Avatar billede kennethfr Nybegynder
02. marts 2005 - 15:08 Der er 45 kommentarer og
1 løsning

Windows me

Hejsa !
Jeg har et problem med en bærbar COMPAQ Presario 1400.
Computeren er blevet formateret, og nu kan jeg ikke få den til at læse på cd-rom drevet.
Når jeg sætter en cd i drevet, for at indlæse windows, så kører drevet godt nok, men der kommer en fejl L 07
Jeg har også prøvet med en boat cd, men her kommer den samme fejl.
Jeg vil blive meget glad, hvis en kan hjælpe mig videre, for jeg er ligesom kørt fast.
Til orientering, så virkede computeren før formateringen.
På forhånd tak.
Avatar billede espersen Novice
02. marts 2005 - 17:31 #1
maskinen er nok ikke født med WinME - derfor kan det nemt drille. Jeg har med succes brugt fx Partition Magic til at få slettet bootpartitionerne kaldet Bootpaqs - hvorefter jeg har kunnet installere en helt alm. omgang Windows istedet for at bruge en af deres recovery CD's

se evt.: http://eksperten.dk/spm/513813
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2005 - 18:24 #2
Hvornår kommer omtalte fejl, er det efter at installationen er startet ? har du prøvet at være i BIOS og LOAD SETUP DEFAULT ?
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2005 - 18:31 #3
Uden at være sikker vil jeg tro at det enten er din BIOS eller din MBR på harddisken der er problemet, den samme fejlkode optræder i Linux når der er kommunikations problemer mellem BIOS og MBR
Avatar billede kennethfr Nybegynder
02. marts 2005 - 18:48 #4
Jeg er ikke helt sikker på hvad der er sket, da computeren er en af mine kammeraters.
Men han formaterede for at komme af med Windows me, som computeren er født med, og ville gerne have haft xp på istedet.
Han siger så at efter at have sat xp cd i drevet startede installationen godt nok, men kom så op med at der ikke var ram nok i computeren.
Siden da har computeren ikke været til at komme ind i.
Jeg lovede så at se på den, men det går desværre lidt du over min viden.
Jeg har prøvet med forskellige partition prgrammer, dog kke magic endnu.
Jeg har også prøvet at sætte bios til load setup default.
Men der er som om drevet lige skanner cden og så kommer fejlen op, lige meget hvad jeg prøver.
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2005 - 19:02 #5
Hvis jeg var dig ville jeg slette den partition godt og grundigt med DELPART.EXE og derefter foretage en grundformatering, jeg tror der ligger noget snavs der ikke rigtigt er blevet fjernet
Avatar billede kennethfr Nybegynder
02. marts 2005 - 19:44 #6
Det lyder helt fint, men hvordan får computeren til at "æde" den ?
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2005 - 19:54 #7
Æde hvad ?, har du ikke DELPART.EXE så download den -> boot op Win me diskette -> skift til DELPART diskette -> slet partition -> skift til Win me diskette -> opret partition -> genstart på Win me diskette skriv
format c: /u  -> klik enter
Thats all
Avatar billede kennethfr Nybegynder
02. marts 2005 - 20:09 #8
Du må undskylde, og ikke misforstå mig, da jeg er meget glad for hjælpen.
Men jeg har lige downloadet DELPART.EXE og brændt den på en cd.
Når jeg sætter den i computeren sker der det samme som når jeg sætter win me i drevet, absolut ikke andet end (07)
Vi skal lige huske at der ikke er 3,5" drev i computeren.
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2005 - 20:17 #9
Så tror jeg ikke den booter på CD-rommen
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2005 - 20:18 #10
Har du ikke diskette drev i computeren
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2005 - 20:25 #11
Glem mit sidste spørgsmål
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2005 - 20:27 #12
Nu er det sikkert mig der spørger dumt, men når du siger du har brændt en cd har du så brændt den som et boot.image ?? eller har du blot overført DELPART:EXE til skiven
Avatar billede kennethfr Nybegynder
02. marts 2005 - 20:31 #13
Jeg har blot overført filen.
Jeg ved ikke bedre.
Hvordan laver man filen om til boot.image ????
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2005 - 20:37 #14
Det forklarer en del, er du sikker på at din Windows cd ikke er en upgrade?
du fremstiller en boot cd således http://www.helge.dk/bootcd.html
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2005 - 20:39 #15
RENT SLUDDER her er linket
http://www.helgec.dk/bootcd.html
Avatar billede kennethfr Nybegynder
02. marts 2005 - 21:24 #16
Hej igen.
Nu har jeg lavet en boot cd, og prøvet den.
Computeren starter nu op med at sige: starting Caldera DR-DOS
Så kommer der et par linier med noget for mig totalt uforståeligt.
Så står prompten og blinker.
Der står jeg/vi nu ?
Har du lige de sidste guldkorn, det ville være rigtig lækkert.
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2005 - 21:35 #17
skriv
delpart.exe  -> klik enter
slet de partitioner der måtte være -> exit fra delpart -> skriv fdisk -> opret primær partition -> gør primær partition aktiv -> genstart på din nye boot cd -> format c: /u -> efter formatering genstart og installer
Avatar billede kennethfr Nybegynder
02. marts 2005 - 21:42 #18
Desværre kan jeg ikke skrive noget.
Det er som om tastaturet ikke er aktivt.
Jeg er godtnok ked af det, nu troede jeg lige vi var ved at være der.
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2005 - 22:02 #19
nu blir du sgu godt nok konstig,prøv nu at gå ind i BIOS på den spand sæt den til LOAD SETUP DEFAUT derefter sæt den til at boote fra cd-rom og prøv så igen
Avatar billede kennethfr Nybegynder
02. marts 2005 - 22:19 #20
Du må undskylde, men desværre.
Der kommer et på linjer frem på skærmen:
EMM386  3.27 COPYRIGT (c) 1992, 1998 Caldera, inc. All rights reserved.
EMM386 : Warning: Address line A20 already enabled.
  Frame=CC00  Kb=32768

Ja det er hvad der står på skærmen, og så blinker prompten meget hurtig.
Jeg har prøvet at Load default setup et par gange, og restartet mange gange, men ???
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2005 - 22:29 #21
Lad os nu lige slå fast du skriver 02/03-2005 21:24:51 at prompten står og blinker, ergo starter cd-en op helt som forventet, så skriver du at tastaturet er dødt, GÆLDER DET ALLE TASTER ????
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2005 - 22:31 #22
Jeg skalæ op og se film nu, du er vel sikker på at det ikke kun er pga. den bruger UK tastatur så længe du har den boot-cd i drevet ??
Avatar billede kennethfr Nybegynder
02. marts 2005 - 22:40 #23
Ja det gælder alle tasterne.
Men jeg siger tak for hjælpen.
Jeg giver lyd fra mig igen imorgen.
Avatar billede kennethfr Nybegynder
03. marts 2005 - 13:07 #24
Hej igen håber på lidt mere bistand.
Jeg lavede en ny boot cd, og den virkede lidt bedre.
Har nu kørt delpart.exe og slettet eksisterende partition der var kun 1.
Så kørte jeg fdisk og oprettede partition, og gjorde den aktiv.
Herefter genstarted jeg pcen for at formaterer, men det er ikke muligt.
Jeg har gjort det hele med den nye boot cd.
når jeg skriver format C:/u kommer der en fejl der siger at filen ikke findes.
Hvis jeg laver en dir kan jeg heller ikke finde en fil med navnet format.
Når jeg genstarter får jeg flg på skærnen:
path not found - :\command.com
path not found - :\extract.exe
path not found - :\readme.txt
Bad commander or file name
The diahnostic tools were successfully loaded to drive .

File not found

A:\>_

Gode forslag ?????
Avatar billede kennethfr Nybegynder
03. marts 2005 - 14:56 #25
Nu har jeg rodet lidt mere, og sat en anden boot cd i med format.
Når jeg så prøver at formaterer melder den med en fejl at der ikke er hukommelse nok ????
Kan det ave noget at gøre med en anden fejl der siger:
ingen XMS DRIVER INSTALLED.
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2005 - 15:17 #26
Du skal skrive format c: /u  -> klik enter
DU SKAL SE TIL AT DET SKRIVES RIGTIGT DU BRUGER UK TASTATUR MED DEN BOOT CD OG HUSK MELLEMRUM EFTER : (kolon)
Avatar billede kennethfr Nybegynder
03. marts 2005 - 15:47 #27
Hej igen.
Fortæl mig lige, må jeg ikke vælge fat 32 ????
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2005 - 15:53 #28
JO det mener jeg da ikke jeg har nævnt noget om
Avatar billede kennethfr Nybegynder
03. marts 2005 - 16:01 #29
Nu har jeg formateret.
Når jeg prøver at starte op med windows disk indsat, kommer der en fejl :
WWBMU
Cannot load DOS.

Er i ved at være på rette spor ???
Avatar billede kennethfr Nybegynder
03. marts 2005 - 16:03 #30
Ok med hensyn til fat 32 så kan jeg ikke formaterer hvis jeg siger (Y) til udvidet hukommelse.
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2005 - 16:10 #31
Nu skylder du mig snart en forklaring, WWBMU er en bootmanager af tysk oprindelse, agressiv som bare fa----, så hvis vi skal til bunds i det her så skal vi lige ha det på det rene at du skal sørge for at få deletet alle partitioner med delpart og at du skal køre format c: /u  jeg tror ikke du har husket at gemme da du slettede partitionerne, der ligger noget snavs endnu
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2005 - 16:17 #32
Jeg aner ikke hvad du taler om med hensyn til FAT32, hvordan lyder spørgsmålet fra computeren??
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2005 - 16:27 #33
Prøv følgende boot på din boot-cd -> ved promten skriver
fdisk /mbr    -> klik enter
format c: /u/s  -> klik enter
når du er færdig, fjern cd-en og genstart nu skal computeren selv kunne boote op på harddisken dog kun med prompt
Avatar billede kennethfr Nybegynder
03. marts 2005 - 17:04 #34
Jeg kan ikke formaterer med den boot disk som jeg har lavet fra din hjemmeside, der er simpelthen ikke nogen format på den disk.
Men jeg har lavet en anden boot disk også fra det program som jeg har fået fra dig.
Desværre kan den ikke starte computeren, men den sætter jeg så i når prompten kommer rem, og så kører den.
Det er lidt indviklet, og da specielt når man, som jeg, ikke er særlig god til dette.
men lige tilbage til begyndelsen.
Jeg skriver lige hvad jeg gør helt forfra.
1.delpart trykker enter warning kommer op her siger jeg ok.
  En skærm kommer op med en linie, linien er markeret så jeg trykker DEL.
  Spørgsmål om jeg vil slette det markerede, hertil svarer jeg Y og enter.
  På skærmen kommer nu en ny linie  NO PARTITIONS DEFINED
  jeg går ud af dette vindue ved at trykke ALT og i filer saver jeg og exit

Computeren genstarter prompte kommer frem.

2. fdisk enter (spørgsmål om jeg vil enable large disk support Y/N)
Det er her jeg kan læse om fat 32 hvis jeg svarer y er det problemet med format kommer.
Men jeg prøver igen at trykke Y.
Nu trykker jeg enter 2 gange altså create primary DOS partition.
Computeren tæller nu op til 100 %
Herefter svarer jeg Y til at aktiverer og den tæller op til 100 % igen.
Jeg trykker esc og genstarter computeren.
Pu ha sender lige dette imens computeren genstarter.
Avatar billede kennethfr Nybegynder
03. marts 2005 - 17:08 #35
ok nu er prompten tilbage og hvis jeg laver en dir kan jeg ikke finde format.
?????
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2005 - 17:11 #36
Jeg melder tilbage om 20 min.
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2005 - 17:31 #37
Boot op på den CD du har fremstillet via min hjemmeside -> ved a-prompten skriv -> delpart.exe -> klik enter -> marker og delete indtil der står "No partition defined" -> klik ALT -> klik enter ->klik FILE -> klik enter ->  klik SAVE -> klik YES -> klik enter -> klik ALT -> klik enter -> klik EXIT -> klik enter -> klik OK til restart. Efter genstart kører du en normal FDISK du skal svare Y til at enable large disk, når du har kørt FDISK -> genstart ved a-prompten skriver du
fdisk /mbr  -> klik enter
du skal IKKE genstarte  skriv
format c: /u/s  -> klik genstart
Og jo den CD du har fremstillet kan formatere og du skal ikke kunne noget "format" ved "dir a:" du skal derimod huske at taste Æ når du skriver kolon (UK TASTATUR)
Avatar billede kennethfr Nybegynder
03. marts 2005 - 18:19 #38
jeg har prøvet at gå det hele igennem igen.
Alt går glat lige indtil jeg skriver format c: /u/s og  enter (genstart ????)
men så kommer der en  Bad command or file name.
Jeg prøver lidt mere for at se om de er mig der taster forkert ???
Avatar billede kennethfr Nybegynder
03. marts 2005 - 18:29 #39
sjovt nok kan jeg kun finde tasten  /  på tasten lige under æ ø
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2005 - 19:25 #40
Og hvorfor kan den / ikke bruges ???????????????????????????
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2005 - 19:34 #41
Tastekombinationen på den bærbare for at skrive kommandoen er
format c: (Shift+Æ) / (bindestreg)u /(bindestreg)s

Nu kan det vist ikke skæres mere ud
Avatar billede kennethfr Nybegynder
03. marts 2005 - 19:45 #42
nej du har ret, det kan ikke skæres mere ud.

Jeg har prøvet alt, også det du her henviser til, men desværre ????

Vi har lige fået gæster, så jeg kommer til at slutte.

Jeg vender tilbage imorgen, så må vi se hvad jeg finder ud af i løbet af dagen.
Mange tak indtil nu.
Avatar billede kennethfr Nybegynder
04. marts 2005 - 10:55 #43
Jeg vil lige starte med at et stort tak for den hjælp jeg har fået.
Det har været meget sjovt at rode med og jeg har da lært meget.
Jeg fik aldrig formateret computeren, det ville den simpelthen ikke ?
En af mine gode venner prøvede også, dog uden held, men han foreslog at prøve at installerer XP, hvilket jeg ikke troede var muligt, pga manglende RAM.
XP drønede lige ind, uden problemer, og computeren kører faktisk ret godt.
Det er muligt at se en DVD film uden problemer og hakken.
Til dig helgec vil jeg lige sige mange tak for den megen hjælp, og jeg ser ige om jeg kan finde ud af at give dig de 100 point.
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2005 - 11:09 #44
Bare accepter det her svar og så siger jeg held og lykke
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2005 - 19:49 #45
Jeg håber du kan se mit svar
Avatar billede kennethfr Nybegynder
10. marts 2005 - 08:10 #46
Jo jo jeg har skam fattet og accepteret op til flere gange.
Men det lykkes vel på et tidspunkt.