Avatar billede protoz Nybegynder
13. marts 2005 - 21:45 Der er 25 kommentarer

Hvad gør en cd orginal?

Hvad er det som gør en cd orginal? Hvorfor/hvordan kan systemer kende forskel på en orginal cd og en hjemmebrændt kopi som er "100%" ens ( eller ser ud til at være ens )
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
13. marts 2005 - 21:46 #1
I princippet er det svært at kende forskel.
Men forskellen kan ligge i den pris du køber softwaren til, og kvaliteten af CD'en.
Avatar billede protoz Nybegynder
13. marts 2005 - 21:50 #2
ja i princippet... men jeg vil godt have en mere teknisk forklaring? Måske er det nemmere med et eksempel. Hvordan identificere en playstation at spillet ikke er orginalt. Hvorfor kunne gamle stereo-anlæg ikke læse brændte musik cd'er. osv
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
13. marts 2005 - 21:55 #3
http://dbhome.dk/bartfreak/guider/psx.htm
hvis det er psx backúp´s du vil lave..O)

Hvorfor kunne gamle stereo-anlæg ikke læse brændte musik cd'er.
fordi hastigheden på cdén er for hurtig, till dit anlæg..
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
13. marts 2005 - 21:57 #4
btw: for at kunne spille brændte på playtation, skal den ha´ en chip.!
og vis du vil kopiere fra cd-> cd.. vælg kopiere..O)
Avatar billede protoz Nybegynder
13. marts 2005 - 21:59 #5
tak, men er ikke interreseret i at brænde et backup spil til en playstation. Jeg spør hvorfor den ikke kan læse skiven og afviser den
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
13. marts 2005 - 22:08 #6
der ligger en sikkerhedskode på cdén.. men det er forskelligt, fra feks. psx til lyd cdér.Lyd cdér,kan indholde et ukendt fil-format, og en player der så spiller lyden, og kan derfor være tricky at rippe.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
13. marts 2005 - 22:09 #7
det kan være fordi i de fleste brændere er nogle ting som ikke bliver kopieret med over som standard.
Derfor skal man brænde dem på en bestemt måde for at få alle dele af cd'en med.
Avatar billede norbert Nybegynder
13. marts 2005 - 22:11 #8
De originale cd-er er trykt i en presse. Det er kopierne ikke. Jeg kan forestille mig, at der måske er noget på den originale CD, som ikke kan kopieres.
Avatar billede protoz Nybegynder
13. marts 2005 - 22:12 #9
og det er denne sikkerheds kode som man ikke kan duplikere? De brandbare cd'er i butikkerne og de cd'er som man købe med spil på f.eks.... Der er ikke nogen fysisk forskel på dem som spiller ind?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
13. marts 2005 - 22:12 #10
På denne som indeholder en guide til at brænde ps2 spil så skal man sætte en masse ting op for at være i stand til at brænde spillet og i nero og andre normale brænder programmer er det ikke en del af standard indstillingerne når man bare vælger at brænde en cd uden at gøre mere ved opsætningerne.
www.i-hacked.com/content/view/75/62/+play+ps2+games+from+rw+cd&hl=da" target="_blank">http://216.239.59.104/search?q=cache:UqAqasveTHEJ:www.i-hacked.com/content/view/75/62/+play+ps2+games+from+rw+cd&hl=da
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
13. marts 2005 - 22:13 #11
Hvis der var en fysisk forskel ville det ikke længere være en CD da den så ville afvige fra den officielt vedtagne standard for cd'er.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
13. marts 2005 - 22:18 #12
sorry chaos..O)
Læsser du overhovedet de andre indlæg..??
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
13. marts 2005 - 22:21 #13
Nej jeg læsser dem ikke :P
Jeg læser dem.
Det jeg skrev var sådan se bare for at understrege at der vil være forskel på en original CD og en brændt en fordi visse dele ikke bliver kopieret med.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
13. marts 2005 - 22:22 #14
men du gentager jo ..O)
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
13. marts 2005 - 22:23 #15
Hmm ja. Sidder og stener lidt.
Ville være en perfekt politiker...
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
13. marts 2005 - 22:54 #16
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
13. marts 2005 - 22:55 #17
Sakset fra: http://en.wikipedia.org/wiki/CD-ROM

There is a move by the recording industry to make audio CDs (CDDAs, Red Book CDs) unplayable on computer CD-ROM drives, to prevent copying the music. This is done by intentionally introducing errors onto the disc that audio players can automatically compensate for. Consumer rights advocates are as of October 2001 pushing to require warning labels on compact discs that do not conform to the official Compact Disc Digital Audio standard (often called the Red Book) to inform consumers of which discs do not permit full fair use of their content.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
13. marts 2005 - 22:57 #18
nogle musik-cdér, kan man omgå det ved blot at trykke ctlr, når den starter op..
(så undgå man fejlende)
Avatar billede kalp Novice
13. marts 2005 - 22:59 #19
En forskel er blandt andet at nogen cd'ere kan du ikke brænde før du har brudt sikkerhedskoperingen på den originale cd... det kan nogen brænderprogrammer gøre imens De brænder..

Slut resultat... 2 ens cd'ere... den brændte er dog ikke kopi beskyttet.
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
13. marts 2005 - 23:02 #20
Men man skal dog være klar over at det ikke er lovligt at omgå kopisikring på CD'ere og producere kopier - heller ikke til eget brug. Jf. http://infokiosk.dk/sw10492.asp
Avatar billede ahave Nybegynder
18. marts 2005 - 01:15 #21
Petkrug, fra infokiosk:
Ja, du må godt bryde en kopispærring for at kunne lytte til musikken.

Og selvfølgelig skal det være på den måde, omend det er politisk retorik.
Der er ingen der skal bestemme om jeg vil have min lovlige musiksamling på computeren(hvilket jeg har og cd'erne er i kælderen), eller om jeg gider at stille mit musik i alfabetisk orden.
Avatar billede gammelhat Nybegynder
18. marts 2005 - 01:31 #22
Der er faktisk også en fysisk forskel. Den ligger i den måde de digitale data bliver repræsenteret på.

Ved originale cder, som bliver trykt, bliver der lavet fysiske fordybninger i cden.

Når man selv brænder, bliver der ikke lavet huller i cden. Her ændrer laseren på det kemiske underlag, og ændrer derved på den måde lyset bliver reflekteret tilbage.
Avatar billede protoz Nybegynder
10. juni 2005 - 12:22 #23
smid et svar gammelhat
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
02. november 2005 - 19:08 #24
så tag selv point..?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
04. februar 2006 - 16:36 #25
Du mangler at lukke spørgsmålet.