Avatar billede klokken_to Nybegynder
05. marts 2005 - 17:02 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Formatering, hvad har jeg glemt?

Hej, jeg skal have formateret min computer. For det første:
Hvordan formaterer man? Går man ind i kommandoprompt og skriver "Formater C:\" ? Eller hvordan ?
For det andet:
Hvis man har formateret så starter PC'en op i DOS? Rigtigt? Smækker man så bare recovery CD'en ind, og så "kører bussen" ?

Har hørt at man skal gå ind i DOS for at formatere, hvordan kommer man ind i DOS?
Avatar billede busschou Praktikant
05. marts 2005 - 17:06 #1
når du har formateret så starter computeren op uden dos da alt er væk..men ja du skal bare putte recovery cden i så starter den op på den
Avatar billede busschou Praktikant
05. marts 2005 - 17:07 #2
klik på start ... vælg kør....skriv cmd....herfra kan du så skrive format c
Avatar billede soes Nybegynder
05. marts 2005 - 17:09 #3
Hvis du skal installere windows xp på den kan du vælge at lægge cd'en i drevet.
Genstarte computeren og tryk på en tast når du bliver bedt om det. Dette sker når pc'eren booter op.
Herefter kommer der så en guide der hjælper dig med at installere windows, og i et af punkterne kan du vælge at slette din harddisk. Tror at det er det nemmeste.
Avatar billede soes Nybegynder
05. marts 2005 - 17:19 #4
Nu har jeg ikke lige prøvet den metode som busschou fortæller om, men jeg har min tvivl om den nu også fjerner alt. Jeg kan forestille mig at der vil være visse rettigheds problemer da format c: vil fjerne nogle af de systemfiler der er i brug, og der vil med stor sandsynlighed blive nægtet adgang.

Hvis du ønsker kun at formattere så kan du lave en bootdisk til dit system.
Start med at putte en diskette i dit drev. Skriv format a: /s herved laver du en systemdisk. Søg efter et program der hedder format.com i dit windows bibliotek, og kopier den over på disken. Genstart din computer med disketten i, og når den er færdig med at starte op kan du skrive format c: eller evt. format c: /q hvis du vil foretage en hurtig formattering.

S.Sondergaard
Avatar billede majsmarken Nybegynder
05. marts 2005 - 17:53 #5
<busschou>: Joke? Du ka' ikke save den gren over du selv sidder på ?

<klokken_to>: Er det 'bare' for at lægge XP ind igen fra NUL ? Enten via omtalte recovery CD eller den (originale?) XP CD.
GUIDE på DK: http://www.helgec.dk/xp-install.html

GENERELT:
Hvis du vil rydde HD'en helt så ka' du til en hver tid bruge killdisk - sakset fra www.killdisk.com - opretter en BOOTable diskette som gør det hele for dig.

En DOS (som i GAMLE DAGE!) BOOTdiskette kan til en hver tid sakses fra www.bootdisk.com - derfra ka' du FDISKE/FORMATERE som i GAMLE DAGE!!!
Se evt. http://fromsej.dk/html/fdisk.html
Avatar billede klokken_to Nybegynder
05. marts 2005 - 21:05 #6
Virker en Recovery CD flere gange?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
05. marts 2005 - 21:38 #7
Det er jo svært at skrive noget TIL CD'en - så JA - bare rul løs...
Avatar billede busschou Praktikant
05. marts 2005 - 22:02 #8
majsmarken >> Nej jeg joker ikke...det er muligt det ikke fjerner alt... men spørgsmålet gik på om man kunne skrive formater C og det kan man... det er ganske sikkert at windows spærrer for alle de filer der er i brug...og jeg ville heller ikke selv bruge den metode.
De gange jeg har skulle formatere har jeg puttet opstarts cdrommen i og så har jeg rettet partitionerne hvorved det hele påståes formateret.
Her gætter jeg dog på at der er tale om en hurtig formatering som blot markerer filerne som slettet.
Men spørgsmålet lægger jo ikke op til andet end at der ønskes en reinstallering så alt det ekstra super sletning er vel "overkill"
Avatar billede klokken_to Nybegynder
05. marts 2005 - 22:29 #9
Dér i manualen, så ved et af de sidste punkter, så vil den have et password. Hvilket password er det?
Avatar billede klokken_to Nybegynder
05. marts 2005 - 22:33 #10
http://www.helgec.dk/xp-install.html

Figur 12.

Det er den jeg mener
Avatar billede majsmarken Nybegynder
05. marts 2005 - 23:05 #11
Er det denne sætning du mener: "personlige oplysninger figur 12"
Så ka' du jo skrive hvad som helst - med typisk hvilken bruger som XP'en skal "registeres" til.

Er det denne sætning du mener: "kode fra installations-cd´en"
Så er det som sætningen siger...
Avatar billede klokken_to Nybegynder
06. marts 2005 - 00:09 #12
HOVSA!! Mener 13'eren!!

Men hvilken kode er det? Jeg har ingen kode.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
06. marts 2005 - 09:42 #13
Den skal du have med - hvis PC'en er præinstaleret med XP fra "fødsel"/køb er der sansynligvis en label på kabinet om dette?
Avatar billede klokken_to Nybegynder
06. marts 2005 - 12:13 #14
Er det "Product key"?

Hvor mange bogstaver/tal plejer det at være på?
Avatar billede klokken_to Nybegynder
07. marts 2005 - 19:41 #15
I må godt svare..
Avatar billede majsmarken Nybegynder
07. marts 2005 - 21:40 #16
Du havde da ikke forestillet dig at jeg eller andre ville fortælle en VALID kode her i dette forum - eksempelvis:
CRAH3-NXX2A-ZP8C6-8CPMB-KBL65

(Jeg har en håndfuld at vælge imellem... - ovenstående virker dog IKKE...)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
07. marts 2005 - 21:42 #17
EFTER en tilsyneladene godkendt XP instalation ka' du efterchecke her:
http://www.microsoft.com/resources/howtotell/ww/windows/default.mspx
Avatar billede klokken_to Nybegynder
08. marts 2005 - 15:31 #18
Nej, Majsmark!! Så naiv kan man da ikke være i dit sted. MEN!! Plejer den at være så mange bogstaver/tal, som du har skrevet deroppe?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
08. marts 2005 - 16:55 #19
Det er der pænt plads til ifølge Fig13 i http://www.helgec.dk/xp-install.html - Såååå hvad nu ?
Avatar billede klokken_to Nybegynder
08. marts 2005 - 17:00 #20
Så formaterer jeg, efter at jeg har gemt alle mine filer på diskette, altså.. De filer jeg skal bruge efter formateringen ;) Og hvis det virker, så får I point. Hvis ikke det virker, så brokker jeg mig fra en anden PC.
Avatar billede klokken_to Nybegynder
18. marts 2005 - 17:10 #21
Har I fået point? Er ikke så god til det med eksperten.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
18. marts 2005 - 17:22 #22
Dvs. du HAR nu skaffet (læs:købt) en lovlig XP/Kode ?

Du ka' kun gi' POINT til personer der har aflevet [Svar] - som her...
(Afvent de øvrigt [Svar] her i tråden...)
Avatar billede klokken_to Nybegynder
18. marts 2005 - 17:24 #23
Ja,
Avatar billede klokken_to Nybegynder
18. marts 2005 - 17:25 #24
Ja, jeg fandt mit gamle kabinet.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
18. marts 2005 - 17:32 #25
... så var det jo let nok...
Skal jeg komme med sangen om ServicePack2 instalation ?