Avatar billede naesbygaard Nybegynder
15. marts 2005 - 14:54 Der er 5 kommentarer

Installation fra iso (eller udpakket) fra HDD. -cdrom +floppy?

Hej!

Jeg har en bærbar hvor cdrom-drevet er gået i stykker. Der er pt. en windows xp installeret, men jeg vil gerne installere en linux.

Jeg havde derfor forestillet mig følgende:

1. Lave en fat32 partition til at have images/isos til at installere fra.
2. Lave en grub eller noget i den dur, så jeg kan boote fra det images jeg skal installere fra på min fat32 partition.
3. Brug diskværktøjer (under installation af linux) til at slette min gamle winxp-partition og oprette passende linuxpartiotioner.
4. Installere linux på linuxpartitionen.
5. Bevare en bootloader, så jeg til hver en tid kan "simulere" et cdromdrev hvis jeg skal installere igen eller boote.
6. Samme bootloader som jeg kan vælge min linux fra.

Er dette muligt at lave uden det helt store kendskab til linux og mbr? Jeg har diskettedrev i, så jeg kunne vel godt have min bootmanagerting på en diskette, det ville ikke gøre mig noget i første omgang.

/NbG
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2005 - 14:57 #1
Hvis du har netkort i dyret kan du blot installer via NFS fra en anden computer med CD-drev
Avatar billede naesbygaard Nybegynder
15. marts 2005 - 15:02 #2
Ja, jeg har netkort i dyret. Vil det sige at jeg ligesom kan "share" drevet fra min anden computer? Skal jeg så boote fra en floppy og finde det derigennem? Hvordan gør jeg? Tell us please tell us :)

/NbG
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2005 - 15:15 #3
Jeg har ikke meget tid før i aften, kort fortalt afhændig af hvad det er for en distro du vil installere, så ligger der på CD1 en mappe med "images" og en mappe med "modules" du skal så lave en diskette med det images det hedder "netboot" el. lign samt en diskette med modules der omfatter netkort, de to computere forbindes, installations cd-en i den med drevet og disketten med netboot i den bærbare så er det kun at følge anvisningen på skærmen, du får flere muligheder at vælge imellem vedr. filoverførsel jeg har kun haft held med NFS
Avatar billede naesbygaard Nybegynder
15. marts 2005 - 17:06 #4
Nu kører jeg godt nok w2k på den anden maskine (den med cddrevet) det går vel ikke? Jeg har en ubuntu kørende på den som jeg kan starte op i stedet? Jeg har ingen modules, men jeg har et img. som hedder network.
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2005 - 17:40 #5
Der er ret så meget der tyder på at du har ret, Jeg kører SuSE og der har man stadig den mappe med "modules" det er et par år siden jeg sidst eksperimenterede med at installere som jeg har beskrevet herover og der kunne man direkte mounte cd-drevet helt uafhændig af styresystem (mener jeg da) jeg kan godt se at hverken Mandrake eller RedHat har noget med modules så de må jo bruge en anden fremgangsmåde, jeg har også gjort det et par gange med REDHAT men jeg husker ikke helt fremgangsmåden længere