Avatar billede kasper_rasmussen Nybegynder
07. marts 2005 - 16:40 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Juridisk bindene underskrift

Hej jeg har et angående om en underskrift kan være juridisk bindende vis man sender den over e-mail.
F.eks hvis der er en virksomhed der sender en kontrakt i et worddokument til min e-mail, hvor jeg derefter skal skrive mit navn og sende den tilbage til dem. Er det en juridsisk bindene underskrift?
Avatar billede norbert Nybegynder
07. marts 2005 - 16:43 #1
Hvis du sender den tilbage rent fysisk - altså med postbud - ja, så er den bindende, selvom du har modtaget kontrakten pr. email.
Avatar billede kasper_rasmussen Nybegynder
07. marts 2005 - 16:47 #2
jeg har ikke sendt den tilbage fysisk, jeg sendte den tilbage over e-mail igen. Kan du evt. henvise til nogle paragraffer, der kan bevise det?
Avatar billede norbert Nybegynder
07. marts 2005 - 16:51 #3
En underskrift på et stykke papir er bindende. Men der er kommet lovforslag om, at også elektronisk underskrift skal være bindende.
Avatar billede logsuppe Nybegynder
07. marts 2005 - 16:53 #4
Er det en elektronisk underskrift vi taler om her, eller har du bare skrevet dit navn med bogstaver???
Avatar billede kasper_rasmussen Nybegynder
07. marts 2005 - 16:57 #5
Det er IKKE en elektronisk underskrift (digital signatur) jeg har bare skrevet min navn med bogstaver i e-mail der var udformet som en kontrakt. Firmaet hedder statogkommune.dk og efter jeg har kigge på deres hjemmeside har jeg fortrudt at indgå et samarbejde med dem.
Avatar billede norbert Nybegynder
07. marts 2005 - 16:59 #6
OK - så har du altså ikke underskrevet den i hånden - men bare skrevet den på tastaturet. Den kan efter min bedste evne ikke være bindende.
Avatar billede kasper_rasmussen Nybegynder
07. marts 2005 - 17:03 #7
ja den er skrevet på tastaturet, jeg har slet ikke haft den fysisk i hånden. Ved at kigge nærmere på kontrakten kan jeg se at der står "De bedes underskrive og retunere denne bekræftigelse pr. fax: 33 93 50 36. Men da jeg ikke har fax, kunne jeg ikke gøre det.
Avatar billede kasper_rasmussen Nybegynder
07. marts 2005 - 17:03 #8
Så kan den vel ikke være bindende vel?
Avatar billede norbert Nybegynder
07. marts 2005 - 17:07 #9
Det kan jeg ikke forestille mig, nej. Enhver kan jo skrive dit navn på tasterne, selv din lillesøster på 6 år. :-) Men derimod hvis du havde sendt den på fax, ville de jo have din "autograf" og dermed kunne bevise, at det er dig, der har skrevet under på den, og så ville den være bindende.
Avatar billede kenp Novice
07. marts 2005 - 17:08 #10
Avatar billede kenp Novice
07. marts 2005 - 17:09 #11
De var selv inkluderet i de breve dengang hundested gjorde det.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
07. marts 2005 - 17:12 #12
Kasper, kig ind på disse sites:
www.annoncehajer.dk
www.unfairpris.dk

Især dette link er interessant:
http://www.unfairpris.dk/viewtopic.php?t=322
Avatar billede kasper_rasmussen Nybegynder
07. marts 2005 - 18:04 #14
Så var det som jeg frygtede, en annoncehaj! Så må jeg vel endnu engang prøve at kontakte dem, og fortælle at jeg ikke ønsker at indgå nogle aftaler.
I skal have rigtig mange gange tak for jeres hjælp, smid et svar, så i kan få jeres point.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
07. marts 2005 - 18:45 #15
Det var så lidt - held og lykke med det hele...
Avatar billede norbert Nybegynder
07. marts 2005 - 19:05 #16
svar:-)
Avatar billede kenp Novice
07. marts 2005 - 19:17 #17
Næææ en ting er at prøve at kontakte dem, men tror ikke rigtig det hjælper noget andet end at ladevær med at betale regninger, og holde fast i at du IKKe har skrevet under på noget hvis de bliver ved så er forbrugerstyrrelsen nok et godt sted at gå hen.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
08. marts 2005 - 10:24 #18
Er det nogen fra dette indlæg, der har givet mig karmaen 0% og teksten "ak, nej"? I så fald skriv da venligst en begrundelse og en afsender, så jeg kan forholde mig til det - det andet er da for ynkeligt. I modsat fald, så beklager jeg forstyrrelsen med dette indlæg.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
08. marts 2005 - 18:06 #19
Tak for point Kasper. Jeg håber du får skovlen under firmaet. :-)

Tag og læs inde på de sider jeg skrev, så du er forberedt til næste gang nogen i samme stil ringer. For det gør de.