig undlader at afspille lyd på pcén.

Endnu engang mange tak for hjælpen - majsmarken
Avatar billede majsmarken Nybegynder
29. marts 2005 - 21:07 #17
Tak for POINT -
Avatar billede ashes Nybegynder
02. april 2005 - 20:57 #18
ILM