Avatar billede tullemor Nybegynder
10. marts 2005 - 13:17 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Anden topmargin på side to

Jeg sidder her med et problem som jeg håber en eller anden "derude" kan løse...

Jeg er i gang med at lave en skabelon til brevskrivning og på den første side er der fortrykt min adresse => en stor topmargin (ca. 9 cm.) før selve brevet kan skrives. De følgende sider skal blot skrives på alm. hvidt papir (med en topmargin på 2.5 cm).

Vha. sammenkædede tekstbokse har jeg løst det ovenstående men det kræver at jeg "bruger" to sider (da side to fra start indeholder en tom tekstboks).

Hvordan får jeg lavet en skabelon som ikke er afhængig af at jeg udskriver to/flere sider??

Altså hvordan fortæller jeg Word, at hvis der er mere end en side skal den bruge en anden topmargin end den på den første side...
Avatar billede peter.erikse Nybegynder
10. marts 2005 - 13:27 #1
Du er nødt til et eller andet sted på første side at have et fortløbende sektionsskifte. Vælg herefter topmargin på 9 cm. Lav sideskift og lav topmargin her på 2,5 cm. fjern herefter side 2 - den vil huske denne topmargin alligevel.
Avatar billede tullemor Nybegynder
10. marts 2005 - 13:46 #2
Det virker altså ikke. Hvis jeg gør som du skriver og så gemmer dokumentet som en skabelon, lukker word, åbner word, laver et nyt dokument med denne skabelon og skriver en masse (på side 1) så vil der på side 2 stadig være 9 cm topmargen og når jeg så trykker på "vis koder" kan jeg se at det der med sektionsskiftet blot er i bunden af mit dokument (på side 2)!
Gør jeg noget forkert?
Avatar billede tullemor Nybegynder
10. marts 2005 - 13:48 #3
Jeg ved jo heller ikke om mit brev vil komme til at fylde mere eller mindre end den første side - så jeg vil gerne gøre skabelonen så fleksibel som mulig.
10. marts 2005 - 13:52 #4
Du skal bruge funktionen "Speciel første side" i stedet.

Placer markøren på side 2 i din skabelon
Vælg Funktioner->Sideopsætning, fanen Layout
Marker feltet "Speciel første side", og vælg at det skal anvendes på "Resten af dokumentet"
Indstil herefter topmargen på side 2
Slet side 2, og gem skabelonen.
Avatar billede peter.erikse Nybegynder
10. marts 2005 - 13:56 #5
Det er klart, men hvis du har et brevhoved, ville det være smart at placere sektionsskiftet her. Du skal jo sørge for at sektionsskiftet ikke følger med ned når du skriver. Kan f.eks. klares ved at placere markøren der hvor brevet skal skrives (efter sektionsskiftet) således at sektionsskiftet ikke flytter sig.
Avatar billede tullemor Nybegynder
10. marts 2005 - 14:03 #6
Erik: Det virker ... lige indtil jeg sletter side 2 (så "hopper" min tekst på side 1 opad og ignorerer mine 9 cm topmargin.. (ØV)
Avatar billede tullemor Nybegynder
10. marts 2005 - 14:04 #7
Peter: Jeg prøver lige at sætte sektionsskiftet i headeren!
Avatar billede peter.erikse Nybegynder
10. marts 2005 - 14:06 #8
Hvis du med headeren mener sidehoved, er jeg ikke sikker på at det virker
Avatar billede tullemor Nybegynder
10. marts 2005 - 14:09 #9
Peter: Nej det har du ret i (grå tekst i menuen). Men hvad mener du så med brevhoved? Jeg forstår ikke hvad du mener!
Avatar billede peter.erikse Nybegynder
10. marts 2005 - 14:11 #10
Hvis du har et sted med et logo eller efter en evt. dato, eller modtagers navn - whatever
Avatar billede tullemor Nybegynder
10. marts 2005 - 14:13 #11
Peter: Det har jeg men kun på side 1 (teksboks med dato - kan det bruges?)
Avatar billede peter.erikse Nybegynder
10. marts 2005 - 14:15 #12
Ja, men sektionsskiftet skal nok ikke være i teksboksen - evt. lige efter
Avatar billede tullemor Nybegynder
14. marts 2005 - 09:21 #13
Jeg fandt selv ud af det: Se denne side: http://blogs.msdn.com/rick_schaut/archive/2004/05/02/124802.aspx.

Det var lige DET som jeg søgte - undskyld Peter, men Erik var tættest på det jeg søgte så han får pointene