Avatar billede futte850 Nybegynder
09. marts 2005 - 20:28 Der er 78 kommentarer og
1 løsning

gæstebog: UR

Dav, jeg er næsten færdig med min gæstebog, men der er nogen enkelte små ting, der stadig er et lille problem ved. Når man skriver en besked, så når man trykker på skriv, så kommer er en besked nedenunder som er ganske udemærket! Problemet er bare, at det ur som jeg har sat til, altså et ur som viser på hvilket tidspunkt beskeden blev skrevet, der viser den f.eks. 17:1 og ikke 17:01 som der skulle stå, hvorfor laver den sådan en fejl???????
Avatar billede fommy Nybegynder
09. marts 2005 - 20:54 #1
Hvordan laver du tiden ? Kan du ikke lige vise din kode til det ?
Avatar billede martinhrj Nybegynder
09. marts 2005 - 20:59 #2
Ja, det er nemmere at finde en fejl, hvis man ser noget kode :)

Men
<? echo(date('H:i'));  ?>
Burde udskrive tiden, som fx. 21:08
Avatar billede hmortensen Nybegynder
09. marts 2005 - 21:00 #3
Hvis du bruger date() til at formatere tiden, skal du bruge 'i' for leading zero.
Avatar billede martinhrj Nybegynder
09. marts 2005 - 21:02 #4
Men hvis han bruger date(), hvordan får han så fejlen? Det er da ikke muligt at få minutter "without leading zero".
Avatar billede futte850 Nybegynder
09. marts 2005 - 21:03 #5
}
  $dato_array = getdate();
  $dato = $dato_array["mday"]. "/".
      $dato_array["mon"]. "/".
      $dato_array["year"]. " ".
      $dato_array["hours"]. ":".
      $dato_array["minutes"];
      mysql_query("INSERT INTO gbog (navn, email, dato, besked) VALUES ('$navn', '$email', '$dato', '$besked')");
}

ved ikk om i kan bruge dette script eller:

$foresp = mysql_query("SELECT navn, email, dato, besked FROM gbog ORDER BY nr DESC LIMIT $start, $antal") or die (mysql_error());
while($data = mysql_fetch_array($foresp)){
      echo "<tr><td class='indhold' valign=\"top\">";
      echo "fra: <a href=\"mailto:";
      echo $data["email"];
      echo "\">";
      echo $data["navn"];
      echo "</a>"." ";
      echo $data["dato"];
      echo "</td>";
      echo "<td class='indhold' valign=\"top\">";
      echo "<br>";
      echo nl2br($data["besked"]);
      echo "</td>";
      echo "</tr>";
Avatar billede martinhrj Nybegynder
09. marts 2005 - 21:08 #6
udskift
$dato_array["minutes"]
med
if($dato_array["minutes"]<10) then ."0". else ."0".$dato_array["minutes"]

Hvis altså ikke du vil bruge date() ;)
Avatar billede martinhrj Nybegynder
09. marts 2005 - 21:08 #7
ARGH!!! Jeg sover da fuldstændigt!

if($dato_array["minutes"]<10) then ."0".$dato_array["minutes"] else $dato_array["minutes"]
Avatar billede futte850 Nybegynder
09. marts 2005 - 21:13 #8
kunne du ikke uddybe det lidt mere, jeg får fejl hvis jeg bytter det script ud med $dato_array["minutes"]
Avatar billede martinhrj Nybegynder
09. marts 2005 - 21:17 #9
$dato_array = getdate();
if($dato_array["minutes"]<10)
{$min = "0".$dato_array["minutes"];}
else {$min = $dato_array["minutes"];}

  $dato = $dato_array["mday"]. "/".
      $dato_array["mon"]. "/".
      $dato_array["year"]. " ".
      $dato_array["hours"]. ":".
      $min;
      mysql_query("INSERT INTO gbog (navn, email, dato, besked) VALUES ('$navn', '$email', '$dato', '$besked'))";
Avatar billede martinhrj Nybegynder
09. marts 2005 - 21:17 #10
Ok. Det så aldeles ikke pænt ud :(

Kan du tyde det, eller skal jeg opsætte det lidt mere læseligt?
Avatar billede futte850 Nybegynder
09. marts 2005 - 21:18 #11
du må da gerne sætte det lidt mere pænt op.. så man rigtig kan tyde det!!
Avatar billede martinhrj Nybegynder
09. marts 2005 - 21:20 #12
$dato_array = getdate();
if($dato_array["minutes"]<10)
{
  $minutes = "0".$dato_array["minutes"];
} else
{
  $minutes = $dato_array["minutes"];
}

$dato = $dato_array["mday"]. "/".
  $dato_array["mon"]. "/".
  $dato_array["year"]. " ".
  $dato_array["hours"]. ":".
  $minutes;
mysql_query("INSERT INTO gbog (navn, email, dato, besked) VALUES ('$navn', '$email', '$dato', '$besked'))";
Avatar billede martinhrj Nybegynder
09. marts 2005 - 21:21 #13
Ja, og så skal du lige bytte rundt på det allersidste " og den aller sidste ).
Altså byt rundt på 2. og 3. sidste tegn.
Avatar billede futte850 Nybegynder
09. marts 2005 - 21:24 #14
Skide godt!!..!! ved godt at det sikkert er lidt svært at lave!! foresten du skal nok få dine point, men jeg vil lige spørge dig om en ting, hvordan laver man det sådan så, ens beskeder kan stå på flere sider?????? altså så den selv danner flere flere sider
Avatar billede martinhrj Nybegynder
09. marts 2005 - 21:29 #15
Øhh... bare lige for at sikre mig, at jeg forstår dit spørgsmål. Du vil gerne have mulighed for kun at vise fx 10 beskeder på en side, og så have et link der hedder næste, som så viser de 10 næste beskeder?
Avatar billede martinhrj Nybegynder
09. marts 2005 - 21:36 #16
Det ser ud på din sql, at du jo allerede har tænkt over det :)
citat
$foresp = mysql_query("SELECT navn, email, dato, besked FROM gbog ORDER BY nr DESC LIMIT $start, $antal")
/citat
(det er "LIMIT $start, $antal" jeg tænker på)

Så du laver bare et link:
<a href="side.jsp?start=<? echo($side+$antal); ?>&antal=<? echo $antal; ?>">Næste 10</a>
Avatar billede futte850 Nybegynder
09. marts 2005 - 21:41 #17
kan du give mig et forslag til hvor den skal være..????
Avatar billede martinhrj Nybegynder
09. marts 2005 - 21:45 #18
Umiddelbart efter afslutningen af while-sætningen, vil jeg sige... hvis det da er linket du snakker om.

Jeg forestiller mig noget i stil med:
<table>
<?
$foresp = mysql_query("SELECT navn, email, dato, besked FROM gbog ORDER BY nr DESC LIMIT $start, $antal") or die (mysql_error());
while($data = mysql_fetch_array($foresp)){
      echo "<tr><td class='indhold' valign=\"top\">";
      echo "fra: <a href=\"mailto:";
      echo $data["email"];
      echo "\">";
      echo $data["navn"];
      echo "</a>"." ";
      echo $data["dato"];
      echo "</td>";
      echo "<td class='indhold' valign=\"top\">";
      echo "<br>";
      echo nl2br($data["besked"]);
      echo "</td>";
      echo "</tr>";
}
?>
</table>
<a href="side.php?start=<? echo($side+$antal); ?>&antal=<? echo $antal; ?>">Næste 10</a>
Avatar billede futte850 Nybegynder
09. marts 2005 - 21:57 #19
kan se at den laver en næste knap, men den vil kun skrive på den ene side..???? foresten har du msn?
Avatar billede martinhrj Nybegynder
09. marts 2005 - 22:13 #20
Du må meget gerne være lidt mere informativ. Den vil kun skrive på den ene side? Hvad sker der på den næste? Er den tom? Kommer der fejl?
Avatar billede futte850 Nybegynder
09. marts 2005 - 22:16 #21
der kommer ikke fejl, bortset fra  altså da jeg trykkede på næste så skulle jeg jo selv lave en side.php og så viste den bare en tom side!!!! burde det have nogetn betydning om jeg har brugt sådan et script så den kun viser det jeg angiver den til, har prøvet at sætte den til 40 men den vil ikke vise noget på den anden side!!
Avatar billede martinhrj Nybegynder
09. marts 2005 - 22:20 #22
Den "side.php" du skal linke til, skal bare være den samme side, som den du er på. Første gang siden bliver kaldt, skal $start være 0 og $antal skal være det antal beskeder du vil have pr. side. Når du så trykker på linket, bliver $start talt op med $antal. Og derved får du lov til at se de <antal> næste beskeder.

Gav det mening?
Avatar billede martinhrj Nybegynder
09. marts 2005 - 22:21 #23
Du kan også prøve, at poste det der står i adresselinien, både før og efter du trykker på "next".
Avatar billede futte850 Nybegynder
09. marts 2005 - 22:34 #24
Takker nu virker det!! Foresten har du msn???
Avatar billede futte850 Nybegynder
09. marts 2005 - 22:37 #25
imens du tænker over det, vil jeg gerne lige vide, faktisk noget ret nemt vil jeg tro, i min gæstebog har jeg lavet noget rigtig møg, altså man kan sagtens sende en besked uden at skrive noget, hvordan ændre jeg det?
Avatar billede martinhrj Nybegynder
09. marts 2005 - 22:44 #26
Ja, jeg har MSN. (det behøver jeg skam ikke tænke over ;) ). Men jeg har ikke lyst til at den står på en side som denne... Tænk på alle de spørgsmål man kunne få :-O

Mht den tomme besked. Så kan du lave et check om $besked==null (eller er det $besked==""), før du gemmer den. Og hvis den er, skal du selvfølgelig ikke gemme, men istedet skrive en fejlbesked ud.
Avatar billede futte850 Nybegynder
09. marts 2005 - 22:49 #27
det er også lige meget med msn, ville ellers gerne snakke med dig, men kan godt se problemet.. foresten den der næste knap du lavede til mig, kan man ikke lave en hvor man går tilbage.. den den første side???
Avatar billede futte850 Nybegynder
09. marts 2005 - 22:50 #28
Mht den tomme besked, har du et script til det?? for jeg er jo ikke så klog til det!
Avatar billede martinhrj Nybegynder
09. marts 2005 - 22:56 #29
if($besked==""){
    echo "Beklager, men du kan ikke poste en tom besked";
} else {
    mysql_query("INSERT INTO gbog (navn, email, dato, besked) VALUES ('$navn', '$email', '$dato', '$besked')");
}
Jo mere du vil optimere, jo mere kan du smide ind i else{...}. Men det burde være nok, bare at fjerne den linje der gemmer beskeden i databasen.

Et "tilbagelink" er:
<a href="side.php?start=<? echo($start-$antal); ?>&antal=<? echo $antal; ?>">Forrige 10</a>

Et link til første side er:
<a href="side.php?start=0&antal=<? echo $antal; ?>">Første 10</a>
Avatar billede futte850 Nybegynder
09. marts 2005 - 23:02 #30
De der tilbage og forrige link, hvordan fungere det helt fordi jeg har sat dem ved siden af hinanden og så siger jo det sig selv at begge link står på siden og det er jo lidt kikset da når man trykker på næste så viser den de næste og så når den har vist de næste så skal man kunne gå tilbage på linket forrige, hvad gør jeg forkert????
Avatar billede futte850 Nybegynder
09. marts 2005 - 23:08 #31
foresten jeg har lige prøvet at sætte den der if sætning du gav mig, men det virker som om at det ikke helt virker!!!, hvor vil du mene at den skal sættes ind..??
Avatar billede martinhrj Nybegynder
09. marts 2005 - 23:12 #32
ifsætningen skal sættes ind der hvor du har
mysql_query("INSERT INTO gbog (navn, email, dato, besked) VALUES ('$navn', '$email', '$dato', '$besked')");
stående.
Jeg forstår ikke dit andet spørgsmål. Hvis du vil have svar, må du vente til i morgen...

'Nat 'nat :)
Avatar billede futte850 Nybegynder
09. marts 2005 - 23:46 #33
Jeg har fået det der næste side til at virke, ved godt du ikke er på, men hvis du kommer tidligt på imorgen, så kan du bare svare på mit spørgsmål!!! Det der med fejl melding kan jeg ikke få til at virke, når jeg sætter den ind hvor det skal stå, så siger den at der er en unexpected $ i linie 92, men der er ingenting i linie 92 så..!! men du kan da lige se hvor jeg har sat det ind henne:

if ($_POST["skriv"]){
    $navn = $_POST["navn"];
    $email = $_POST["email"];
    $besked = $_POST["besked"];

  if(!get_magic_quotes_gpc()){
    $navn = addslashes($navn);
    $email = addslashes($email);
    $besked = addslashes($besked);

  }
    $dato_array = getdate();
if($dato_array["minutes"]<10)
{
  $minutes = "0".$dato_array["minutes"];
} else
{
  $minutes = $dato_array["minutes"];
}

$dato = $dato_array["mday"]. "/".
  $dato_array["mon"]. "/".
  $dato_array["year"]. " ".
  $dato_array["hours"]. ":".
  $minutes;

if($besked==""){
    echo "Beklager, men du kan ikke poste en tom besked";
} else {
mysql_query("INSERT INTO gbog (navn, email, dato, besked) VALUES ('$navn', '$email', '$dato', '$besked')");
}

og fejlen er:
Parse error: syntax error, unexpected $end in C:\apachefriends\xampp\htdocs\Hjemmeside\praeve\gaestebog\gaestebog.php on line 90

så kan du jo tænke lidt over den, og sig  mig imorgen hvad problemet kan være!!

PS: jeg har kun lagt scriptet ind, altså jeg har ikke slettet noget!
Avatar billede martinhrj Nybegynder
10. marts 2005 - 09:42 #34
Tidligt og tidligt ;)

Jeg kan ikke se nogle fejl i det du har postet her. Men det vil være lidt nemmere at fejlfinde, hvis du skriver hvad der står på linie 90.

Prøv dog lige at se, om der er lige mange { og }. Hvis der mangler en } kan der komme en fejl der minder lidt om den du skriver.
Avatar billede freos Nybegynder
10. marts 2005 - 10:49 #35
der mangler en } til sidst så det skal se sådan her ud:

if ($_POST["skriv"]){
    $navn = $_POST["navn"];
    $email = $_POST["email"];
    $besked = $_POST["besked"];

    if(!get_magic_quotes_gpc()){
        $navn = addslashes($navn);
        $email = addslashes($email);
        $besked = addslashes($besked);
    }
    $dato_array = getdate();
    if($dato_array["minutes"]<10)
    {
        $minutes = "0".$dato_array["minutes"];
    } else
    {
        $minutes = $dato_array["minutes"];
    }

    $dato = $dato_array["mday"]. "/".
    $dato_array["mon"]. "/".
    $dato_array["year"]. " ".
    $dato_array["hours"]. ":".
    $minutes;

    if($besked==""){
        echo "Beklager, men du kan ikke poste en tom besked";
    } else {
        mysql_query("INSERT INTO gbog (navn, email, dato, besked) VALUES ('$navn', '$email', '$dato', '$besked')");
    }
Avatar billede martinhrj Nybegynder
10. marts 2005 - 10:59 #36
Og så virker det... ikke sandt?
Avatar billede futte850 Nybegynder
10. marts 2005 - 12:44 #37
Jeg har prøvet nu, og nu giver den mig ikke nogen fejl, men jeg kan stadig nøjes med bare at trykke på skri, uden at den giver mig en fejl meldning!
Avatar billede freos Nybegynder
10. marts 2005 - 13:02 #38
du mener at hvis du trykker på submit uden at skrive noget i feltet hvor besked skal være kommer den ikke med nogen fejl?
Avatar billede martinhrj Nybegynder
10. marts 2005 - 13:16 #39
Har du prøvet med $besked==null i stedet for $besked==""?

Ellers kan du prøve at skrive $besked ud, og se hvad den er, når der ikke er skrevet noget. Fx echo "-".$besked."-"; Og så kan du matche på hvad der nu bliver skrevet ud...
Avatar billede freos Nybegynder
10. marts 2005 - 13:18 #40
har lige prøvet at bruge den kode og har brokker den sig fint nok at man ikke skriver noget i besked feltet
Avatar billede futte850 Nybegynder
10. marts 2005 - 13:24 #41
freos kan du ikke skrive den helt præcise kode ned du har brugt, for min giver stadig ikke at skrive noget!!! den iser ikke fejl, men den vil bare ikke fortælle mig noget hvis jeg ikke skriver i besked!!! har prøvet med ==null i stedet, men den viser stadig ikke noget! her har i koden igen så kan i jo lige tjekke det efter:

if ($_POST["skriv"]){
    $navn = $_POST["navn"];
    $email = $_POST["email"];
    $besked = $_POST["besked"];

    if(!get_magic_quotes_gpc()){
        $navn = addslashes($navn);
        $email = addslashes($email);
        $besked = addslashes($besked);
    }
    $dato_array = getdate();
    if($dato_array["minutes"]<10)
    {
        $minutes = "0".$dato_array["minutes"];
    } else
    {
        $minutes = $dato_array["minutes"];
    }

    $dato = $dato_array["mday"]. "/".
    $dato_array["mon"]. "/".
    $dato_array["year"]. " ".
    $dato_array["hours"]. ":".
    $minutes;

    if($besked==""){
        echo "Beklager, men du kan ikke poste en tom besked";
    } else {
        mysql_query("INSERT INTO gbog (navn, email, dato, besked) VALUES ('$navn', '$email', '$dato', '$besked')");
    }
Avatar billede martinhrj Nybegynder
10. marts 2005 - 13:29 #42
Måske er det funktionen addslashes($besked) der tilføjer noget til $besked?

Du kunne prøve med følgende istedet:

if ($_POST["skriv"]){
    $navn = $_POST["navn"];
    $email = $_POST["email"];
    $besked = $_POST["besked"];

  if($besked==""){
        echo "Beklager, men du kan ikke poste en tom besked";
    } else {

        if(!get_magic_quotes_gpc()){
            $navn = addslashes($navn);
            $email = addslashes($email);
            $besked = addslashes($besked);
        }
        $dato_array = getdate();
        if($dato_array["minutes"]<10)
        {
            $minutes = "0".$dato_array["minutes"];
        } else
        {
            $minutes = $dato_array["minutes"];
        }

        $dato = $dato_array["mday"]. "/".
        $dato_array["mon"]. "/".
        $dato_array["year"]. " ".
        $dato_array["hours"]. ":".
        $minutes;

        mysql_query("INSERT INTO gbog (navn, email, dato, besked) VALUES ('$navn', '$email', '$dato', '$besked')");
    }
Avatar billede freos Nybegynder
10. marts 2005 - 13:31 #43
godt nok har jeg selv lavet den side hvor du skal skrive besked og det men her er begger sider:

skriv.php

<form method="POST" action="gem.php" name="skriv">
<input type="text" name="navn" value="">
<input type="text" name="email" value="">
<input type="text" name="besked" value="">
<input type="submit" name="skriv" value="Skriv">
</form>

gem.php

<?php
if ($_POST["skriv"]){
    $navn = $_POST["navn"];
    $email = $_POST["email"];
    $besked = $_POST["besked"];

    if(!get_magic_quotes_gpc()){
        $navn = addslashes($navn);
        $email = addslashes($email);
        $besked = addslashes($besked);
    }
    $dato_array = getdate();
    if($dato_array["minutes"]<10)
    {
        $minutes = "0".$dato_array["minutes"];
    } else
    {
        $minutes = $dato_array["minutes"];
    }

    $dato = $dato_array["mday"]. "/".
    $dato_array["mon"]. "/".
    $dato_array["year"]. " ".
    $dato_array["hours"]. ":".
    $minutes;

    if($besked==""){
        echo "Beklager, men du kan ikke poste en tom besked";
    } else {
        mysql_query("INSERT INTO gbog (navn, email, dato, besked) VALUES ('$navn', '$email', '$dato', '$besked')");
    }
?>
Avatar billede futte850 Nybegynder
10. marts 2005 - 13:37 #44
det virker.. men hvorfor vil det ikke virke på min.. det er vel jo det samme!!
Avatar billede freos Nybegynder
10. marts 2005 - 13:40 #45
ved ikke hvordan din send side ser ud så svært at sige
Avatar billede martinhrj Nybegynder
10. marts 2005 - 13:42 #46
Du kunne jo prøve at poste hele koden. Eller som jeg sagde, prøve at skrive $besked ud, for at se hvad der er i den...
Avatar billede futte850 Nybegynder
10. marts 2005 - 13:44 #47
Her har i koden:

if ($_POST["skriv"]){
    $navn = $_POST["navn"];
    $email = $_POST["email"];
    $besked = $_POST["besked"];

  if($besked==null){
        echo "Beklager, men du kan ikke poste en tom besked";
    } else {

        if(!get_magic_quotes_gpc()){
            $navn = addslashes($navn);
            $email = addslashes($email);
            $besked = addslashes($besked);
        }
        $dato_array = getdate();
        if($dato_array["minutes"]<10)
        {
            $minutes = "0".$dato_array["minutes"];
        } else
        {
            $minutes = $dato_array["minutes"];
        }

        $dato = $dato_array["mday"]. "/".
        $dato_array["mon"]. "/".
        $dato_array["year"]. " ".
        $dato_array["hours"]. ":".
        $minutes;

        mysql_query("INSERT INTO gbog (navn, email, dato, besked) VALUES ('$navn', '$email', '$dato', '$besked')");
    }

?>
          <tr>
            <td class="indhold_over"><font color="#880000">Skriv i g&aelig;stebogen </font></td>

          </tr>
<FORM method="post" action="<? echo $PHP_SELF; ?>">
<INPUT type="hidden" name="skriv" value="1">
<INPUT name="navn" value="Navn" onFocus="if(this.value==this.defaultValue) { this.value=''; }" onBlur="if(this.value=='') { this.value=this.defaultValue; }">
<INPUT name="email" value="Email" onFocus="if(this.value==this.defaultValue) { this.value=''; }" onBlur="if(this.value=='') { this.value=this.defaultValue; }">
<br>
<textarea name="besked" cols="80" rows="10" onFocus="if(this.value==this.defaultValue) { this.value=''; }" onBlur="if(this.value=='') { this.value=this.defaultValue; }">Besked</textarea>
<br>
<INPUT type="submit" name="Skriv" VALUE="Skriv" tabindex="1" style="width:430;" />
</FORM>
<br><br>
<table>

<?

$antal = 10;
if(!$start || $start < 0) { $start = 0; }

$foresp = mysql_query("SELECT navn, email, dato, besked FROM gbog ORDER BY nr DESC LIMIT $start, $antal") or die (mysql_error());
while($data = mysql_fetch_array($foresp)){
      echo "<tr><td class='indhold' valign=\"top\">";
      echo "fra: <a href=\"mailto:";
      echo $data["email"];
      echo "\">";
      echo $data["navn"];
      echo "</a>"." ";
      echo $data["dato"];
      echo "</td>";
      echo "<td class='indhold' valign=\"top\">";
      echo "<br>";
      echo nl2br($data["besked"]);
      echo "</td>";
      echo "</tr>";

}
?>
</table>
<a href="gaestebog.php?start=<? echo($start-$antal); ?>&antal=<? echo $antal; ?>">[1]</a><a href="gaestebog.php?start=10&antal=<? echo $antal; ?>">[2]</a>
</body>
</html>
Avatar billede martinhrj Nybegynder
10. marts 2005 - 13:48 #48
I dit textarea står der jo som standard "Besked". Hvis du så trykker "Skriv", er $besked ikke tom, og derfor får du ikke fejlmeddelelsen. Får du den ikke, hvis du sletter alt hvad der er i dit textarea før du trykker "Skriv"?
Avatar billede freos Nybegynder
10. marts 2005 - 13:48 #49
har lige prøvet din kode. her virkede den heller ikke før jeg fjernede Besked fra dit textarea

Før:
<textarea name="besked" cols="80" rows="10" onFocus="if(this.value==this.defaultValue) { this.value=''; }" onBlur="if(this.value=='') { this.value=this.defaultValue; }">Besked</textarea>

Efter:
<textarea name="besked" cols="80" rows="10" onFocus="if(this.value==this.defaultValue) { this.value=''; }" onBlur="if(this.value=='') { this.value=this.defaultValue; }"></textarea>

Nu virker den sjovt nok :/
Avatar billede freos Nybegynder
10. marts 2005 - 13:50 #50
med den nuværende kode er besked feltet aldrig tomt
Avatar billede martinhrj Nybegynder
10. marts 2005 - 13:51 #51
Men hvis du gerne vil have Besked til at stå der, kan du jo skrive
if($besked=="Besked"){...

Så skulle det også gerne virke ;)
Avatar billede futte850 Nybegynder
10. marts 2005 - 13:52 #52
så virker det!!! cool cool, foresten Jamen man ved self godt hvor man skal skrive men er der ikke mulighed for nu hvor jeg har slettet det hvor der står besked kan man så ikke lave et eller andet så det stadig kan stå der, altså besked??+
Avatar billede martinhrj Nybegynder
10. marts 2005 - 13:54 #53
Du kan jo også skrive besked udenfor dit textarea. Eller se mit sidste indlæg...
Avatar billede freos Nybegynder
10. marts 2005 - 13:55 #54
normalt ville man jo nok skrive det oppe over feltet og ikke inde i det. men er faktisk ikke helt sikker på det du spørger om nu
Avatar billede futte850 Nybegynder
10. marts 2005 - 14:37 #55
Jeg har fået skrevet en ny ting ind så man har nu mulighed for at skrive sin hjemmeside ind, problemet er bare at når man poster noget så skriver den hjemmeside og ikke ens hjemmeside man har skrevet ind...  why:
$foresp = mysql_query("SELECT navn, email, hjemmeside, dato, besked FROM gbog ORDER BY nr DESC LIMIT $start, $antal") or die (mysql_error());
while($data = mysql_fetch_array($foresp)){
      echo "<tr><td class='indhold' valign=\"top\">";
      echo "fra: <a href=\"mailto:";
      echo $data["email"];
      echo "\">";
      echo $data["navn"];
      echo "</a>"." ";
      echo $data["dato"]. " ";
      echo $data["hjemmeside"];
      echo "</td>";
      echo "<td class='indhold' valign=\"top\">";
      echo "<br>";
      echo nl2br($data["besked"]);
      echo "</td>";
      echo "</tr>";
Avatar billede martinhrj Nybegynder
10. marts 2005 - 14:40 #56
Det har formentlig noget at gøre med, at du sender ordet hjemmeside fra formen, frem for at sende det der bliver indtastet...
Avatar billede futte850 Nybegynder
10. marts 2005 - 14:41 #57
jamen jeg har skrevet det ind så det ligner navn, og navnet vil den gerne ændre!
Avatar billede martinhrj Nybegynder
10. marts 2005 - 14:44 #58
Prøv at vise formen...
Avatar billede futte850 Nybegynder
10. marts 2005 - 14:57 #59
if ($_POST["skriv"]){
    $navn = $_POST["navn"];
    $email = $_POST["email"];
    $hjemmeside = $_POST["hjemmeside"];
    $besked = $_POST["besked"];

  if($besked==null){
        echo "Beklager, men du kan ikke poste en tom besked";
    } else {

        if(!get_magic_quotes_gpc()){
            $navn = addslashes($navn);
            $email = addslashes($email);
            $hjemmeside = addslashes($hjemmeside);
            $besked = addslashes($besked);
        }
        $dato_array = getdate();
        if($dato_array["minutes"]<10)
        {
            $minutes = "0".$dato_array["minutes"];
        } else
        {
            $minutes = $dato_array["minutes"];
        }

        $dato = $dato_array["mday"]. "/".
        $dato_array["mon"]. "/".
        $dato_array["year"]. " ".
        $dato_array["hours"]. ":".
        $minutes;

        mysql_query("INSERT INTO gbog (navn, email, hjemmeside, dato, besked) VALUES ('$navn', '$email', 'hjemmeside', '$dato', '$besked')");
    }

?>
<br>
          <tr>
            <td class="indhold_over"><font color="#880000">Skriv i g&aelig;stebogen </font></td>

          </tr>
<FORM method="post" action="<? echo $PHP_SELF; ?>">
<INPUT type="hidden" name="skriv" value="1">
<INPUT name="navn" value="Navn" onFocus="if(this.value==this.defaultValue) { this.value=''; }" onBlur="if(this.value=='') { this.value=this.defaultValue; }">
<INPUT name="email" value="Email" onFocus="if(this.value==this.defaultValue) { this.value=''; }" onBlur="if(this.value=='') { this.value=this.defaultValue; }">
<INPUT name="hjemmeside" value="Hjemmeside" onFocus="if(this.value==this.defaultValue) { this.value=''; }" onBlur="if(this.value=='') { this.value=this.defaultValue; }">
<br>

<font class="indhold"><b>Besked</b></font><br>
<textarea name="besked" cols="80" rows="10" onFocus="if(this.value==this.defaultValue) { this.value=''; }" onBlur="if(this.value=='') { this.value=this.defaultValue; }"></textarea>
<br>
<INPUT type="submit" name="Skriv" VALUE="Skriv" tabindex="1" style="width:430;" />
</FORM>
<br><br>
<table>

<?

$antal = 10;
if(!$start || $start < 0) { $start = 0; }

$foresp = mysql_query("SELECT navn, email, hjemmeside, dato, besked FROM gbog ORDER BY nr DESC LIMIT $start, $antal") or die (mysql_error());
while($data = mysql_fetch_array($foresp)){
      echo "<tr><td class='indhold' valign=\"top\">";
      echo "fra: <a href=\"mailto:";
      echo $data["email"];
      echo "\">";
      echo $data["navn"];
      echo "</a>"." ";
      echo $data["dato"]. " ";
      echo $data["hjemmeside"];
      echo "</td>";
      echo "<td class='indhold' valign=\"top\">";
      echo "<br>";
      echo nl2br($data["besked"]);
      echo "</td>";
      echo "</tr>";

}
?>
</table>
<a href="gaestebog.php?start=<? echo($start-$antal); ?>&antal=<? echo $antal; ?>">[1]</a><a href="gaestebog.php?start=10&antal=<? echo $antal; ?>">[2]</a>
</body>
</html>
jeg smutter lige, i skriver bare, læser det når jeg kommer hjem!
Avatar billede martinhrj Nybegynder
10. marts 2005 - 15:04 #60
Du mangler en $ foran hjemmeside i linien
mysql_query("INSERT INTO gbog (navn, email, hjemmeside, dato, besked) VALUES ('$navn', '$email', 'hjemmeside', '$dato', '$besked')");

Det skal altså være:
mysql_query("INSERT INTO gbog (navn, email, hjemmeside, dato, besked) VALUES ('$navn', '$email', '$hjemmeside', '$dato', '$besked')");
Avatar billede futte850 Nybegynder
10. marts 2005 - 16:22 #61
har lige et spørgsmål.. ER er faktisk færdigt nu, men fandt lige du af, at når man skriver en besked så laver den ikke linje skifte på noget tidspunkt lidt kikset... hvordan laver jeg det om så den automatisk laver linie skift for hver 10 ord eller hvornår man nu vil have det???
Avatar billede martinhrj Nybegynder
10. marts 2005 - 16:29 #62
Du putter en ekstra linie ind i din kode (før du gemmer beskeden i databasen):

$besked = str_replace("\n","<br>",$besked);

Så skifter den alle \n (newlines - fårsaget af enter) ud med <br> som er HTML :)
Avatar billede futte850 Nybegynder
10. marts 2005 - 16:31 #63
Ved godt jeg er fuld af spørgsmål, men jeg lærer jo kun af det..!! jeg har lavet den med hjemmesiden, men jeg gerne have det sådan så man kan trykke på hjemmeside navnet også går den direkte til siden, how???
Avatar billede martinhrj Nybegynder
10. marts 2005 - 16:35 #64
$hjemmeside = "<a href=\"".$hjemmeside."\">".$hjemmeside."</a>";
Avatar billede futte850 Nybegynder
10. marts 2005 - 16:37 #65
hvad hedder det, nu virker det med linie skift, den skifter ikke bare linie men laver et mellemrum altså faktisk så stort:
fdsf

ser lidt kikset ud i´k, hvordan ændre man det??
Avatar billede martinhrj Nybegynder
10. marts 2005 - 16:40 #66
Det må være din typografi der er noget med... en <br> er jo bare et normalt linieskift. Så der er ingen grund til, at den skulle lave så stort et linieskift uden påvirkning fra andet.
Avatar billede futte850 Nybegynder
10. marts 2005 - 16:49 #67
Ved godt hvad fejlen var, den var på forhånd sat til at når man trykker på enter så laver en et linie skift!! så da jeg puttede det der script ind så lavede den jo endnu et mellemrum!!
Avatar billede futte850 Nybegynder
10. marts 2005 - 16:52 #68
Foresten jeg har set at nogen har sat smilies ind, ved godt at man skal have billederne.! men er det nemt nok at sættte ind, hvordan bære jeg mig ad, med at lave det??
Avatar billede futte850 Nybegynder
10. marts 2005 - 16:54 #69
Altså det skal bare være sådan, så er ude for boksen så når man trykker på en af smiliene så sætter det smilien ind hvor man self er nået til
Avatar billede martinhrj Nybegynder
10. marts 2005 - 16:55 #70
Du må også godt tænke lidt selv ;)

Ligesom du skiftede et linieskift ud med noget html, kan du skifte en smiley :) ud med html-koden for et billede...
Avatar billede martinhrj Nybegynder
10. marts 2005 - 16:57 #71
Ok... så ikke lige dit sidste indlæg :)

Så skal du vist have fat i noget javascript... og det kender jeg ikke meget til.
Avatar billede futte850 Nybegynder
10. marts 2005 - 16:58 #72
du behøver ikke at skrive kode eller noget, men kan du hjælpe mig lidt mere ??
Avatar billede futte850 Nybegynder
10. marts 2005 - 16:59 #73
oki.. men ellers tak da!!
Avatar billede futte850 Nybegynder
10. marts 2005 - 17:26 #74
Foresten en ting, hvordan laver man et ur, som viser f.eks. torsdag 10. Marts 2005. Og så fungere sådan så man bare kan ret nemt skrive en formel ind så den fortæller om det er grundlovs dag eller juleaften.. og så skal den fungere sådan så når man sidder kl. 23.59 på siden og kl skifter til 00.00 og self en ny dag, så skal man ikke opdater siden for at se det, det vil den gøre automatisk, er det noget i kan hjælpe mig med???
Avatar billede martinhrj Nybegynder
10. marts 2005 - 17:30 #75
Nu siger du ret simpelt :) Det er vist ikke ret simpelt. Men hvis du er heldig kan du måske finde et script til det, på fx http://www.onlyphp.com/ eller et andet php script site. Bare søg på google... så kommer der tusindvis af resultater.
Avatar billede futte850 Nybegynder
10. marts 2005 - 17:34 #76
Altså vil du være ligeglad med hvis du havde en hjemmeside, eller når du går ind på en er du så ligeglad med om tiden skifter automatisk eller at man skal opdater siden før man får den nye dato! altså synes du det ville være pisse træls hvis du sad kl. 23.59 og kl blev 00:00 og så altså hvis du var på samme side så skulle du opdater siden før du fik den nye dato.. eller vil du bare være ligeglad med det???
Avatar billede martinhrj Nybegynder
10. marts 2005 - 17:38 #77
For det første vil jeg ikke forvente at kunne se tiden når jeg går ind på en hjemmeside. Jeg kan jo bare kigge ned i højre hjørne af min skærm :)

Derfor: hvis der står et klokkeslet inde på siden, så vil jeg faktisk blive overrasket hvis IKKE det var den tid jeg loadede siden på.
Avatar billede futte850 Nybegynder
10. marts 2005 - 18:06 #78
Hehe oki..!! lige en ting, hvordan får jeg den til at skrive i stedet for 10/03 så torsdag d. 10 marts?? altså i min gæstebog??
Avatar billede futte850 Nybegynder
10. marts 2005 - 20:45 #79
hvordan får jeg den til at skrive i stedet for 10/03 så torsdag d. 10 marts?? altså i min gæstebog??