Avatar billede xenocypraz Nybegynder
14. marts 2005 - 12:50 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Graffik Kort for langsomt

Hejsa

Jeg har lige købt et Geforce FX 5200.

Grundet mit kabinet kan jeg ikke få andet, da det er det eneste kort jeg kunne finde i low profile.

Jeg har bechmarket med 3dmark 2001 se. og scorer 3400 point.

I følge andre test på nettet, burde jeg være i stand til at få et sted mellem 6 - 8 tusing point.

Hvad gør jeg forkert ?

Hvor skal jeg lede efter fejlen, AGP kører 8X, er det så chipsæt drivere jeg mangler?
Avatar billede mireigi Novice
14. marts 2005 - 12:54 #1
Jeg har selv haft problemer med at det grafiske på min computer ikke var helt i top, og jeg scorede for få point i test. Det har løst sig efter jeg har installeret nye ram, er gået fra 512 -> 1024 pt, og kommer op på 2048 inden længe... Blot det at få 1024 ram hjælper utroligt på ens framerate, og i diverse tests. Specielt hvis grafikkortet ikke har ret mange ram dvs. 128 og under.

//MiReiGi
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
14. marts 2005 - 13:00 #2
Det kan være driver-relateret, så prøv at opdatere driverne til dit bundkort/chipset og dernæst til grafikkortet.

Det er ikke hensigtsmæssigt at sammenligne to systemer med et FX5200, medmindre de har nogenlunde samme konstallation af komponenter. Ydelsen fra en 1200Mhz AMD Thunderbird til en P4 2,8Ghz er ret mærkbar :o) (men nu ved jeg ikke hvordan resten af dit system ser ud!)

Jeg ved ikke om Futuremark har fået styr på sagerne, men der har tidligere været udgivet grafikdrivere, som gav urealistiske scores i 3dmark2001SE. Det skal også tages med i betragtningerne.

Men forvent ikke alverden fra et FX5200.

Mireigi >> Flere RAM på bundkortet burde (!) ikke give alverden i frames. Bedre load-tider, derimod, er noget man kan mærke med mere RAM! Medmindre du har øget FSB'en og dermed båndbredden mellem CPU og RAM, synes jeg det lyder lidt mærkeligt :o)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
14. marts 2005 - 13:01 #3
Glemte da lige noget :o/

Prøv at bruge kortet i andre sammenhæng - dvs. sæt dig ned og spil! Tjek din framerate i de spil du bruger og se om de ikke ligger fornuftigt. Det ER trods alt det vigtigste - sk*d hul i 3dmark-scoren, hvis kortet virker i alle andre programmer :o)
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
14. marts 2005 - 13:05 #4
graffik kortet har 128 mb, og jeg har 1 gb ram i maskinen, så desværre
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
14. marts 2005 - 13:06 #5
min maskine er en P4 2.4 ghz, med HT.

Jeg sidder og spiller det nye pirates, og det hakker altså lidt til tider, og det er i 640x480 og det kan ikke passe, Enemy territory, kører okay, men heller ikke helt imponerende, så jeg tror lidt jeg har et driver problem
Avatar billede kenp Novice
14. marts 2005 - 13:51 #6
Prøv en anden driver på det kort som er forslået, mit gamle grafikkort (gforce 4 mx 440 med 64 mb ram, yde ca. 6000,- på en AMD semperon 2300+) så enten er det et driver problem, eller også måske varme.
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
14. marts 2005 - 13:59 #7
kenp -> ja, jeg skulle gerne få det samme, eller lidt til. Jeg må hjem og bokse.
Avatar billede kenp Novice
14. marts 2005 - 14:02 #8
Mit grafikkort vidste bare ikke at det ikke skulle yde mere end ca. 4500 *G*.
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
14. marts 2005 - 14:25 #9
?????
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
14. marts 2005 - 19:39 #10
Så, nu har jeg installeret driveren fra cd i stedet for den nyeste fra nvidia. Jeg har installeret directx9 igen, chipset driver. Og det gav... 500 point.

Der skal ifølge alle de steder jeg har læst være ca 2500 point og hente endnu. Hvad kan jeg gøre. hvad kan jeg ellers teste med ?

Jeg spiller pirates 2, og det hakker i en opløsning på 640*480 det må det altså ikke ?
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
14. marts 2005 - 20:36 #11
Tjah - der er kun varme og driveren tilbage, som kan skubbe din ydelse i bund.

Jeg stod af NVidia-vognen for et par år tilbage (omkring driver-nr. 31.12!) så jeg kan ikke fortælle dig, hvilken du istedet skal bruge. Rundt omkring i krogen har jeg hørt div. klage sig over, at FX5200 ikke lever op til deres forventninger, men ydelsen burde ikke ligge under et GF4 MX440!

Prøv et par andre drivere (f.eks. Omega-driverne fra http://www.omegacorner.net/ ) og hvis der stadig ikke er nogen ændring, vil jeg anbefale dig at mærke på bagsiden af kortet over GPU'en og derved finde ud af om kortet er ved at koge over.
Er det tilfældet, kan det meget skyldes dårlig kontakt med GPU'en og køleren.
Avatar billede t-m-s Nybegynder
02. april 2005 - 02:45 #12
Hvis du vil ha en kvalificeret svar, så er du nød til at skrive hvad din pc indeholder af hardware.
processor, ram, bundkort, samt grafikkort.

Efter du har fået det nye grafikkort, har du formateret din computer?

Dem du sammenligner med, har de samme mængde ram og samme bundkort? ellers får du ikke noget ud af at sammenligne med dem.

Grafikkort er den mest avancerede del af ens pc, og en meget afgørende del mht performence, men hvis resten af pcen er noget lort, så får man også en lorteresultat.
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
02. april 2005 - 07:49 #13
System Info Version:    2.2
Operating System:        Microsoft Windows XP
Processors:        2 x Intel Pentium® 4 @ 2.39 GHz
Graphics Card:        NVIDIA GeForce FX 5200
Total Physical Memory:    1022 MB
Free Physical Memory:    705.99 MB
Motherboard Manufacturer:    FUJITSU SIEMENS
Motherboard Model:        D1534

ram info:

Installed & Enabled Size:    512 MB
Form Factor:        DIMM
Frequency:        400 MHz
Slot:            Slot-1
Avatar billede petgo Nybegynder
03. maj 2005 - 08:11 #14
Den simpleste måde at overclocke Geforce er med Coolbit som du kan finde her: http://downloads.guru3d.com/download.php?det=815
Det er en lille fil til registreringsdatabasen der gør det muligt for dig at ændre på frekvens på dit grafikkort.

NB: Hvis du kører med passiv køling, kan det ikke anbefales at OC med mere en 10%
Avatar billede donby Nybegynder
04. august 2005 - 02:17 #15
ville helt klart ikke anbefale dig at OC kortet. har selv brændt 3 fx5200 af.. prøv at teste det i aquamark 3d, demoen er nok, der er den test du skal bruge.. skal gerne give ca 8000 point
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
21. marts 2006 - 15:41 #16
Vi lukker her, jeg fik det aldrig til at køre optimalt...
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
21. marts 2006 - 15:41 #17
Lukker