Avatar billede rkk Nybegynder
15. marts 2005 - 20:26 Der er 54 kommentarer

DVD afspiller. Gennemsigtig skygge på billede.

Hej
Jeg har fået en billig DVD afspiller i julegave som gør noget lidt underligt. Når den afspiller er der ligesom en gennemsigtig skygge der følger alle figure på billedet. Sådan lidt vandmærke agtigt... ret irriterende når man først er blevet fokuseret på det... Har tjekket ledninger at de sidder ordentlig. Nogen bud på dette!? hvad kunne det mon være? Er DVD afspilledern mon defekt!?
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. marts 2005 - 20:28 #1
stationær el. til pc?
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. marts 2005 - 20:28 #2
Har du været i menuen og tjekke indstillinger?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
15. marts 2005 - 20:29 #3
Nu ved jeg ikke præcis hvordan det arter sig, men på nyere fjernsyn, så kan det blive forvrænget pga tv signalet....

prøv at tage antenne ud...

eller find søg efter kanaler, og så find en der bare er sort, så hver gang du skal ind og se dvd så skal du ind på den kanal før du skifter til AV

Fx ved mig trykker jeg altid

37 -> AV
Avatar billede screem_brille Novice
15. marts 2005 - 20:30 #4
Lyder som en defekt i afspilleren (evt. et meget dårligt kabel imellem afspiller og tv)
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. marts 2005 - 20:30 #5
Desuden...
Hvordan er det sat sammen - scart el. av-kabel?
Avatar billede screem_brille Novice
15. marts 2005 - 20:32 #6
Pc-help det skyldes et elendig blanking kredsløb i ens tv, hvis dette fænomen viser sig, eller en utrolig dårlig konstruktion hvis signalet kan overhøres på den måde (ja det hedder overhøring, selvom det er et videosignal)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. marts 2005 - 20:32 #7
Hvilke kabler forbinder du DVD afspilleren til TV'et med?
Hvad er der ellers forbundet til TV'et?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
15. marts 2005 - 20:34 #8
scream >> Alle de nyere fjernsyn jeg har set, gør alle sammen sådan, også nogen af de meget dyre, og kraftfulde....
Avatar billede screem_brille Novice
15. marts 2005 - 20:41 #9
så ville jeg holde fingrene fra det lo.. som udlært radiomekaniker, kender jeg desværre godt til det fænomen pc-help
Avatar billede amews_aj Nybegynder
15. marts 2005 - 20:44 #10
Ok, bare mærkeligt for de eneste fjernsyn jeg har set der ikke gør det, er alle de gamle fjernsynsapperater...

Selv køber jeg da kun mærkevarer...

Har også haft 7 fjernsyn (gået i stykker)
Min video er det eneste der ikke har været i stykker, og det er ingen mærkevare... :P
Avatar billede screem_brille Novice
15. marts 2005 - 20:48 #11
nej det er ikke mærkeligt, hvis folk tror de kan få kvalitet til ingen penge, så er de naive ;) (du kan jo få et fjernsyn nu billigere end et bord til et philips koster *G*)
Avatar billede amews_aj Nybegynder
15. marts 2005 - 20:57 #12
JA, men dem jeg køber ER IKKE BILLIGE...
DE ER DYRE OG HØJKVALITET....

Ved godt man kan få dem billige, men det køber jeg ikke....

Mærkevarer = DUER IK
IKKE MÆRKEVARER = FUNKER FOREVER

Sådan er min statistik :P

Alle gamle apperater virker, som om tingene generelt er lavet for billigt, selvom de er dyre
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. marts 2005 - 20:59 #13
PC-help>> Mit B&O gør det ikke det er kun 2 år gammelt!!!
Avatar billede amews_aj Nybegynder
15. marts 2005 - 21:02 #14
2 år er nok, mit er kun ½ år
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. marts 2005 - 21:03 #15
De nye B&O jeg har set har det heller ikke og jeg har set mange for jeg arbejder på fabrikken!
Avatar billede amews_aj Nybegynder
15. marts 2005 - 21:03 #16
Og dem vi har er JVC og FINLUX

FINLUXEN er den der skulle være mere brandsikker
Avatar billede amews_aj Nybegynder
15. marts 2005 - 21:04 #17
OK.. men under alle omstændigheder kan det jo godt være problemet i dette spg....
Avatar billede screem_brille Novice
15. marts 2005 - 21:06 #18
det er generelt umuligt at købe noget der ligner kvalitet nu om dage, og det er ligemeget om der står Buko, eller Sony eller whatever (dog går man ikke helt galt med B&O), emn det er også en helt anden prisklasse.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
15. marts 2005 - 21:12 #19
Heh, min morfar har nu haft en hel del problemer med B&O :P
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. marts 2005 - 21:16 #20
PAUSE!!!
I spammer spørgsmålet totalt meget lige nu!
hver gang jeg får besked om nyt indlæg i dette spørgsmål, håber jeg det er rkk, men nej - det er totalt ligegyldigt spam der gør spørgsmålet TOTALT uoverskueligt!

Tag en snak over messenger/Icq el. mail vedr. jeres meninger om hvad der er godt og hvad der er skidt - tak!!!
Avatar billede rkk Nybegynder
15. marts 2005 - 21:32 #21
Hej igen
Ja sikke en omgang... jeg troede, jeg havde fået virus eller lign. med alle de kommentare...
Men tilbage til udgangspunktet og det John Stigers spøger om:
DVD´en er stationær. Forbundet med scart. Jeg har tjerkket indstillinger og det burde være ok. Jeg har ikke prøvet det som pc-help foreslår først... lyder som en idé. Hvis jeg tænder DVD´en går fjernsynet automatisk over og viser DVD signalet. DVD´en er af mærket Blutinum fjernsyn 1 år gammel Grundig.
Avatar billede screem_brille Novice
15. marts 2005 - 21:36 #22
Mit kvalificerede gæt er stadig en dårlig / defekt DVD, lyder meget som en meget dårlig impedans tilpasning et eller andet sted (og dette vil netop forårsage skygger)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. marts 2005 - 21:36 #23
Gør den det kun med DVD eller også med Video?
Avatar billede rkk Nybegynder
15. marts 2005 - 21:39 #24
Problemet er der kun ved DVD afspilning. Jeg har også en billig VHS som spiller upåklageligt.
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. marts 2005 - 21:40 #25
er din av kanal (eller den kanal du nu bruger på tv) også indstillet korrekt?
Altså om tv ved hvilket signal den får ind?
Min datter har et Sanyo hvor vi kan gå ind og for tælle om det skal være RGB el. S-video.

S-Video vil forresten give det samme resultat som hvis jeg prøver det herhjemme :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. marts 2005 - 21:42 #26
For en sikkerheds skyld...
Hvordan præcist er det tilsluttet?

Hvordan JEG mener det skal være:

DVD -> Video (m. 2x scart) -> TV
Avatar billede screem_brille Novice
15. marts 2005 - 21:43 #27
John_stigers, selv hvis man vælger foerkert signal kilde (altså om det er S-video eller RGB, må der ikke komme skygger)
Avatar billede rkk Nybegynder
15. marts 2005 - 21:44 #28
Det er jeg ikke helt sikker på... Det vil jeg undersøge...
Jeg tror, jeg har noget at gå videre med nu. Mange tak for gode kommentarer...
Jeg vil gerne give nogle point hvis nogen er interesseret :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. marts 2005 - 21:45 #29
Jo - for hvis DVD ikke kan levere S-Video signal opfatter TV det ikke korrekt og derved kan billede ikke vises rigtigt. Derfor skal signal kilde være identisk med tilslutningskilde.
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. marts 2005 - 21:45 #30
´Nu er det mig der spammer (men holder mig dog til spørgsmålet ;)):

DVD er ikke tilsluttet S-Video vel?
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. marts 2005 - 21:45 #31
rkk> vent med point til du har fåert løst problemet.
Avatar billede rkk Nybegynder
15. marts 2005 - 21:46 #32
John S. mener, du at DVD skal tilsluttes Video og så TV !? Skal det være sådan ?
Avatar billede rkk Nybegynder
15. marts 2005 - 21:48 #33
Jeg venter lidt med point så ;-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. marts 2005 - 21:49 #34
jep - DVD til Video og derefter TV
Avatar billede screem_brille Novice
15. marts 2005 - 21:50 #35
John_stigers opret evt. et spørgsmål om det med S.video, så skal jeg gerne fortælle lidt om hvorfor det ingen betydning må have mht skygger ;)

rkk, prøv at sæt din DVD til et andet tv, det er den nemmeste måde at udelukke, / konstatere om det er den ;)
Avatar billede rkk Nybegynder
15. marts 2005 - 21:51 #36
Det var jeg ikke klar over... Hvorfor? og hvad med signalet som der har været snak om? Hvad skal det indstilles til når det går gennem video?
Avatar billede rkk Nybegynder
15. marts 2005 - 21:53 #37
Du har for så vidt ret... screem_brille.  Jeg har bare ikke lige et andet tv ved hånden der kan tage scartstik men afprøvningen er jo egentlig den mest naturlige :-)
Avatar billede screem_brille Novice
15. marts 2005 - 21:54 #38
Hvis du kører det igennem en video vil du få den klart dårligste kvalitet = composite dvs set sammensat signal af luminans (sort/hvid) og chrominans (farve signalet), når de 2 signaler skal adskilles mister man en del af kvaliteten, hvor imod et S-video er adskilt.
Avatar billede rkk Nybegynder
15. marts 2005 - 21:56 #39
Så hvad mener du med det screem_brille? At jeg ikke skal tilslutte gennem video?
Avatar billede rkk Nybegynder
15. marts 2005 - 21:57 #40
Holder lige en lille tv2 nyhederne pause :-)
Avatar billede screem_brille Novice
15. marts 2005 - 22:02 #41
rkk jeg har ret ;) men ok, uden et andet tv er det svært, men ja det er den mest logiske måde at be/afkræfte en fejlkilde på *S*
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. marts 2005 - 22:04 #42
screem> du har ret - men man skal måle det - man kan ikke se kvalitetstabet.
Jeg arbejder IKKE med det (det har du helt sikkert luret;)) men taler kun af af erfaring.
Avatar billede screem_brille Novice
15. marts 2005 - 22:05 #43
ja jeg mener ikke du skal tilslutte den igennem videoen, en endnu længere signal vej vil ikke fjerne problemet, og det vil blot gøre signalet dårligere end det er i forvejen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. marts 2005 - 22:07 #44
screem> hmm... lad nu manden prøve i det mindste - lidt fejlfinding har han vel lov til + han kan ikke ødelægge noget ved det ;)
Avatar billede screem_brille Novice
15. marts 2005 - 22:12 #45
John_stigers-> hehe, man kan både måle OG se om du kører med et composit eller et S-Video signal, farverne står MEGET skarpere ved S-Video, arbejder ikke længere med det, men er udlært radiomekaniker, så kender da lidt til video signaler *G* (og er muligvis ved at gøre comeback i branvhen, men det er vist en anden snak *GG*)
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. marts 2005 - 22:15 #46
screem> jeg er ENIG  -  men kan DVD ikke levere S-Video signal, vil det så absolut ikke være et godt resultat :)
Avatar billede screem_brille Novice
15. marts 2005 - 22:18 #47
det er vi enige i John_stigers, men skal nok lade ham fejl finde lidt nu *G*
Avatar billede rkk Nybegynder
15. marts 2005 - 22:25 #48
Ja, nu går jeg igang med lidt fejlfinding en af dagene. Vender tilbage hvis problemet bliver løst. Igen tak til: screem_brille og john_stigers  God aften :-)
Avatar billede screem_brille Novice
15. marts 2005 - 22:29 #49
Jo tak og i lige måde, men om du får det løst eller ej, så meld lige tilbage (finder du ikke fejlen skal jeg nok fortælle dig noget mere om hvor du finder den... ;) )
Avatar billede rkk Nybegynder
15. marts 2005 - 22:33 #50
ok
Avatar billede rkk Nybegynder
17. marts 2005 - 21:29 #51
Hej igen
Så løste problemet sig... meget enkelt ved at jeg satte scartstikket fra DVD´en i et andet scartstik i TV´et! Ja mere skulle der så åbenbart ikke til... lidt pinligt. Men jeg har da lært noget om stik og signaler og sådan til en anden gang. Endnu engang tak for hjælpen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. marts 2005 - 21:52 #52
ok :)
hvad står der på det stik det sad i først?
Avatar billede screem_brille Novice
17. marts 2005 - 21:58 #53
Ps. husk og luk spørgsmålet, godt du fik det til at virke ;)
Avatar billede amews_aj Nybegynder
26. marts 2006 - 13:46 #54
lukketid?