Avatar billede jaue Nybegynder
10. marts 2005 - 19:41 Der er 3 kommentarer

Strømforsyning giver måske for høj spænding.

Jeg har følgende spørgsmål.
Kan en strømforsyning der giver en lille smule for høj spænding, være årsag til at harddisken brænder af? Jeg ved ikke hvor meget margin der er, men min hardwaremonitor viser at der til 12 volt er 12,67. Jeg har nu skiftet harddisk 4 gange i systemet. Efter en ny er sat i går der et stykke tid, og den står af. Ca 2 mdr. Har nu forsøgt med tre forskellige mærker, Seagate, WD og Samsung, hvoraf den sidste er helt ny.
Lige kort lidt om systemet.

AMD

Asus A7V 600 SATA, LAN osv

Seagate 7200.7 NCQ 120GB SATA150

Strømfors er en Codegen på 300 Watt, den larmer ikke og bliver ikke videre varm.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. marts 2005 - 22:24 #1
Jeg checkede lige min 12 volt, og den står på 12,86 og jeg har ingen problemer, så jeg tror ikke det er strømforsyningen der giver problemerne.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
11. marts 2005 - 13:30 #2
normalt er der en tolerance på ca 8% , så der skulle ikke være nogen problemer der. Du kan prøve at køre en test på systemet med everest, www.lavalys.com og se om den kan fortælle dig noget fornuftigt.
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. marts 2005 - 13:32 #3
Jeg ville prøve at skifte PSU. 4 harddiske er langt i overkanten, med mindre du spiller basket med din PC :-)

PSU'en kan give spikes, hvilket du kun kan se med et oscilloscop.