Avatar billede koch Nybegynder
05. marts 2005 - 18:55 Der er 16 kommentarer og
4 løsninger

køb af PC, stationær vs. bærbar

Jeg står og skal købe en computer hvor jeg kan vælge mellem bærbar og en stationær. Jeg skal bl.a. bruge den til at spille på. De har følgende specifikationer:

Bærbar:
HP compaq Nx9105
3,0 AMD Athlon 64
512/80GB/Combo DVD-brænder
3D Soundblaster-kompatibelt lydkort
nVidia Geforce 4 440 Go med 64 MB
15,4" wide WXGA TFT 1280x800
Netkort/USB 2.0
Wireless LAN

Stationær:
HP Pavillon T3055 multimedia PC + 17" fladskærm
2,93 GHz Pentium 4
1 GB/200GB/DVD-brænder
Lydkort: Intel High def. Audio
ATI radeon X300 med 256 MB
Netkort /USB 2.0/TV-FM tuner
Wireless LAN/kortlæser
Trådløst tastatur og mus

Er begge egnet til spil mht. grafik, ram mm.
Avatar billede hrvig Nybegynder
05. marts 2005 - 19:01 #1
Hmm, der er vel en grund til at du skriver du vil ha en bærbar. De er generelt dyrere. Hvis du alligvel bare har den til at stå derhjemme er det klart at foretrække en stationær.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
05. marts 2005 - 19:02 #2
Bærbare laves normalt til "mobilitet".. dvs, de er mobile.. men det plejer at være på bekostning af ydeevnen. En særdeles svaghed hos bærbaren, er opgraderingen. Man kan normalt kun opgradere harddisk og ram. Du vil kunne spille på den, i et par år endnu.. men når spil pludselig begynder at kræve 4-5 ghz for at køre "ok", vil du få problemer..

Stationæren er lavet, så den kan opgraderes fuldtstændigt, skulle man få behov for det. Når man kan få de 4-5 ghz cpu'er, kan du nemt opgradere (med tilhørende motherboards).

- Hvis den primært skal bruges til spil, vælg stationæren.
- Hvis det primært er tekstbehandling o.lign, og lidt spil, kan du vælge bærbaren.
Avatar billede freespace Nybegynder
05. marts 2005 - 19:05 #3
Bærbaren har ikke et helt vildt stort grafikkort, så den vil hurtigt blive forældet hvad spil andgår. Jeg ville nok vælge den staionære.
Avatar billede -gízmo- Nybegynder
05. marts 2005 - 19:09 #4
Den bærbar du henviser til er allerede forældet til spil, da den kun har et 64MB grafikkort, hvis du skal have en bærbar til spil bør du kigge på en zepto 4200, da der sidder et ati radeon 9700 128 MB kort i disse, hvilket er et af de bedre bærbare grafikkort.
Du kan finde zepto 4200 her: http://www.pc-direct.dk/
Avatar billede koch Nybegynder
05. marts 2005 - 19:12 #5
Mange tak for svarerne. Jeg skal selvfølgelig vælge hvem der skal have point. Jeg håber det er ok jeg deler dem mellem thesurfer og -gizmo-, det er de mest uddybende svar som jeg lige kan bruge. Mange tak for hjælpen til jer alle.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
05. marts 2005 - 19:14 #6
Svar lagt. Vent venligst til -gízmo- også har lagt et svar.
Avatar billede -gízmo- Nybegynder
05. marts 2005 - 19:29 #7
Her er et svar, men jeg synes du skal vente med at give point til senere, da det kan være der er flere, som kommer med kommentarer.
Avatar billede donlon Novice
05. marts 2005 - 20:19 #8
Hvis ikke du har brug for at have din PC med dig, så køb en stationær.
Den er hurtigere, opgraderbar og langt bedre i daglig brug (skærm, tastatur, lyd mm)

Der er kun en fordel ved en bærbar, og det er at den er mobil ...og det er ALT.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. marts 2005 - 20:54 #9
Og den valgte bærbar kan næppe kaldes mobil idet den bruger batteri som ind i h...... ;)
Avatar billede donlon Novice
05. marts 2005 - 21:02 #10
Jep, "john stigers" har ret, det er en alm. AMD Athlon og den har det samme strømforbrug som en stationær med den samme CPU (stort strømforbrug i forhold til mobile CPU) - og dermed skal den jo også køles mere = mere blæserstøj.
Avatar billede gl.k. Nybegynder
06. marts 2005 - 00:37 #11
ATI radeon X300 med 256 MB er et kort til kontorbrug og 7 kabale...
Avatar billede jokerfidus Nybegynder
06. marts 2005 - 09:53 #12
Kommentar: thesurfer

Helt ved siden af :D

Mobility CPUér er væsenligt bedre end desktop CPUér, og får langt bedre score i benchmark programmer!

Den nye sonoma også kaldet centrino 2 er kommet på gaden, og den vil have mulighed for opgradering af grafikkortet.

Igen her thesurfer>
- Hvis den primært skal bruges til spil, vælg stationæren.
- Hvis det primært er tekstbehandling o.lign, og lidt spil, kan du vælge bærbaren.

Vås vås og vås

De performer fuldt ud på samme måde som desktop når vi snakker fra 9700 og op til både Go6800 som er på fuld højde med desktop udgaven af 6800GT

Go6800 mobility
Med lanceringen af Go 6800 fra Nvidia rykkede det grafiske område indenfor laptops væsentligt nærmere desktop området, og ikke op i samme klasse.
Selve chippen på kortet, er sådan set en ganske alm. 6800 chip, som der benyttes til desktop, blot designet specielt til laptops.

Go versionen 12 pixelpipes. Dertil kommer 5 vertexshader.
Kortet understøtter directX 9.0 og dermed også shader 3.0 teknologien.
Chippen og dens hukommelse fås med 300/300 MHz eller 450/600 MHz. Købes kortet med 300/300 MHz bruges der alm. DDR RAM, men tager man 450/600 MHz versionen benyttes der GDDR3 teknologien, som er nyeste skud på stammen. Go 6800 kan fås med 128 eller 256 MB
RAM. Nvidia har også gjort en del indenfor strømforbruget, o det nye kort bruger kun omkring 35-36 Watt, som faktisk er ca. halvdelen af de hurtige grafikkort til desktop området .
Dog bliver Go 6800 nok formentligt solgt siddende i laptops, som bliver købt direkte som alternativer til stationære maskiner p.g.a strømforbruget på bl.a. grafikkortet, og hvor laptoppen hovedparten af tiden vil være koblet til stikkontakten.

+ Et af markedets hurtigste kort lige p. t
- Høj varme afgivelse ved afvikling af 3D spil

Dertil kommer den nye PCE Express som fåes med x300, x600, x700 og x800.

Forskellen på 64MB og 128MB kan I på ingenmåde mærke!

Svar: donlon
05/03-2005 20:19:32 --> mere vås!

Kommentar: k.
06/03-2005 00:37:14 --> vås og vås

Dette kort er ”fætteren” det X800, og har ikke det samme kvaliteter korrekt, men alt nok for de fleste.
X300 understøtter f. eks. Ikke GDDR3. Selve clockfrekvensen er også sat lidt ned til 350MHz, og hukommelsen ligger på 300MHz
Da X300 som sagt er lillebroren, har det også kun fire pixelpipelines og to vertexshadere.
Kommer med discrete  on-chip 32MB RAM og 64 MB RAM
Understøtter som dets ”familie” Powerplay, Smartshader, Smoothvision, LCD Enhancement, og Hypermemory  m.v.

3D grafisk Performance
·    Supports Microsoft® DirectX® 9.0
·    Pixel and Vertex Shaders
·    Quad rendering & dual vertex engines
·    Full precision floating point with full performance
·    Low power operation

Må hellere holde igen :D

//jokerfidus
Avatar billede gl.k. Nybegynder
07. marts 2005 - 09:27 #13
Jokerfidus: Ja, det må du hellere.

Benchmarks bl.a. X300

http://www.gen-x-pc.com/pcie_VG_Review.htm

Vær så opmærksom på følgende:
"Our testing system consisted of an ASUS A8N-SLI based on NVIDIA's nForce4-SLI chipset, an AMD Athlon64 4000+ and 1GB of RAM."

Så - træk yderligere 10-20% fra mht. FPS.

X300 er ikke et "spillekort".
Avatar billede jokerfidus Nybegynder
07. marts 2005 - 11:29 #14
Stadig intet med hold i du smider!

Se hvad jeg skriver:

Da X300 som sagt er >>lillebroren<<, har det også kun fire pixelpipelines og to vertexshadere.
Kommer med discrete  on-chip 32MB RAM og 64 MB RAM
Understøtter som dets ”familie” Powerplay, Smartshader, Smoothvision, LCD Enhancement, og Hypermemory  m.v.

så kan man jo vende bøtten helt og sige en laptop ikke er en spille maskine pga problemet med at slippe af med varmen.

X300 er på samme område som et ATI 9600 mobility.

Da jeg er ret sikker på du ikke selv har prøvet dette kort, og jeg selv har testet 11 maskiner MED omtalte kort, må jeg vælge at sige du intet har at have din udtagelse i omkring det er til 7 kabale og office programmer.
Avatar billede donlon Novice
07. marts 2005 - 14:13 #15
Jeg kan se du bliver godt hjulpet, så jeg hopper fra dette spørgsmål :-)
Held og lykke med dit valg
Avatar billede koch Nybegynder
09. marts 2005 - 01:36 #16
Vil du evt. konkludere på det du har skrevet jokerfidus? Jeg var af samme opfattelse som the surfer med

- Hvis den primært skal bruges til spil, vælg stationæren.
- Hvis det primært er tekstbehandling o.lign, og lidt spil, kan du vælge bærbaren.
Avatar billede jokerfidus Nybegynder
09. marts 2005 - 11:50 #17
læs hvad jeg skriver for orker ikke skrive en langt indlæg igen.

go6800 er på fuld højde med 6800GT til desktop.

Arbejder med dette til dagligt
Avatar billede jokerfidus Nybegynder
09. marts 2005 - 11:51 #18
HVIS det bare er til "lidt2 spil og kontor programmer skal du da ikke smide mange penge efter den. Det vil en til 8000 og mindre kunne klare. Kommer klart an på hvilke spil du spiller
Avatar billede koch Nybegynder
02. april 2005 - 14:20 #19
Jokerfidus, smider du et svar også, så jeg kan dele pointene med dig også
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. april 2005 - 18:58 #20
Hovsa - husk alle :)