Avatar billede lvn Nybegynder
06. marts 2005 - 18:28 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

MX record i egen SBS server

Jeg har sat en SBS op og skal nu have en MX record konfigureret i DNS. Problemet er at jeg ikke er sikker på hvor det skal gøres; Under DNS (forward lookup zones) har jeg 2 foldere: _msdcs.domainnavn.local og domainnavn.local. I hvilken af de to skal MX recorden skrives ind? og hvilken prioritet skal den have?
spm 2: Min ISP har allerede sat 2 MX records for mig, den ene hedder:
domainnavn.dk              3600    MX
  100 mail.domain.dk

og den anden hedder:

domainnavn.dk              3600    MX
  200 backup-mx.post.tele.dk

Ser det rigtigt ud?

Som det kan ses har min ISP refereret til min server, der skulle hedde: mail.domainnavn.dk.. Men det gør den ikke. Hvis den i stedet hedder ABC.domainnavn.dk, hvilken betydning har det så? Og er der derfor andet jeg skal huske at skrive i min DNS?

Jeg har prøvet at konfigurere det hele selv, men resultatet blev at jeg kun kunne sende mails ud, men ikke modtage.

Jeg har i min SBS 2 NIC, det ene kører standard 192.168.16.x og har forbindelse med arbejdsstationerne internt og det andet NIC kører 192.168.1.x og har forbindelse med routeren og dermed internettet.

Håber der er nogen der kan hjælpe...
Avatar billede ebe Praktikant
06. marts 2005 - 18:53 #1
hvis du lægger domænenavnet her, kan vi kigge efter.
Avatar billede lvn Nybegynder
06. marts 2005 - 18:58 #2
legacy.dk
Avatar billede ebe Praktikant
06. marts 2005 - 19:38 #3
jeg er ked ad det, jeg tror ikke jeg kan hjælpe dig så meget. jeg har kun oprettet mx records i gratisdns, og hvis jeg læser dine records rigtigt, er mail adressen legacy.dk og første mail-handler (egentligt dit domæne navn) mail.domain.dk. det forstår jeg ikke, i min verden burde det være omvendt. din anden mail handler er fornuftig nok, det er backup-mx.post.tele.dk, fordi din port 25 er blokeret af tdc og du skal via deres relay server. men det er stadig legacy.dk og ikke mail.legacy.dk som handles af dem.
jeg har kun sat imail servere op, og der har jeg slet ikke sat nogen dns op i maskinen. den lytter bare på port 25,110 og 8383.
sorry
Avatar billede ebe Praktikant
06. marts 2005 - 19:41 #4
men jeg kan se at legacy.dk har mx records ude i dns.
Avatar billede ebe Praktikant
06. marts 2005 - 19:53 #5
men når jeg prøver at gå ind i din mailserver på ip-adressen på port 110 med telnet er den ikke oppe og køre.
Avatar billede ebe Praktikant
06. marts 2005 - 20:24 #6
men lidt generelt om dns:
du har en A-record, som forbinder dit domænenavn med en ip-adresse, f.eks
abele.dk in 80.62.53.164 prioritet 10
så skal du have en MX record til mails, som forbinder din mailserver med din a-record, (min mailserver hedder unplugged) f.eks
unplugged.abele.dk in abele.dk    prioritet 10
derudover har jeg
unplugged.abele.dk in backup-mx.post.tele.dk prioritet    50
når du laver en mx-record må du ikke bruge ip-adressen, men domænenavnet fra
a-record.
Avatar billede ebe Praktikant
06. marts 2005 - 20:29 #7
den record med den laveste prioritet bliver givet først. hvis serveren ikke er tilgænglig, går den videre til serveren med næste prioritet. dvs. først søges efter abele.dk, hvis den ikke findes sendes posten til tdc, og derfra får jeg den så...
Avatar billede lvn Nybegynder
06. marts 2005 - 20:35 #8
Men skal MX recorden sættes i _msdcs.legacy.dk eller i legacy.dk i DNS i min egen server?
Avatar billede ebe Praktikant
06. marts 2005 - 20:38 #9
det kan jeg ikke svare dig på, når man sætter en imail server op, skriver man slet ikke noget i sin egen dns. dns ligger ude hos ens dns server, og sender andre videre til en selv. og det har du jo ude på nettet. men din server er vist ikke op at køre, jeg kunne ikke komme ind via telnet.
Avatar billede lvn Nybegynder
06. marts 2005 - 20:45 #10
Det er fordi der ikke er adgang via telnet udefra. Er du sikker på jeg ikke også skal have en MX record i min egen servers DNS?
Avatar billede ebe Praktikant
06. marts 2005 - 20:47 #11
jeg er ikke sikker, men jeg er sikker at JEG ikke har. men hvis der ikke er adgang for telnet på port 110 kan andre heller ikke hente post, er jeg ret sikker på. alle mailservere jeg kender svarer på telnet 110. prøv engang at åbne en kommandoprompt på din computer og skriv
    telnet abele.dk 110
Avatar billede lvn Nybegynder
06. marts 2005 - 20:47 #12
Det eneste jeg har nu er de MX records jeg skrev i toppen af spørgsmålene.. og de ligge ude hos min ISP..
Avatar billede ebe Praktikant
06. marts 2005 - 20:48 #13
eller
telnet 80.62.53.164 110
Avatar billede ebe Praktikant
06. marts 2005 - 20:49 #14
de mx records henviser folk som vil sende mail til dig til din ip i sidste ende.
Avatar billede ebe Praktikant
06. marts 2005 - 20:55 #15
men jeg synes jeg er ret alene her, (altså sammen med dig). det kan være, du skulle oprette et nyt spørgsmål med hjælp til opsætning af en sbs. og lukke det her :) der må være nogen folk som har prøvet det før!
Avatar billede ebe Praktikant
06. marts 2005 - 21:10 #16
husk også at route portene 25 og 110 til den maskine som har serveren
Avatar billede lvn Nybegynder
07. marts 2005 - 00:03 #17
Ok, Tak for hjælpen.. Læg et svar så kvitterer jeg.
Avatar billede ebe Praktikant
07. marts 2005 - 06:39 #18
jeg mener ikke rigtigt, at jeg har kunnet hjælpe dig så meget. tag du bare pointsene retur og brug dem på det andet spørgsmål :)
Avatar billede lvn Nybegynder
07. marts 2005 - 12:11 #19
q
Avatar billede ebe Praktikant
12. marts 2005 - 13:38 #20
hvordan går det med dit projekt? jeg kan stadig ikke se din server ude i den store verden ...  :)