Avatar billede pablopablo Nybegynder
02. marts 2005 - 22:58 Der er 23 kommentarer

Sikring af software

Hejsa...

Jeg har en winform, som bliver tryk og cd'erne bliver ikke umiddelbart til at kopiere via en normal cd-rom brænder...

Men for at sikre software endnu mere...overvejer jeg at lave en metode, som tjekker at cd'en sidder i cd-rom drevet, for at programmet kan køre...selvfølgelig ikke hele tiden...men engang imellem...

Jeg ville blot høre jer, om i har et bedre forslag? alle tricks er velkommen :) pointen er blot, at de ikke bare skal kunne tage cd'en og kopiere den ind på en masse forskellige maskiner...

NB. løsningen må ikke kræver at computeren skal være på nettet.

Mvh. PabloPablo
Avatar billede kalp Novice
02. marts 2005 - 23:02 #1
Nu er jeg ikke avanceret programmør på nogen måder, men for et par år siden startede jeg ud med, at cracke cd'ere:o) det var så spil der krævede en cd.

En enkelt metode er i hvertfald ikke nok.. den er let at finde og eliminere.. måske 2-3 metoder uafhængige af hinanden om som bliver kaldt på forskellige måder vil være lidt mere besværligt.

Det er jo dyrt at købe et færdigt cd protection system :)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. marts 2005 - 23:11 #2
Lav en software løsning, hvor brugeren skal oprette sig i en database på nettet.
Når han eller hun har oprettet sig, så får de tilsendt en brugerkode til email adressen.
Brugeren installerer programmet og indtaster den tilsendte brugerkode. Derefter
starter programmet brugerens browseren op, og sender IP adressen til databasen, samt
validerer unikt program id og brugerkoden. Så vil det kun være muligt at bruge en kopi
af programmet.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. marts 2005 - 23:17 #3
som tjekker at cd'en sidder i cd-rom drevet, for at programmet kan køre...selvfølgelig ikke hele tiden...men engang imellem...

Det er chikane af køberen, så det skader dit produkt! Du kan kun kræve at CD skal være i drevet, når
softwaren skal opdateres.

Hvis vi ikke har adgang til internettet, så findes der ingen sikre løsninger.

/per
Avatar billede pablopablo Nybegynder
02. marts 2005 - 23:24 #4
kalp>> jeg er udemærket klar over, at det sagtens kan lade sig gøre, at cracke enhver cd...men vil blot undgå at cd'en kan installeres på mange maskiner...

Per>> som jeg skrev, må løsningen ikke kræve net...
Avatar billede pablopablo Nybegynder
02. marts 2005 - 23:25 #5
der er da flere kendte programmer og spil som kræver at cd'en skal sidde i computeren....
Avatar billede arne_v Ekspert
02. marts 2005 - 23:25 #6
For 10 år siden (før internettet blev meget kendt) brugte en nogle leverandører
at checke på en dongle.

Check på CPU ID, harddisk id, netkort hardware adresse etc. er også set.

Ingen af metoderne er helt sikre.

Og generelt har man opgivet den slags, da det generer brugerne for meget.

.NET (og Java) har det yderligere problem at det er muligt at decompile
kode, fjerne licens checket og gencompile koden.
Avatar billede kalp Novice
02. marts 2005 - 23:34 #7
pablopablo jeg siger heller ikke at du ikke ved enhver cd kan crackes:) siger bare de cd'ere som kun havde et tjeck var lette et cracke.
Avatar billede pablopablo Nybegynder
02. marts 2005 - 23:37 #8
hej arne :) jeg er 100% klar over, at det stort set er umuligt, at sikre software...og det er heller ikke det der er mit mål, overhovedet...jeg vil blot besværliggøre det en smule...således, at den "normale" windows bruger, ikke er i stand til at installere softwaren på 100 maskiner, når han lovligt, har købt én cd'en...jeg ved det er svært, men ville blot lige høre jer, om i har et super trick...?-)
Avatar billede kalp Novice
02. marts 2005 - 23:44 #9
pablopablo>> læs følgende
http://www.cdmediaworld.com/hardware/cdrom/cd_protections.shtml

og hvis det bare er til den normale pc bruger.. så hvis du scroller ned så er der et par gratis protections themes.
Avatar billede plx Nybegynder
02. marts 2005 - 23:51 #10
Må kravet være, at brugeren har adgang til internettet før/under installation?

Brugeren køber en cd-key. Ud over denne, skal der indtastes en unlock-key.

Unlock-keyen kan f.eks. genereres over internettet. For at gøre unlock-keyen unik, kan den eksempelvis baseres på et fingeraftryk af computerens hardware.

Det åbner da muligheden for, at du kan styre hvor mange computere en given cd-key bliver brugt på.

Personligt bryder jeg min heller ikke om de der sidder-cden-i-drevet-checks
Avatar billede pablopablo Nybegynder
03. marts 2005 - 00:01 #11
ja, den fremgangsmåde kender jeg også godt...den er bedre end den direkte opkobling...så kræver det blot en ny key, hvis noget hardware rygen en tur...

Hva, nu hvis man lavede en "ramdom-algoritme" som en gang om måneden bedte brugeren og at indsætte cd'en...?-)
Avatar billede kalp Novice
03. marts 2005 - 00:03 #12
så kan man vel bare sætte cd'en i:) hvis det er computere under samme tag...

Hvis det ikke er tilfældet vil folk vel brænde en kopi..
Avatar billede pablopablo Nybegynder
03. marts 2005 - 00:07 #13
der er kopi-sikring på :) det er software som bliver benyttet i læge praksis...så computerne står ikke flere ved siden af hinanden(oftes ikke i hvert fald)...men mere for at undgå, at en brugeren fortalte om softwaren og så lånte det til en anden brugeren som så installerede på hans maskine...
Avatar billede kalp Novice
03. marts 2005 - 00:09 #14
ahh okay:) men forestil dig det lige hvis man nu er en lovlig bruger... 99% af tiden behøves cd'en ikke... pludselig en dag har du vildt travlt du starter programmer men den spørger efter en cd!! hvor er den s*** cd når man har brug for den:o)!!

Nu ved jeg ikke hvad det er for et program.. men kunne jo være det skete:)
Avatar billede pablopablo Nybegynder
03. marts 2005 - 00:15 #15
det må være brugerens problem, hvis de ikke har styr i rodet...:) hehe...det tror jeg næsten jeg vil lave...
Avatar billede kalp Novice
03. marts 2005 - 00:20 #16
okay:) så blive man da i hvertfald overrasket hehe.
Men du skal huske at sørge for man ikke bare kan lukke for programmet og åbne det igen for at cd'en ikke behøves mere.. dvs. man skal indsætte cd'en før det programmet kører fungere igen.

synes jeg i hvertfald ville være smart
Avatar billede arcanex Nybegynder
03. marts 2005 - 00:25 #17
Det er fint at sikre sig imod kopiering af ens produkt, men synes klart man skal undgå at gøre det besværligt, for dem der har købt programmet legalt. Nu ved jeg ikke hva slags program det er, men at gøre det mere besværligt for dem der har købt programmet, for at forhindre andre i ikke at kopiere det, synes jeg ikke om :)
Avatar billede pablopablo Nybegynder
03. marts 2005 - 02:09 #18
hhmm...ja, du har nok ret....det kan godt være, at jeg ikke kan komme udenom, at det skal forgå via nettet...dog må det IKKE være en løsning, som kræver at den pågældende computer som nu engang skal køre programmmet ska være på nettet...men at de kan ordne det via en anden maskine....så er det blot hvilken metode, som vil være den bedste...? :)
Avatar billede ulrik Nybegynder
04. marts 2005 - 16:53 #19
Hvorfor ikke levere en licens cd med (kan være den samme cd), som har kopi sikring. Brugeren af programmet skal så have oplyst at licens cden skal benyttes hver 14 dag.

I softwaren laver du så at når programmet har kørt i 10 dage, begynder den ved opstart sige til brugeren at han nu har x antal dage tilbage til at indsætte licens cden. Når brugeren har indsat licens cden, begynder proceduren forfra igen.

Derved kan brugeren benytte programmet i 10 dage uden bøvl, efter de 10 dage har han så 4 dage til at indsætte hans licens cd, hvor han bliver gjort opmærksom på det ved program start.
Avatar billede pablopablo Nybegynder
04. marts 2005 - 17:12 #20
ja, det kunne man da også :) stort set den samme metode, som jeg selv foreslog, du vil blot infomere brugeren udervejes...:)

Men ved i hvordna jeg egentlig tjekket om det korrekte cd sidder i drevet...det du'er jo ikke det blot er en fil som jeg tjekker på om findes eller ej...for den kan de jo bare kopiere ned på disken...
Avatar billede kalp Novice
04. marts 2005 - 18:43 #21
Det kaldes en nag screen.... derfor folk betaler/får licens netop for at undgå sådan en:)
Avatar billede kalp Novice
17. april 2005 - 03:02 #22
hvad blev løsningen så?
Avatar billede pablopablo Nybegynder
25. august 2005 - 23:57 #23
i første omgang blev det lavet således, at cd ikke umiddelbart kan kopieres og dernæst at cd'en skal sidde i drevet...men men men...er igang med at kode en asp.net aktivering-løsning...;) min winform generere en generere 2stk koder som man skal indtaste på vores produkt side for at aktivere sig og dermed får de en aktivereingskode...den kan de så bruge på samme maskine... de genererede koder fra winformen er dannet via hardware og den specifikke cd... ;)