Avatar billede jells-ht Nybegynder
15. marts 2005 - 15:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Instalation af hardisk

Hej! Jeg har lige fundet en gammel hardisk som jeg gerne vil have ind i min computer. Aner intet om hvad det er for en hardisk andet end der skal et IDE kabel for at sætte det til...
Min nuværende hardisk kører med seriel ATA som har de der små ledninger til at forbunde til bundkortet.

Mit spørgsmål er: Nogle der gider at give mig en walktrough til insalation af hardisk? Aner næsten intet om det emne så ved ikke om i skal have noget info om systemet først???
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. marts 2005 - 15:41 #1
Kan du sætte et IDe kabel på dit mother board?
Så sæt den til, med Strøm og IDE kabel (mens maskinen er slukket)
Start maskinen og du er kørende.

Du skal lige være opmærksom på om den er sat op til Slave eller Master.
Avatar billede jpvj Nybegynder
15. marts 2005 - 15:42 #2
Det kan du *næsten* ikke gøre forkert.

Du finder/køber et IDE kabel, som du sætter i harddisken (det kan ikke vendes forkert såfremt, der er en sort ramme omkring stikkene).

Dit CD/DVD drev kører formodentlig også på et standard IDE kabel (også kendt som parallel ATA eller P-ATA). Man kan godt sætte harddisk og CD på samme kabel, men det åbner blot mulighed for et par konflikter, så lad være med det, hvis det er muligt.

Hvis du har et 80 polet IDE kabel ATA66/100/133 skal det blå stik vende ned mod MB.

Strømstikket giver sig selv :-)

That's all - og du er kørende.
Avatar billede jells-ht Nybegynder
15. marts 2005 - 15:45 #3
Der er kun et stik til IDE kabler det giver mig ikke så meget valg at sætte CD/DVD sammen, men giver det nogle store problemer???

Hvordan ved jeg om den er sat op til master eller slave???
Den skal være slave skal det lige tilføjes...
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. marts 2005 - 15:48 #4
Hvis disken skal sidde sammen med en CD/DVD, så er det bedst, hvis disken er master, og så lade CD/DVD være slave.
Avatar billede jells-ht Nybegynder
15. marts 2005 - 15:50 #5
Ok nu prøver jeg lige at slukke computeren, og sætter HD i og ser hvad der sker for jeg kan vel ikke smadre computeren helt vel ;-)???

Tak for svarene
Avatar billede jells-ht Nybegynder
15. marts 2005 - 16:27 #6
JESUS!!!
Ja undskyld, men den nye hardisk larmede jo som en hel jetmaskine!!!
Dejlig metalisk lyd...
Men problemet var at computeren (som er set før) sagde detecting IDE drives, og sådan står den bare i laaaaang tid:-(
Kan jeg godt regne den nye hardsik der for kaput eller hva?
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. marts 2005 - 17:07 #7
Ja, ud med den !