Avatar billede tullemor Nybegynder
14. marts 2005 - 09:25 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Japanske tegn i InDesign CS

Er der nogen derude som har erfaring med at skrive japansk i InDesign?

Jeg skal have mit navn og titel på en visitkort. På forsiden på engelsk og på bagsiden på japansk. Jeg er i gang med at få det oversat til japan, men herefter får jeg et problem: Jeg har aldrig skrevet japansk i InDesign...

Hvordan gør man det??
Avatar billede webgon Nybegynder
14. marts 2005 - 09:32 #1
Du kan vel kopiere den Japanske tekst direkte ind i programmet? Ctrl+c - Ctrl+v ;-)
Avatar billede spe Nybegynder
14. marts 2005 - 10:03 #2
Allerførst skal du have fat i en skrift, der indeholder japanske skrifttegn.
Problemet bliver derefter at skrive det som japansk traditionelt skrives nemmelig nedad og mod venstre. (dansk skrives jo mod højre og nedad)
Din vestlige udgave af Indesign kan ikke dette. Så du kan være nødsaget til at placere hvert tegn i hver sin tekstramme.

Illustrator kan skrive nedad og mod venstre. Så hvis du har illustrator kunne det være en god ide at skrive det her og så placere det som et billede i InDesign
Avatar billede tullemor Nybegynder
14. marts 2005 - 10:07 #3
Jeg har set på diverse japanske visitkort og langt de fleste bruger blot "vestlig tegnretning" (vandret fra venstre), så det vil jeg også gøre (det passer også bedst til designet af visitkortet),

Har du/andre nogle forslag til hvilken font jeg kan bruge/købe med japanske tegn??
Avatar billede spe Nybegynder
14. marts 2005 - 10:12 #4
Ja, japanerne går lidt væk fra den traditionelle måde at skrive på. Derfor jeg skrev traditionelt.

Du skal nok lede efter Open Type skrifter men jeg kender ingen konkrette. Har du forhørt dig hos dit trykkeri?
Avatar billede tullemor Nybegynder
14. marts 2005 - 10:18 #5
Ja, men det er et (meget) lille trykkeri og de har ingen erfaring med japansk (ej heller min grafiker). Jeg tror, jeg vil forhøre mig ved det firma som skal oversætte teksten - de må vel være vant til at man skal bruge deres oversættelser grafisk...