Avatar billede martin1000ben Nybegynder
25. marts 2001 - 22:49 Der er 15 kommentarer og
6 løsninger

Brænder problem...

Jeg har en Yamaha 4X 4X 16X IDE 2mb Buffer brænder som jeg har et STORT problem med...

Nå jeg vil brænde en cd med ca. 650 mb data på så stopper den ved ca 8-10 min. efter brændningen er gået i gang..!

Jeg får ikke nogen fejlmeddelser eller noget som helst, og det er ikke en pauseskærm eller nogen andre programmer der køre fordi jeg har lukket alt (for uden explorer) med CTRL+ALT+DEL. Der er heller ikke nogen programmer der starter i win.ini filen...

Jeg har fået af vide at det måske er bufferen den er gal med

Men hvordan retter jeg så det.. jeg har søgt efter nye drivere, men det er de nyeste der er..!!
Hjælp hvad gør jeg ?
Jeg skal tage backup af alt skidtet så man kan format c:
Avatar billede dna Nybegynder
25. marts 2001 - 22:56 #1
altså prøve at installere forfra er altid et forsøg hver.. det virker som regel, da der jo sikkert ikke er noget galt med dit system! Så det kan jeg da kun anbefale...

Held og Lykke

dna
Avatar billede quakesanta Nybegynder
25. marts 2001 - 22:58 #2
Jeg er enig(lorte windows)...

Held og Lykke

QuakeSanta
Avatar billede martin1000ben Nybegynder
25. marts 2001 - 23:03 #3
dna >>
Er det selve Windows jeg skal installere på ny..
eller er det brænderen eller er det brænderens software ??
Avatar billede makse Nybegynder
25. marts 2001 - 23:14 #4
Prøv at bruge Nero, der kan du selv bestemme bufferen.
Kan hentes på www.nero.com
Avatar billede teknik Juniormester
25. marts 2001 - 23:41 #5
...fejl i \"selve\" bufferen efter 8-10minutter lyder usandsynligt...mere sandsynligt er, at der efter nogen tid starter et program, som forstyrrer Brændingen..(bufferen)
Det kunne være en pauseskærm, systemstandby eller lign.
Indstillingerne heraf findes i -kotrolpanel, -skærm, -pauseskærm
Eller det kunne være et antivirusprogram som \"scanner i baggrunden\".
..Disse kan begge udløse den \"klassiske\" buffer underrun error
(Tak! kære gud for Plextor \"BurnProof\" ;-)))

Prøv evt. at afslutte eventuelle kørede programmer, ved at trykke ctrl-alt-del, og så vælge \"afslut job\".
Husk at Explorer skal \"køre\" ellers går widows ned.

Derudover kunne det være en \"mekanisk fejl\" i drevet.....rimer med at problemet opstår ca samme sted på CD.
prøv fx., om det kan spille en musik CD fra ende til anden uden at der sker fejl.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
25. marts 2001 - 23:43 #6
Aaargh...næste gang, så lover jeg at jeg lige læser spm. ordentligt inden jeg svarer ;-))

..pauseskærm/systemstandby etc. kan dog ikke ses ved at trykke ctrl-alt-del
Der skal du ind i egenskaber for skærm, som jeg beskriver det.
Avatar billede dna Nybegynder
25. marts 2001 - 23:46 #7
Jeg vil først prøve bare at fjerne brænderen/programmer fra maskinen, og hvis det ikke virker, så er mit råd, at du prøver at installere windows forfra... hvis du så (MOD FORVENTNING) stadig skulle have problemer, så kan du måske prøve at sætte din brænder i ved en ven eller lign. og se om problemet fortsætter...

dna
Avatar billede teknik Juniormester
25. marts 2001 - 23:47 #8
mht. at lave \"Backup\", så kan du godt få brændt de vigtige ting over på nogle CD\'er,
Vælg blot \"multi session CD\" ..også kaldet \" do not Close Disc/leave session open eller lign.
og nøjes så med at tage 2-3ooMB ad gangen, så holder du dig under de \"Magiske\" 8-10 minutter.
Avatar billede makse Nybegynder
25. marts 2001 - 23:59 #9
Hvis intet hjælper, så skal der måske en firmware opdatering til.

Den kan du hente her: (Hele linket skal med)
http://solutionsnetwork.yamaha.com/knowledge/kpvmain.asp?Origin=YSNpage&Dest=020322566436475&Modsel=
Avatar billede brian@diku Nybegynder
26. marts 2001 - 00:34 #10
upgrade din CDROM firmware. Jeg havde probs med min brænder, og det virkede efter en firmaware opgrade ..
Avatar billede brian@diku Nybegynder
26. marts 2001 - 00:34 #11
spasser mig CD-RW firmware skulle der stå
Avatar billede iq_10 Nybegynder
26. marts 2001 - 14:51 #12
Inden du geninstallerer windows, så prøv at gå ind i bios og slå UDMA til/fra på den \"IDE-gren\" som den sidder på.
Med mindre selvfølgelig, at det er et SCSI-drev, for så kan det være et helt andet problem.
Avatar billede mrrius Nybegynder
26. marts 2001 - 15:01 #13
En kendt brænde fejl er at du ikke har nok Hdisk plads fri.
For at brænde 640 Mb kan du få brug for 1300Mb fri plus ca 50 Mb til windows.

Jeg vil ikke bare skifte til Nero - for den skulle da virke
med det der følger med .

Jeg brænder i øjeblikket med WinOnCd og kan brænde lidt flere cd\'ere end mine venner som kører nero . men det er nok bare dem som ikke har fået installeret nero ordentlig.
Avatar billede martin1000ben Nybegynder
26. marts 2001 - 16:00 #14
Jeg har nu selv fundet på en helt trejde løsning...
Løbe en harddisk *som jeg alligevel har brug for* også smide alt skidtet over på den også format C:

Også ellers bare starte forfra... *U know*

Men tak for alle de svar...
jeg kan vist kun dele pointene ud til jer alle...
Avatar billede vabis Nybegynder
26. marts 2001 - 16:02 #15
Jeg har faktisk haft samme problem med en Hp Brænder og dengang hjalp det at stille brænde hastigheden ned fra 4 til 2*.
Avatar billede brian@diku Nybegynder
26. marts 2001 - 19:01 #16
jeg har en skod artec 8x brænder, der skulle man opgradere firmware for at kunne brænder på mere end 2x, og man kan alligevel kun brænde på 4x hvis man vil være sikker.

Sidstnævnte skyldes jo nok manglene cache, men jeg klager ikke, da jeg købte den kostede den 1000 og den virker upåklagelig alt taget i betragtning.

Det er foresten specielt med MP3 filer i nero det er galt, altså mp3->wave / cdrom audio ting ..
Avatar billede mik789 Nybegynder
27. marts 2001 - 08:38 #17
teknik> hvad er Plextor \"BurnProof\" ??? det lyder som noget jeg også godt kunne bruge.
Avatar billede brian@diku Nybegynder
27. marts 2001 - 11:29 #18
yups,det behøves ikke engang at være plextor .. bare det at brænderen kan tåle en underrun og stadig forsætte
Avatar billede teknik Juniormester
27. marts 2001 - 23:05 #19
>>mik789 \"Burnproof\" er en forbedret software styring af brænderen, som forhindrer at der opstår buffer underrun. Hvis bufferen er tæt på at løbe tom, ja så pauses brændingen blot...
Dvs. at fx. et salg deltaforce3 på internettet kan spilles samtidigt med at du kører en brænding på højeste hastighed (her 12x)...uden antydning af fejl...Ok spillet trælser måske lidt lige i starten, fordi brænderprogrammet gør krav på måske 20-25% af systemressourcerne.
Men når først spillet er læst ind, så kører det stort set normalt.
Tiden for en brænding påvirkes stort set ikke heraf...mit umiddelbare skøn, siger under 5% forskel i brændetid hvis man fx. spiller quake3 mens man brænder...Det er jo \"til at leve med\" ;-)))

De fleste af producenterne tilbyder nu \"burnproof\" på deres nyeste drev.
Dog ikke det kombinerede DVD/CD/RW fra...var det ricoh?? , som jeg ellers lurede noget på...
Avatar billede makse Nybegynder
27. marts 2001 - 23:07 #20
Teknik > Yup, Ricoh. Og hvorfor laver Plextor ikke DVD drev?
Avatar billede teknik Juniormester
29. marts 2001 - 00:13 #21
Ja eller et \"kombi\"