Avatar billede Jens B. Thuesen Nybegynder
26. marts 2001 - 20:32 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Langsom harddisk

Jeg har to harddiske i min computer (PIII 450, 128 MB RAM og et VIA bundkort), en IBM 20,5 GB (7200 rpm) og en Seagate 6,5 GB (5400 rpm). Jeg har haft de to harddiske siddende sammen i ca. et halvt år, uden problemer. Men for en uge siden formaterede jeg og skiftede fra Windows ME tilbage til Windows 98. IBM\'en fungerer som master og Seagaten som slave.

Når jeg er inde i Windows tager det ofte lang tid at åbne forskellige programmer og spil. Jeg kan se på dioden (der viser HD aktivitet) at en af harddiskene arbejder, men det tager meget lang tid at åbne noget. Dioden lyser ofte i 10-15 sek. før programmet åbnes, hvilket er meget lang tid i forhold til hvad det en gang tog.
Det virker lidt som om en af harddiskene går i standby og så skal \"spinnes\" op før computeren kommer videre.
Hvad kan der være galt og vigtigst af alt, kan der gøres noget ved det?
Avatar billede mjl Nybegynder
26. marts 2001 - 20:39 #1
Listening...
Avatar billede krusell Nybegynder
26. marts 2001 - 21:15 #2
Hhm, ja det lyder som noget standby.
Prøv at kigge din bios og windows indstillinger igennem og se om, der ikke på en eller anden måde er sat noget HD-standby på.
Avatar billede Jens B. Thuesen Nybegynder
26. marts 2001 - 21:37 #3
Har tjekket det. Det er der ikke noget der er.
Avatar billede krusell Nybegynder
26. marts 2001 - 21:38 #4
Har du prøvet med en scandisk og derfragmentering?
Avatar billede annikadk Nybegynder
26. marts 2001 - 21:39 #5
hvad med højreklik på skrivebordet - egenskaber - screensaver - power

Derinde kan du sætte hvornår harddiskene går i standby, sover mv.
Prøv at leg med de indstillinger
Avatar billede makse Nybegynder
26. marts 2001 - 21:42 #6
Har du installeret VIA 4in1 driverne?
Avatar billede tjmo Nybegynder
26. marts 2001 - 22:10 #7
husk altid at din computer køre med den laveste hdd altså den der har den laveste hastighed den køre ikke med den store hastighed som du har på din ibm men den lille hastighed som du har på din seagate
Avatar billede handmade Nybegynder
26. marts 2001 - 22:18 #8
Prøv at sætte de to HDD som masters på hver sin IDEkanal samt hente VIA 4in1 driverne som makse foreslår. (Husk at gøre en ting af gangen, så du ved hvad der virker:-))
Avatar billede umbra Nybegynder
27. marts 2001 - 00:38 #9
Ckeck ud Enhedshåndtering / System Imformation for at se om der evnt. er en irq konflikt. Og sørg for at have instaleret ide driverene mf.
Avatar billede Jens B. Thuesen Nybegynder
27. marts 2001 - 13:05 #10
Jeg har prøvet alt hvad i har skrevet, men intet har hjulpet.
HD\'erne er koblet på hver deres kabel så det skulle heller ikke være det.
Hvad hedder de nyeste VIA drivere?
Avatar billede makse Nybegynder
27. marts 2001 - 13:07 #11
De nyeste kan hentes her:
http://www.tweakup.dk/files/mobo/4in1429v(a).zip
Avatar billede eagel Nybegynder
08. april 2001 - 17:29 #12
Gå ind i kontrolpanelet, ind i system,ind i enhedshåndteringen åben diskdrev,gå ind i egenskaber,ind i indstillinger,sæt et flueben i DMA,så skulle det være løst efter genstart.
Avatar billede Jens B. Thuesen Nybegynder
09. maj 2001 - 18:52 #13
Der er intet der virker.