Avatar billede tmejlgaard Nybegynder
12. marts 2005 - 12:16 Der er 14 kommentarer

Boote fra harddisk - genetablering af oprindelig konfiguration

Jeg vil gerne genetablere de oprindelige indstillinger på min bærbar IBM Thinkpad T41. Der fulgte ingen cd med ved køb - programmerne var præinstalleret - hvorledes får jeg genetableret indstillingerne og dermed en "ren/ny" computer?

(jeg har naturligvis lavet backup af systemet/dokumenter)
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2005 - 12:35 #1
Har du ikke en partition på din harddisk der indeholder alle nødvendige progammer og drivere ??
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2005 - 12:39 #2
Hvis du har det materiale som jeg omtaler ovenfor er det vel blot at starte en ny installation -> formatere og nyinstallere på din nuværende partition, husk at lave backup af evt. arbejde
Avatar billede tmejlgaard Nybegynder
12. marts 2005 - 12:58 #3
...det har jeg muligvis / sikkert. Hvordan kan jeg tjekke det - hvorledes gøres starter jeg en ny installation?
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2005 - 13:06 #4
Start med at klikke på "Denne Computer" og se hvor mange drev du har på din harddisk det er benævnt som C D osv. du skal ikke medtage CD og DVD-drev, hvis du har mere som C-drevet udover dit CD og DVD-drev klik på ikonet og find det drev der indeholder dit recovery system
Avatar billede tmejlgaard Nybegynder
12. marts 2005 - 13:11 #5
Det er jeg med på - har kun et c:drev (og naturligvis D-drev (cd-rom/DVD) drev.
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2005 - 13:26 #6
Ja så ved jeg ikke rigtig hvordan du har tænkt dig det sådan lige skal gribes an, jeg forstår dit spørgsmål som at du ønsker at formatere og geninstallere styresystemet i den oprindlige opsætning, hvis du formaterer dit c-drev forsvinder alt også det backup og dit recovery system som du mener du har liggende, er du helt sikker på at du ikke har en extra partition på din disk ? , hvilket operativsystem kører du med ?
Avatar billede tmejlgaard Nybegynder
12. marts 2005 - 13:45 #7
Yes - operativsystemet er Windows XP - og jeg har kun c:drev. Kan man ikke afbryde opstarten af systemet - når man genstarter computeren - eller skal jeg lede efter et bestemt program, når computeren er tændt, for at re-etablere de oprindelige indstillinger?
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2005 - 13:50 #8
Helt ærlig, jeg er på herrens mark med hvad du helt konkret ønsker, kan du definere lidt nærmere med hvad du mener med "oprindelige indstillinger"
Avatar billede tmejlgaard Nybegynder
12. marts 2005 - 14:01 #9
Okay - jeg skal prøve at se, om jeg kan udtrykke mit ønske lidt tydeligere.

Kæresten og jeg har overtaget computeren fra et andet familiemedlem. Idet computeren har været brugt til en række andre ting, end det vi har behov for, så er der installret en masse udnødvendige programmer mv. Ligesom en række af indstillingerne på Thinkpad'en er ændret ret uhensigtsmæssigt i forhold til vores brug. Derfor vil jeg gerne genskabe de oprindelige indstillinger - altså de indstillinger som computeren kom med fra købstidspunktet. Herefter kan jeg selv fylde på med programmer og tilføje/ændre de indstillinger, som jeg måtte finde hensigtsmæssig. Jeg håber, at dette kan afklare mine ønsker lidt bedre - ellers så skriv bare igen. Tålmodighed er noget man får, når man arbejder/beskæftigere sig med computere (har jeg erfaret :-)

(Hvis jeg havde haft en cd-rom fra IBM med de oprindelige indstillinger, så vil jeg blot have lagt den i cd-rom drevet og startet derfra - ligesom når man formatere en almindelig pc med en cd-rom med XP)
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2005 - 14:11 #10
Vedr. tålmodighed, helt enig. Vedr. unødvendige programmer -> start -> kontrolpanel -> tilføj fjern programmer, fjern de programmer du ikke ønsker. Vedr. oprindelige indstillinger, uden recovery cd elleret tilsvarende materiale der er tilgængelig på harddisken er min hjerne tom
Avatar billede tmejlgaard Nybegynder
12. marts 2005 - 14:28 #11
Tusind tak for indsatsen - jeg arbejder lidt videre på problemet og smider lige 200 point afsted til dig. Høre naturligvis gerne fra dig eller andre - såfremt en løsning på problemet skulle indfinde sig!
Avatar billede tmejlgaard Nybegynder
12. marts 2005 - 14:30 #12
hvordan er det nu jeg giver dig point?
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2005 - 14:39 #13
Nu må du hellere vente og se om der kommer mere kompetent hjælp og om det her overhovedet var nogen hjælp så kan vi altid vende tilbage
Avatar billede kenp Novice
12. marts 2005 - 16:06 #14
prøv lige at kigge i administration og diskhåndtering om der ikke er en skjult partion.... hvis der ikke er det så er der ikke andet for end at formater skidtet også ligge XP på igen.