Avatar billede jells-ht Nybegynder
28. februar 2005 - 21:24 Der er 6 kommentarer

mislyd i computeren og statisk elektrisitet.

Jeg har lige her for 2 dage siden skåret hul i mit kabinet, og sat en plexiglas rude ind. Nu kan man kikke ind :-P
Men så nu er der kommet en voldsom iriterende lyd. Kan ikke beskrive den, det er sker f.eks. hvis jeg har musikken kørende og bassen brummer. Så ryster kabinettet en smule, så opstår den der lyd. Det kan lyde ligsom når ens HD arbejder bare med lidt mere diskant, og kommer fra Motherboardet. Mens jeg sad og undersøgte lidt (bare sådan symbolsk) så lagde jeg mærke til at plexiglasset var statisk, ligsom når man gnider en ballon over håret, så kan man mærke det (eller kører bagsiden af håndfladen over en TV skærm). Er det mon på nogen måde skadeligt for computeren.

Altså 2 spørgsmål:
1)mislyd i computeren.
2)statisk elektrisitet i glasset.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
28. februar 2005 - 21:35 #1
1. du kan prøve at vende din kabinet blæser om, og sikre dig er at der er overtryk i kabinettet ( brug evt. blot en tændt cigaret, for at hvilken vej røg går/flyver..O))
sørg for at pcén, er hævet fra gulvet, evt. også din bas, da lyden vibrationerne fra begge vil påvirke hinanden.
ellers er der 7 volt´s tricket (gammelt trik, hvor man 2 blæserer istedet for 1, derfor mindre larm m.m..)

2. der er en feature i bios som kan fjerne anti statisk el...arghh husker ikke lige hvad den hedder..
Ellers sæt jord på kabinettet.
Avatar billede jells-ht Nybegynder
28. februar 2005 - 21:39 #2
OK altså
1)sjovt nok for jeg havde lig vendt den ene blæser rundt for at se om det gav mere køling, og lidt tid efter ladge jeg mærke til lyden. Prøver at vende den om...

2)jeg kan godt sætte jordstik på, men skader det computeren på nogen måde hvis jeg bare lader den lade op ( i forstår) og så kører hånden ned over kabindttet en gang i mellem...
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
28. februar 2005 - 21:45 #3
man kan feks. blot sætte en ledning, fra kabinette over på en radiator.. det er nok..O)
Avatar billede jells-ht Nybegynder
28. februar 2005 - 21:49 #4
hehe god ide den skal lige testes en gang :-P
P.S har ikke lige fået taget ig sammen til at få vendt den blæser, men nu skal man banke lidt hårdere for at få den til at sige den lyd der, og da den ikke på nogen på lider under sådane behandlinger tror jeg at jeg lader blæsere stå som den gør.

BONUS SPØRGSMÅL: kan man vende ledningerne på blæserne om til strøm stikket så blæseren skifter retning (i forstår) For jeg vil ikke sådan vende den anden blæser da den ser pænest ud som den sidder nu...
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
28. februar 2005 - 22:34 #5
ved det ikke, ikke skal måske hellere sige det er på eget ansvar at prøve..O)
man kan sætte to blæsere oven på hinanden.. og derved skabe mindre lyd og bedre udluftning..O)
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. februar 2005 - 23:47 #6
Der skulle ikke være noget i vejer for at skifte på ledningerne for at få den til at blæse den anden vej, bærtset fra at vingerne på selve proppellen har en kurveform, som er optimeret for luftgennemstrømning en vej gennem blæseren, og ikke den anden vej.
Motoren skal nok holde, men du får ikke flyttet så meget luft.