Avatar billede baardj Nybegynder
02. marts 2005 - 09:16 Der er 12 kommentarer

Trådløst netværk - 128 bit kryptering

Hejsa

Vi kører et trådløst netværk, som stort set fungerer uden problemer. Dog er jeg på det sidste, når jeg skulle koble nye PC'ere til, stødt ind i et problem. Men først lidt generelt om vort netværk:

128 bit WEP kryptering i key1
Vi anvender blot DHCP til IP-numre m.v.

Mit problem er, at hver gang jeg har indtastet krypteringsnøglen, så får jeg følgende besked:

"Adgangskoden til netværket skal være 40 bit eller 104 bit, afhængigt af netværkskonfigurationen. Adgangskoden kan angives som 5 eller 13 ASCII-tegn eller 10 eller 26 Hexidecimale tegn"

Hvordan fortæller jeg PC-en, at vi kører 128 bit kryptering??
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
02. marts 2005 - 09:18 #1
Hvilket styresystem bruger I?
Avatar billede baardj Nybegynder
02. marts 2005 - 09:35 #2
Win XP
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
02. marts 2005 - 09:37 #3
Er alle servicepacks installeret på alle maskiner?
Avatar billede baardj Nybegynder
02. marts 2005 - 09:40 #4
Nej - nogle har SP1 men andre har SP2
Avatar billede leif Seniormester
02. marts 2005 - 09:41 #5
De maskiner der har problemer ? Hvad er de med ?

Hvad med at bruge det værktøj som normalt følger med til netkortet ?
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
02. marts 2005 - 09:41 #6
Så kan det være her hunden ligger begravet. Prøv at lægge SP2 på alle maskiner.
Avatar billede baardj Nybegynder
02. marts 2005 - 09:46 #7
Kan jeg desværre ikke - vi har nogle prg. som gør at vi ikke kan inst. SP2, men jeg har maskiner både med og uden, hvor problemet opstår.

Jeg har også prøvet at bruge de værktøjer som følger med netkortet - uden held. Vil egentlig også helst bruge Win XP til at konfigurere med, idet der er tale om mange forskellige netkort-typer (Vi er en skole, hvor elverne kommer med deres bærbare hjemmefra)
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
02. marts 2005 - 09:50 #8
Prøv at kigge lidt på: http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/maintain/wifisoho.mspx

SOm jeg læser den, kan der blive problemer hvis de trådløse netkort i PC'ere du forsøger at koble på ikke understøtter 128 bit kryptering, som så giver ovenstående fejl. Måske I skulle prøve at nøjes med 40bit? Eller måske skifte til WPA PSK, der jo giver en noget større sikkerhed?
Avatar billede renehinsch Praktikant
02. marts 2005 - 09:58 #9
Du skal ikke begynde at tænke på opgradering. Det er ikke ændret noget i WEP standarden mellem service packs. Der er forskel på hvordan man refererer til længden af nøglen. Nogle har medtaget initialiseringsvektoren (24 bits) i key-længden. Derfor er 104=128 og 40=64 afhængig af hvordan man angiver det. Et gæt kan være at det problem du oplever kan i stedet være at du angiver nøgle i ASCII og dit setupprogram forventer det i HEX - eller omvendt.
Avatar billede leif Seniormester
02. marts 2005 - 10:14 #10
renehinsch -> Har du noget på at der ikke er ændret noget imellem ServicePack, da jeg bestemt er af en anden opfattelse (Havde 1 klient som ikke ville med SP1, men gerne med SP2) ?

baardj -> Hvilket AP kører I med ?
Avatar billede renehinsch Praktikant
02. marts 2005 - 10:20 #11
leif-> Det jeg mener er at der ikke er ændret i IEEE802.11 standarden hvor WEP er defineret. Derfor kan der heller ikke være ændret noget i SP2 da den så ikke ville være bagudkompatibel.
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
02. marts 2005 - 10:21 #12
Og WPA kræver jo at der er SP2 på, så hvis I ikke vil opgradere, er det jo næppe en løsning.