Avatar billede rone6700 Nybegynder
14. marts 2005 - 09:57 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Beregning af mdl. ydelse

Har ledt og ledt, men kan ikke finde noget, som kan lave følgende udregning:

Indtast lånebeløb...
Vælg løbetid (12, 24 eller 36 mdr.)
Vælg forsikring (Ja = 0,5% / Nej = ingenting pr. mdr.)

Resultat: _________
Forskud:  (dette felt skal være f.eks. 5% af indtastet beløb, men kun hvis 24 eller 36 mdr. er valgt).

Ved 12 mdr. skal indtastet beløb ganges med 9%.
Ved 24 mdr. skal indtastet beløb ganges med 5,35%
Ved 36 mdr. skal indtastet beløb ganges med 3,98%

Ved valg af forsikring, skal 0,5% ganges med indtastet beløb og lægges til resultatet af den mdl. udregning.

Håber virkelig, der er nogen derude, der kan hjælpe, da jeg ikke er nogen haj på dette område. Har dog arbejdet en smule med det, men ved ikke, om det skal/bør laves i html, asp eller noget helt tredje?
Avatar billede hammerhead Nybegynder
14. marts 2005 - 10:34 #1
Lige for at sikre mig at jeg er helt med:
Man indtaster et lånebeløb, vælger løbetid og evt. forsikring og så får man at vide:
Samlet lån (udfra valgt løbetid)

udfra valgt løbetid udregner vi nu månedlig ydelse som herefter hvis forsikring er valgt tillægges o,5 %.

Hvad mener du med Forskud?
Avatar billede rone6700 Nybegynder
14. marts 2005 - 12:18 #2
Jo det er korrekt!

Forskud kunne i princippet være et oprettelsesgebyr, som er en procentdel af det indtastede beløb. Hvis løbetid = 24 eller 36 måneder så skal Forskud angive eksempelvis 2% (eller hvad det nu skal være), men dog i X procent ud fra indtastet beløb.

Håber ikke, det er alt for forvirrende  ;o)
Avatar billede rone6700 Nybegynder
14. marts 2005 - 12:21 #3
Man kunne også bare angive flere valgmuligeheder i forbindelse med løbetid:

12 mdr. (9%)
24 mdr. ekskl. forsikring (5,35%)
24 mdr. inkl. forsikring (5,85%)
36 mdr. ekskl. forsikring (3,98%)
36 mdr. inkl. forsikring (4,48%)

???  men jeg ved ikke, hvad der er lettest! Det mest "korrekte" ville være den førstnævnte...
Avatar billede rone6700 Nybegynder
14. marts 2005 - 12:23 #4
Undskyld, men jeg glemte at sige, at valg af forsikring ikke skal være muligt ved 12 mdr.!!!  (De 9% er inkl. forsikring og er her obligatorisk).
Avatar billede hammerhead Nybegynder
14. marts 2005 - 13:01 #5
Jeg er ved at lege lidt med det her: http://www.mh-media.dk/beregning/beregn.php

Kun 12 mdr. der virker. Er det sådan noget du har i tankerne?
Avatar billede rone6700 Nybegynder
14. marts 2005 - 13:17 #6
Ja, det er tæt på... men resultatet skal ikke være "samlet lånebeløb", men den mdl. ydelse. Hvis du indtaster et beløb på kr. 10.000,- skulle ydelsen således gerne sige: kr. 900,- (ved 12 mdr.).

Men det er ellers helt og aldeles i den retning  ;o)
Avatar billede hammerhead Nybegynder
14. marts 2005 - 13:53 #7
http://www.mh-media.dk/beregning/beregn2.php

Skal så lige find ud af at afrunde :-)

Prøv også 24 mdr (eksl. forsikring)
Avatar billede hammerhead Nybegynder
14. marts 2005 - 13:59 #8
Der er heller ingen validering af felterne. Det nemmeste er at lave en liste med mulige lånebeløb.
Avatar billede rone6700 Nybegynder
14. marts 2005 - 14:01 #9
Det "udregneren" egentlig skal gøre, er at gang indtastede beløb med løbetid! Så regnestykket f.eks. ved 24 måneder ser således ud:

Uden forsikring:  10.000 * 5,35% = 535,-
Med forsikring:  10.000 * 5,35% + 10.000 * 0,5% = 585,-
Avatar billede rone6700 Nybegynder
14. marts 2005 - 14:03 #10
Ja, men det skal i princippet være muligt at regne ydelsen ud på f.eks. 8.365,-, så det er ikke helt optimalt med faste beløb. Så kunne jeg jo "nøjes" med en tabel med alle beløb og løbetider...
Avatar billede hammerhead Nybegynder
14. marts 2005 - 14:13 #11
Nu er jeg ikke en haj til det her, og ved ikke om man umiddelbart bare kan gange med procentsatsen i php.
Dertil kommer at jeg er sproglig student (for mange år siden) :-)

Men jeg kigger videre.
Avatar billede martin1000ben Nybegynder
14. marts 2005 - 14:17 #12
hammerhead du kan runde tal med http://php.net/round :)
echo round($beløb, 2); // 45.4166666667 = 45.42
Avatar billede hammerhead Nybegynder
14. marts 2005 - 14:44 #13
Hej martin1000ben - tak, det virker fint.
Avatar billede martin1000ben Nybegynder
14. marts 2005 - 14:48 #14
selvfølgelig gør det det :D
Avatar billede hammerhead Nybegynder
14. marts 2005 - 21:51 #15
Avatar billede martin1000ben Nybegynder
14. marts 2005 - 23:08 #16
hammerhead - det ser meget godt ud :D
men - 16.05,-
,- betyder 0 øre - på rigtigt danmarks :D
Avatar billede hammerhead Nybegynder
15. marts 2005 - 08:48 #17
Jeg bøjer mig i støvet :-) Du har ganske ret, og det er fjernet.

Jeg kunne også istedet have beholdt ,- og så brugt round($beløb); istedet ;-)
Avatar billede martin1000ben Nybegynder
15. marts 2005 - 13:18 #18
hehe ja - jeg har godt nok heller ikke set nogen lån hvor man betaler 5 øre pr måned :D
Avatar billede hammerhead Nybegynder
15. marts 2005 - 13:31 #19
nej, heller ikke mig.

Nå men så mangler jeg en tilbagemelding fra rone6700?
Avatar billede rone6700 Nybegynder
15. marts 2005 - 21:35 #20
Hejsa hammerhead,

Det er simpelthen bare godt benarbejde ;o)
Beklager, jeg ikke har meldt tilbage, men har glemt alt om projektet, da jeg er syg! Hvordan giver jeg dig dine point?
Avatar billede hammerhead Nybegynder
15. marts 2005 - 22:37 #21
Det var god træning. Er ikke en haj til php, som koden nok også viser.

Lige en ting - skal der være 2 decimaler eller skal den runde op til hele tal?
Avatar billede rone6700 Nybegynder
16. marts 2005 - 09:58 #22
Det er helt fint, at den bare runder op!

Jeg er absolut heller ingen haj til php, så jeg er yderst tilfreds...
Hermed dine points - og endnu engang mange tak.
Avatar billede rone6700 Nybegynder
16. marts 2005 - 09:58 #23
Øøøhhh... hvordan giver jeg dig dine points?
Avatar billede rone6700 Nybegynder
16. marts 2005 - 10:20 #24
Jeg mangler forresten koden!

Hvis jeg tager koden via "vis kilde" og kopierer den videre og uploader siden, kommer der bare en "fejl-side", når jeg prøver det af...
Avatar billede hammerhead Nybegynder
16. marts 2005 - 10:28 #25
Hej.

For at give point, skal du i den liste der er kommet med svar, markere mit navn og acceptere at jeg skal have point.

Filen kan du hente her: http://www.mh-media.dk/beregning/beregnFinal.zip

PHP laver et HTML output, og derfor kan du ikke bare tage koden fra vis kilde, da alt phpkode ikke er med.

En ting du måske skal overveje er at få lavet en validering af lånebeløb tekstfeltet, således at det indtastede kontrolleres for syntaks og lignende, ellers skal du lave en forklaring til brugerne hvordan de skal indtaste tal.
Avatar billede rone6700 Nybegynder
16. marts 2005 - 10:33 #26
Okay, jeg har hentet filen...

TAK
/René
Avatar billede hammerhead Nybegynder
16. marts 2005 - 10:38 #27
Tak for point.

Hvis der opstår problemer, så er jeg på MSN: brevkasse@hotmail.com
Avatar billede rone6700 Nybegynder
16. marts 2005 - 14:31 #28
Vil bare lige sige, at der ingen problemer er! Og dog... vores webhotel supporterer ikke php, men det er bestilt, så det burde komme til at virke snart...

Tjek dit resultat her:  http://www.emk.dk/leasing/popup_vindue.htm

/René