Avatar billede hejhejhej Nybegynder
01. marts 2005 - 10:34 Der er 56 kommentarer

Starte et valgt OS på en computer over LAN. Kan man det?

Her er mit problem: jeg har en computer som jeg har windows XP på, den har jeg benyttet som en server og styret over "remote desktop". Nu har jeg så fået den skøre idé at ligge linux mandrake 10.1 ind på denne computer, således at jeg både har windows XP og Mandrake på samme computer.
Jeg har installeret en bootloader som starter XP som default, og det skal den blive ved med at være, men hvad nu hvis jeg en dag vil starte Mandrake op. Det jeg gør nu er at tilslutte en skærm og et keyboard og så vælge at den skal starte op i Mandrake, men jeg syntes ikke det er særlig smart.
Mine spørgsmål er så
- Kan man over LAN styre hvilket operativ system man ønsker at starte
op ?
- Eller kan man når man har startet windows op, få den til at starte op            linux efter en restart?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. marts 2005 - 10:40 #1
Har du adgang til computeren, forstået på den måde er den lige i nærheden af dig ?
For så kan du jo blot lave en bootdiskette som kan starte det ene af styresystemerne og når disketten ikke er i, starter den det andet styresystem.

Det andet tror jeg ikke kan lade sig gøre, uden brug af en cpu-switch som du kan tilgå via lan, og sådan en er bestemt ikke billig.
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2005 - 11:38 #2
Da det udmærket kan lade sig gøre at starte Linux fra XP´s boot-menu mener jeg da at svaret må være et ja eller sagt på en anden måde hvis du via dit nuværende system ville kunne vælge mellem f.eks. Win2k og WinXP ja så er det ikke noget problem at inkludere Linux i det selskab
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. marts 2005 - 12:03 #3
helgec hvordan vil du få adgang til boot menuen via nettet?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. marts 2005 - 12:03 #4
helgec > Jeg tror du muligvis har misset at det udelukkende skal gøres over netværk ?. Når XP's bootmenu er oppe, er der jo ingen netværksforbindelse, så man kan jo ikke vælge noget. Selvom man forholdsvist nemt kan tilføje linux'en i bootmenuen og derefter ændre default os inde i boot.ini og derved få linux til at starte op ved næste genstart, er der ingen let måde at komme fra linux til xp ved samme teknik, da det kræver at man kan rette i boot.ini og det fungerer ikke helt godt hvis xp har servicepack2 på og ligger på en ntfs partition.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. marts 2005 - 12:05 #5
Off Topic!!!

Hvilke programmer skal du køre på XP?
Findes der Linux alternativer?
Kan programmerne køre på Linux (http://www.winehq.com, http://www.codeweavers.com/site/products/cxoffice/?ad=4, http://www.transgaming.com/products_linux.php)?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. marts 2005 - 12:12 #6
En anden ting jeg kom til at tænke på, var at hvis pc'erne står tæt på hinanden, kan det jo blot gøres med en ganske almindelig prisbillig cpu-switch, altså uden lan understøttelse:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=40626
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. marts 2005 - 12:20 #7
Du kan jo egentligt bare have 2 boot ini filer som du så kopiere ind og genstarter. Det kan uden tvivl atuomatiseres med batch programmering.
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2005 - 12:20 #8
james_t_dk og tonnybrandt, gider i lige læse hvad jeg skriver "sagt på en anden måde hvis du via dit nuværende system ville kunne vælge mellem f.eks. Win2k og WinXP ja så er det ikke noget problem at inkludere Linux i det selskab" og derefter hvad spørgeren skriver Jeg har installeret en bootloader som starter XP som default, og det skal den blive ved med at være.
Jeg aner ikke hvilken form for remote control spørgeren bruger, gør i ??, jeg remser nogle parametre op kan de opfyldes så vil jeg fastholde at det kan lade sig gøre kan de ikke opfyldes, kan det ikke lade sig gøre
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. marts 2005 - 12:32 #9
helgec > Godt ord igen *s* Jeg hæfter mig ved at brugeren skriver dette: "styret over "remote desktop". Det er det der på dansk hedder fjernskrivebord, og så er vi inde i en XP der er fuldt startet op, eller ihvertfald står i en login skærm. Før har han ikke adgang til den.
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2005 - 12:39 #10
Ja men jeg er bestemt ikke uenig med dig, men så mener jeg denne kommentar er lidt misvisende "Jeg har installeret en bootloader som starter XP som default, og det skal den blive ved med at være.
"
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. marts 2005 - 12:41 #11
Det vil jeg give dig helt ret i. Den studsede jeg også over.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. marts 2005 - 12:44 #12
Drop alt det fnidder.
Hvis manden har remote desktop og han bruger boot ini, så skal han bare have to scripts/batch programmer, liggende.
Den ene ligger under XP og når den køres laves boot ini til at boote på Linux.
Den anden ligger på linux desktoppen og når den køres bootes der efterfølgende på XP.

Så er problemet løst.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. marts 2005 - 13:02 #13
james_t_dk > Det med at skrive i boot.ini inde fra linux er ikke så simpelt hvis det er en xp sp2 installeret på ntfs. Jeg prøvede nyeste knoppix samt en linux defender (linux defender'en virkede ved sp1) og ingen af dem kunne mounte ntfs filsystemet på sp2 computere. Der er faktisk et spørgsmål her på eksperten om det problem:
http://www.eksperten.dk/spm/584430
Men ellers er rådet skam godt nok. Jeg tror desværre bare ikke på at det kan lade sig gøre, men måske helgec kan hjælpe her ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. marts 2005 - 13:24 #14
tonnybrandt nu er det jo ikke sikkert at hejhejhej køre med NTFS. Selv om at jeg ser problemet.

Virker denne NTFS driver ikke til linux: http://linux-ntfs.sourceforge.net/
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. marts 2005 - 13:28 #15
Og hvad med Knoppix Captive NTFS tool?? http://www.shockfamily.net/cedric/knoppix/ I bunden af siden!
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2005 - 13:32 #16
Jeg vil da gerne gi spørgeren en anvisning ikke smuk men den virker.
Installer dit Mandrake, vælg GRUB som bootloader, installer GRUB i MBR af hensyn til Linux er det sikkert nødvendigt at bruge VNC til remotekontrol. Opret to "menu.lst" en med XP som default og en med Mandrake som default system. inden man ønsker at reboote sikrer man sig at det korrekte "menu.lst" ligger i GRUB er dette ikke tilfældet trækkes scriptet ind i GRUB med musen, ingen hensyntagen til NTFS
PS. hvad er fnidder ??
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. marts 2005 - 13:37 #17
helge, du kunne jo en løsning. fnidder er når man gnider to stykker polyfor mod hinanden, sådan lød vi (tager mig selv med, så er ingen glemt) længere oppe i spørgsmålet hvor vi gik i kill mode og ikke løste problemet!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. marts 2005 - 13:38 #18
Kan man komme til grub når xp er startet op ? For så er det da bestemt en løsning.
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2005 - 13:42 #19
"Kan man komme til grub når xp er startet op" Ja men det er jo det jeg skriver, men jeg tror sgu bare spørgeren var interesseret i at starte en debat eller også hviler han sig
Avatar billede hejhejhej Nybegynder
02. marts 2005 - 13:34 #20
undskyld jeg først vender tilnage nu, men jeg har haft nogle problemer med min ADSL forbindelse.
Til at connecte til min winXP SP2 bruger jeg den indbyggede remote deskptop i winXP og når jeg connecter til linux mandrake bruger jeg realVNC som client og en indbygget VNC server i linux.
Som bootloader benytter jeg den der fulgte med mandrake, som starter windows XP som default (fik vist formuleret det så det kunne misforståes), jeg mener den hedder LILO bootloader.
->helgec
jeg er bange for at du bliver nødt til at skære din forklaring lidt mere ud i pap. Kan jeg bruge LILO i stedet for GRUB eller skal jeg ligge GRUB ind, og hvordan sikrer jeg mig at den ligger sig i MBR ?
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2005 - 14:00 #21
Jeg er nu temmelig sikker på at du bruger GRUB ellers har du direkte valgt LILO, skriver den ikke grub når du booter ??
Avatar billede hejhejhej Nybegynder
02. marts 2005 - 14:35 #22
det var LILO jeg havde lagt ind, men jeg har nu erstattet den med GRUB v0.95, så nu burde det være i orden. Men jeg er ikke med på hvad du mener med at jeg skal tilføje to "menu.lst", hvor og hvordan gør man det?
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2005 - 14:45 #23
Generelt kan du læse om grub på http://www.helgec.dk
menu.lst ligger i /boot/grub, hvis du åbner /boot/grub nu vil du se at den partition som er sat til "default" er det operativ system der starter først, ved at lave 2 med hver deres "default kan du altså bestemme hvilket operativsystem der default starter op, hvis du kører KDE vil det nemmeste være at oprette en URL på skrivebordet der peger på din /boot/grub/menu.lst og så på den måde redigere det ene tal det drejer sig om  -> -> -> mere om 10 minutter
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2005 - 14:52 #24
For at du kan bruge min anvisning skal du yderlig opfylde 2 andre betingelser
1) du skal på nettet og finde et program der tillader dig at arbejde på din Linux partition fra din XP installation, der findes et hav af disse programmer og du skal naturligvis finde og installere et der passer til dit filsystem, altså filsystemet i Linux.
2) Du skal ha´VNC til at starte automatisk ved boot hvis den da ikke kan det i forvejen du kan finde et script her -> http://faq.gotomyvnc.com/cgi-bin/fom?_recurse=1&file=65#file_67
Avatar billede hejhejhej Nybegynder
02. marts 2005 - 17:20 #25
jeg må nok erkende at jeg ikke rigtig fatter det der står på den side.
For det første så henvises der til "/usr/local/bin/vncserver :1" men jeg har ikke nogen fil der hedder vncserver i "/usr/local/bin/" hvordan finder jeg ud af hvor den ligger henne ? Normalt når jeg starter VNC så går jeg ned i "start menuen" - > "Internet" -> "Remote Access" -> "Virtual Network Connection", hvis jeg høreklikker på det ikon står der at den kører kommandoen "/usr/X11R6/bin/rfbdrake"  er det den sti jeg skal skrive istedet for "/usr/local/bin/vncserver :1" ?
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2005 - 17:28 #26
Skal vi starte med at finde ud af om du har fået det andet til at virke, har du det ?
Avatar billede hejhejhej Nybegynder
02. marts 2005 - 17:47 #27
havde slet ikke set din første besked, altså den om grub:D prøver det lige
Avatar billede hejhejhej Nybegynder
02. marts 2005 - 18:05 #28
det med at ændre default i /boot/grub/menu.lst virker fint.
Så nu kommer problemerne med at få startet vncserver ved boot ;-)
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2005 - 18:21 #29
Jeg kører SuSE så det er lidt forskelligt det her men, hos mig ligger eksekverings-scriptet til vnc-serveren "/usr/X11R6/bin/" scriptet hedder slet og ret vncserver, er du sikker at du ikke har det samme script ?, du kan tjekke om det script du omtaler er det korrekte ved at højreklikke på skrivebordet -> opret URL til program -> browse dig frem til "usr/X11R6/bin/rfbdrake" og indsætte den i feltet, sæt i "kør fra terminal" og kryds i "exec" under tilladelser -> dræb vnc-server -> klik på det ikon du lige har oprettet, så skal vncserver starte uden at du skal skrive noget og du kan tilgå den på port 5801
Avatar billede hejhejhej Nybegynder
02. marts 2005 - 18:42 #30
Hvis jeg gør det så popper der et vindue op hvor man har følgende muligheder:
- Want to take control(linux client)
- allow control of my machine (det er den jeg vælger, når jeg skal connecte til maskinen)
- windows terminal server
og nej jeg har ikke noget script der hedder vncserver men derimod kun et der hedder vncviewer
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2005 - 18:59 #31
Det må du li´som selv experimentere med jeg kender det kun fra SuSE
Avatar billede hejhejhej Nybegynder
02. marts 2005 - 19:15 #32
Vil det hjælpe at ligge tightVNC ind ?
Avatar billede hejhejhej Nybegynder
02. marts 2005 - 19:20 #33
Efter jeg har lagt tightVNC server ind får jeg en fil der hedder vncserver i "/usr/X11R6/bin/"
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2005 - 19:24 #34
så må du jo prøve om det funker som jeg beskrev 02/03-2005 18:21:34
Avatar billede hejhejhej Nybegynder
02. marts 2005 - 19:38 #35
jo det virker, men den beder om et password, hvor sætter jeg det henne ?
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2005 - 19:49 #36
Det bør den kun gøre første gang, dvs. du starter den 1. gang i konsollen og så skulle det ikke længere være aktuelt
Avatar billede hejhejhej Nybegynder
02. marts 2005 - 20:07 #37
ja okay, men jeg kan af en eller anden grund ikke connecte fra windows vha tightVNC men kun vha en browser hvor jeg skriver http://ip_til_server:5801 og hvis jeg gør det får jeg kun en blå skærm frem,  hvad kan det skyldes ?
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2005 - 20:15 #38
Hvis du husker det så skrev jeg også på min side I øvrigt har jeg i skrivende stund heller ikke været i stand til at få
Tightvnc-viewer til at køre tilfredsstillende i et Linux / Windows miljø. Der er ingen problemer hvis du bruger browser" så jeg kan ikke gi dig svaret, jeg tror du skal satse på at bruge den VNC der ligger i Mandrake ellers prøv at downloade REALVNC og installer den jeg kan ikke hjælpe dig her jeg kender ikke Mandrake
Avatar billede hejhejhej Nybegynder
02. marts 2005 - 20:43 #39
ja, men det er i browseren at der er et blåt vindue, hvis jeg bruger tightVNC som viewer vil den slet ikke connecte.
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2005 - 20:47 #40
Ja men jeg kan ikke svare dig på det jeg kender ikke mandrake det må jo være serveren der ikke virker rigtigt
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2005 - 21:26 #41
Jeg har lige siddet og kigget på entidligere tråd det lader til at det er et alm. problem med Mandrake og Tightvnc http://www.eksperten.dk/spm/594619
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2005 - 16:02 #42
Sker der noget ? jeg har kigget på nettet, jeg mener man med lidt god vilje i fortolkningen godt kan drage den konklusion at den der "rfbdrake" er en speciel videreudviklet vnc-server som er udviklet af Mandrake, hvis du kommer til samme konklusion skal du vel blot bruge betegnelsen "rfbdrake" hver gang jeg bruger betegnelsen "vncserver"
Avatar billede hejhejhej Nybegynder
03. marts 2005 - 16:09 #43
nej der sker ik en pind, der er stadig den samme blå skærm.
rfbdrake åbner et vindue hvor man har de træ valgmuligheder jeg skrev om før.
Hvis jeg vælger allow control of my machine, skal jeg udfylde et password og når det er gjort kommer der et program op der hedder X0rfbserver, måske det er det program jeg skal bruge i stedet for vncserver, men jeg kan ikke se hvor den fil der starter X0rfbserver ligger henne
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2005 - 16:19 #44
Hvor mange cd-er skal man downloade for at få Mandrake 10.1 op at køre ??
Avatar billede hejhejhej Nybegynder
03. marts 2005 - 17:08 #45
Jeg mener det er tre, jeg hentede dem fra http://www.linuxiso.org/distro.php?distro=29
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2005 - 16:25 #46
Hej
Jeg har nu downloadet de 3 cd-er og jeg har også fået dem installeret, muligvis er jeg fejl på den jeg har aldrig været gode venner med Mandrake, måske er jeg miljøskadet men jeg mener det er noget ubrugeligt bras, men nok om detdu omtaler en fil/program der hedder  "rfbdrake" det har efter minbedste overbevisning intet med VNC at gøre jeg vil mene at det er din webserver som man har forsøgt at peppe lidt op.
Med hensyn til Tightvnc kører det helt problemfrit på mine computere og jeg var faktisk indstillet på at lave det projekt færdig som vi nu var begyndt på, men jeg har det store problem at en af de mange ting jeg ikke kan få til at virke under Mandrake er søgefunktionen så hvis du lige gad at sende stien til mig så vil jeg se om jeg kan få det script til at virke
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2005 - 22:00 #47
Hejsa
Du er blevet lidt tavs på det sidste men du er måske bortrejst i nedtrykt sindstilstand ? Såfremt du fortsat er interesseret i det projekt du spurgte på 01/03 2005 10:34:45 altså denne tråd kan jeg fortælle dig at det nu kører helt fejlfrit hjemme hos mig så får du problemer så spørg. Det er naturligvis med Mandrake 10.1
Avatar billede hejhejhej Nybegynder
06. marts 2005 - 16:49 #48
:D Det lyder godt, har du benyttet tightVNC eller den indbyggede virtual network connection ?
Jeg har som sagt kun kunnet få den indbyggede vnc server til at virke når jeg connectede fra windows.
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2005 - 16:57 #49
Hvis du læser min kommentar 05/03-2005 16:25:12 vil du se at vi taler Tightvnc som kører helt problemløst
Avatar billede hejhejhej Nybegynder
06. marts 2005 - 17:42 #50
det lyder msytisk, dvs du har tightVNC client på windows og tightVNC server på linux. Det kan jeg ikke få til at virke. Hvilken version af tightVNC bruger du på linux og windows ?
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2005 - 19:14 #51
Jeg har ikke tightvnc klient på windows jeg tilgår Mandrake via browseren, jeg har den Tightvnc server på Mandrake der medfølger installationen
Avatar billede hejhejhej Nybegynder
06. marts 2005 - 20:44 #52
ok, men hvis jeg prøver via browseren så får jeg kun en blå skærm. Den kommer fint frem med password og jeg taster også passwordet ind, men derefter kommer der kun en blå skærm.
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2005 - 20:50 #53
Ja men det kan jeg næsten ikke gøre for det må jo være en fejl der ligger hos dig, men jeg kan tilbyde dig at gå ind på http://goggle.dk og sende en mailadresse til "webmaster" så skal jeg sende dig instrukser om hvordan du kan logge på min Mandrake installation via Tightvnc så kan du jo blot browse rundt efter behag
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2005 - 19:45 #54
Hvad så,har du opgivet eller ???
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2005 - 17:03 #55
Ville det være til stor ulejlighed for dig lige at meddele om projektet stadig er relevant ?
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2005 - 08:48 #56
Stadig problemer ??