Avatar billede casparsen Nybegynder
10. marts 2005 - 13:35 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Notes Modem driver

Hejsa

Mit problem er at få et Zyxel Omni net Plus eller USB versionen tilsluttet en Notes klient.

Desværre kan Notes ikke umiddelbart kommunikere med modem'et

Skal man have specielle drivere ??

How to.....???
Avatar billede jogii Nybegynder
10. marts 2005 - 13:53 #1
Når man installerer Notes kan man afkrydse Modem drivere. De bliver vistnok installeret som standard. De er placeret i dit Databibliotek i et underbibliotek der hedder "modem".
Måden man tilknytter et modem til Notes er at gå ind i Filer -> Preferences -> User Preferences ... -> Ports
Her kan du aktivere COM-porte og angive modemdrivere. Bemærk dog at du udelukkende herfra kan kommunikere XPC protokol, dvs. at der i den anden ende SKAL stå en Domino server der lytter/overvåger et modem tilsluttet en COM-port.

Hvis du vil udnytte modemmet til TCP/IP trafik, altså blot have at Notes skal trigge oplukning og nedlukning af en Windows RAS session, så gøres det et andet sted. I den personlige adressebog findes "Connection"-dokumenter. Disse skal henvise til en eksisterende (og virkende) Windows RAS definition. I disse tilfælde er det Windows egen modem driver der skal anvendes, Notes aktiverer dem bare via operativsystemet.
Avatar billede jogii Nybegynder
19. marts 2005 - 18:02 #2
Fandt du ud af hvordan vil du bruge dit modem? Enten direkte mod en Domino Server, som også har et modem du kan ringe til, eller via modem -> internet -> server
Avatar billede casparsen Nybegynder
19. marts 2005 - 18:27 #3
ja og nej......

opgaven døde ud da jeg blev stoppet af en for mig ukendt firmapolitik som
pt ikke tillader at have modems på maskiner inden for firewallen.....

Da målet forsvandt gjorde lysten til at fortsætte også, så den er pt sat på
"hold"

men du fortjener de 60 p ....smid evt et svar...
Avatar billede jogii Nybegynder
19. marts 2005 - 18:30 #4
Men hvorfor har du brug for en modemopkobling når du har fuld internet adgang i forvejen?
Avatar billede casparsen Nybegynder
19. marts 2005 - 21:23 #5
tjaa...

Skulle replikere data med et skadebehandlings selskab....

De har data liggende på en domino som er i deres dmz....det er min ikke

eneste alternative løsning er faktisk modem........

min domino ligger på en AS400...derfor var løsningen at få en notes klient til
at replikere osv...
Avatar billede jogii Nybegynder
19. marts 2005 - 23:01 #6
Der er ikke mange der tillader replikering til en "ekstern" server i DMZ med tredjepart. Men måske kan du overtale dem til at åbne op for port 1352 trafik mellem dit IP-nummer og deres? Det er en løsning jeg ser anvendt meget tit og selv har held med at overtale mine kunder til. Hvis man vil afbryde trafikken kan man både anvende Domino sikkerhed og firewall sikkerhed.
Avatar billede noteshotline Nybegynder
03. april 2005 - 21:21 #7
Hej casparsen

Jeg har for snart længe siden udarbejdet denne forklaring til at gennemtrumfe brug af Lotus Notes adgang direkte over internettet.

Jeg kalder det IBM-Lotus VPN implementering, som kun giver adgang til Notes relaterede data.

Har mabn så en tilstrækkelig stor USB nøgle, kan man fra en vilkårlig PC på internettet få adgang til de Domino resourser, som man har ret til at bruge.

Jeg har dog også oplevet mystiske krav til opkoblinger - en kunde forlangte at der blev brugt ISDN i en lukket brugergruppe - så kunne min server kun ringe til kunden og dennes kunder fra denne dyre port - det er jo temmeligt dumt.

https://qp.ementor.dk/QuickPlace/noteshotline/Main.nsf/h_Toc/485D830949546D14C1256A55002BEE92?OpenDocument

/Hans Holt