Avatar billede 13thsky Nybegynder
02. marts 2005 - 21:54 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

matematik spørgsmål

jeg har en længde og en vinkel på en trekant. Jeg skal beregne en anden vinkel, hvordan gør jeg?
Avatar billede juventus Nybegynder
02. marts 2005 - 21:59 #1
www.formel.dk, klik på matematik, klik på geometri, klik ude til højre på enten retvinklet eller vilkårlig trekant (alt efter hvordan din trekant ser ud)
Avatar billede rasmus-madsen Nybegynder
02. marts 2005 - 22:42 #2
Du skal bruge Sinuis eller con.
Avatar billede 13thsky Nybegynder
03. marts 2005 - 00:23 #3
takker for svarene... drop et svar Old Lady...

/13
Avatar billede juventus Nybegynder
03. marts 2005 - 08:31 #4
svar
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
03. marts 2005 - 21:30 #5
det kan ikke lade sig uden at du kender 3 ting - så skal det være en retvinklet trekant :)
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
03. marts 2005 - 22:26 #6
elskermad.dk >> Ja, det har du ret i! Men i princippet kunne trekanten vel også være ligesidet eller ligebenet?! Hvis den er ligesidet, er der selvfølgelig ikke det helt store at beregne, da alle sider og vinkler jo vil være lige store :)

Men, hvis det er en ligebenet trekant, så kræves det bare at vide om man har fat i topvinklen (B) eller en af de to ens vinkler ved grundlinien, (A) eller (c). Så kan man komme igang med sine beregninger, uanset hvilken side der er givet! ;)
Avatar billede 13thsky Nybegynder
06. marts 2005 - 18:05 #7
men brugen af pythagoras må da være et eksempel på at man kan nøjes med at kende to ting. Så kan man jo finde den tredje osv...
eller?