Avatar billede ricaz Nybegynder
03. marts 2005 - 18:56 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

CPU er for varm

Jeg har lige fået internet på min computer, men når jeg spiller forskellige spil på Steam, bliver min CPU over 70 grader varm, og slukker fordi jeg har sat den til det. Før jeg lavede internettet, formaterede jeg min harddisk, og installerede det meste forfra (ikke drivere og virusprogrammer - de er nye). Jeg har før spillet meget på Steam hos min storebror med min computer, men det var før det blev formateret Dengang sad der også kun én blæser i, og der virkede det fint. Nu har jeg to blæsere, men nu slukker den efter ca. 10 min. jeg begyndte at spille.
Jeg har selv monteret alt i computeren. De to blæsere kører ikke særlig hurtigt - ca. 1000 RPM, og 2500 RPM, men jeg forstår ikke at det skulle være blæserene der er noget i vejen med, da det virkede stabilt før. Jeg mener at det er originale blæsere, og CPU'en er ikke overclocket.

CPU:        P4 - 3 GHz
RAM:        768 MB
MB:        Biostar P4TSP-D2
GK:        ATI Radeon 9600 PRO 256 MB
HDD:        Maxtor ? 40 GB
Prim. CD:  Lite-on LTN526 eller noget ...
Avatar billede thomas_ladefoged Nybegynder
03. marts 2005 - 19:36 #1
Med mindre det er en felj i CPU'en bør du overveje at skifte kølesystem ret hurtigt. Intel CPU'er har ikke godt af så meget varme. Overvej vandkøling! Det er ved at være til at betale og det ser mega fedt ud!
Avatar billede boxer Nybegynder
03. marts 2005 - 19:59 #2
Står kabinettet et sted hvor det får luft nok? Er blæserne korrekt monteret? Hvad med kølepasta?
Din CPU bliver først ustabil ved omkring 75 - 80 gr. Den tager først skade ved 95 gr. og opefter.
Avatar billede boxer Nybegynder
03. marts 2005 - 20:02 #3
Download SpeedFan og se hvad det kan gøre for dig:
http://www.tweakup.dk/downloads/
Avatar billede ricaz Nybegynder
03. marts 2005 - 20:06 #4
Den får masser af luft, og jeg er ret sikker på at de er monteret rigtigt. Ville du anbefale at jeg slog fra at den slukker aftomatisk?
Avatar billede boxer Nybegynder
03. marts 2005 - 20:22 #5
Nej men du kan sagtens sætte den op til 75 grader. Alligevel kunne det være rart at vide hvor meget din temp kommer op på hvis den ikke slukkede automatisk.
Jeg har fået min temp sænket fra godt 70 til 59 når jeg spiller ved at installere SpeedFan, men blæseren kører også konstant.

Blæserne er vel ikke monteret sådan at de trækker den varme luft, der bliver blæst ud, ind igen?
Avatar billede boxer Nybegynder
03. marts 2005 - 20:23 #6
Det jeg hæfter mig ved er at du skriver at det virkede fint da du kun havde 1 blæser monteret.
Avatar billede boxer Nybegynder
03. marts 2005 - 20:25 #7
Du kan også tage den ene side af kabinettet og se om det hjælper.
Avatar billede ricaz Nybegynder
03. marts 2005 - 20:57 #8
Der sidder en blæser på CPU'en, og en på bagsiden af kabinettet. Jeg har lige sat siden af kabinettet på, for at se om dét hjalp.

Men inden i BIOS'en kan jeg kun sætte den til at slukke ved 60 og 70 grader.
Avatar billede ricaz Nybegynder
03. marts 2005 - 21:06 #9
Men inden i det der SpeedFan kan man da ikk få dem til at kører hurtigere, vel?
Avatar billede kenp Novice
03. marts 2005 - 21:08 #10
Du har kontrolleret at der ikke er snavs i dine kølere ikke.
Avatar billede boxer Nybegynder
03. marts 2005 - 21:10 #11
Okay - jeg troede du havde et program der slukkede når den kom over 70.
Der er et program der både kan vise temperaturen samt afbryde når temperaturen kommer over x antal grader - her bestemmer du selv hvornår den skal afbryde. Det hedder Motherboard Monitor og kan downlaodes fra det link jeg gav dig før.

Den blæser der sidder på cpu'en, blæser den bagud? Og den der sidder bag på kabinettet blæser den ind i kabinettet?
Avatar billede ricaz Nybegynder
03. marts 2005 - 21:12 #12
Okay. Tak.

kenp --> Ja, det har jeg.
Avatar billede boxer Nybegynder
03. marts 2005 - 21:13 #13
Der er et clockmodul i SpeedFan - Jeg har aldrig brugt det så desværre kan jeg ikke fortælle dig hvordan det virker.

Tjek din VCore

På mange systemer kan man manuelt regulere den såkaldte VCore. Den bruges til overclocking, for jo højere den er, jo højere hastigheder kan processoren køre stabilt ved.
Til gengæld er en høj VCore ikke god for alle andre - den betyder nemlig at processoren udvikler meget mere varme ved samme hastighed! Derfor bør du som udgangspunkt sætte din vcore til det lavest mulige - dette kan justeres i BIOS - men går maskinen hen og bliver ustabilt pga.dette kan man sætte den til det niveau der anbefales af bundkortfabrikanten.
VCore kan have en dramatisk effekt. Således fik vi en processor hele elleve grader ned ved at justere 0.50V i vcore.
Avatar billede ricaz Nybegynder
03. marts 2005 - 21:15 #14
Okay. Det kigger jeg på senere ... Næste gang min comp går ned ;)
Avatar billede boxer Nybegynder
03. marts 2005 - 21:18 #15
Jamen det kan jo være det bliver snart ;o)
Avatar billede ricaz Nybegynder
03. marts 2005 - 21:23 #16
Hmm ... Jeg er ikke sikker på navnet af mit mother board. Jeg ved det er Biostar, og at der står P4TSP-D2 på det.
Avatar billede boxer Nybegynder
03. marts 2005 - 21:25 #17
Nej jeg kom heller ikke længere end dertil.
Avatar billede ricaz Nybegynder
03. marts 2005 - 21:28 #18
MSNM?
Avatar billede boxer Nybegynder
03. marts 2005 - 21:50 #19
Øhh hvad?
Avatar billede ricaz Nybegynder
03. marts 2005 - 22:04 #20
Ved du ikke hvad MSN Messenger er?

Hmm ... Jeg er ikke sikker på navnet af mit mother board.
Jeg ved det er Biostar, og at der står P4TSP-D2 på det.
Avatar billede ricaz Nybegynder
03. marts 2005 - 22:08 #21
Det er mærkeligt, at temperaturen er normalt 45-50 grader, men når jeg spiller, stiger den voldsomt.
Avatar billede boxer Nybegynder
03. marts 2005 - 22:20 #22
Nåhh okay :o) jo det ved jeg men har afinstalleret den da den har nogle sikkerhedshuller.

Nej det er ikke så mærkeligt fordi du bruger tæt på 100% af din CPU når du spiller og så er det klart at den bliver varmere. Jo mere belastning jo højere temperatur.
Avatar billede boxer Nybegynder
03. marts 2005 - 22:20 #23
Jeg har jo heller ingen venner så hvad f.. skal jeg med messenger *lol*
Avatar billede ricaz Nybegynder
03. marts 2005 - 22:24 #24
Det er nemmere at skrive der.

Men den blev jo ikke så varm før?
Avatar billede boxer Nybegynder
03. marts 2005 - 22:45 #25
Ja det er nok nemmere. Jeg går bare højt op i ikke af få skidt på computeren.

Nej det gjorde den ikke. Og hvad er det der er sket siden? Du har monteret en ekstra blæser så vidt jeg kan forstå. Ud af det vi skriver kan jeg jo ikke se hvor meget styr du har på det, men kan det ikke være muligt at der er en fejlmontering?
Avatar billede dragonknight Juniormester
04. marts 2005 - 13:02 #26
Blæsere der sidder på bagsiden af kabinettet skal suge luft ud, og blæsere der sidder på siden eller fronten skal suge ind. Har du en i toppen, så må den også gerne suge ud.

Jeg har en CPU mage til din, og min temp kommer aldrig over 46-47 grader. Jeg har godt nok en Zalman 7000B-CU køler, men kører på laveste omdrejninger. Inden da, brugte jeg den medfølgende køler, og havde drifts temperaturer omkring 55- 65 grader.
Avatar billede boxer Nybegynder
04. marts 2005 - 18:30 #27
Ricaz>> Er vi færdige?
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2005 - 15:38 #28
Hvad var løsningen ? ? ? ?