Avatar billede rubin4z Nybegynder
28. februar 2005 - 17:37 Der er 12 kommentarer

Hvordan virker kryptering?

Hej!
Jeg har projekt opgave, og jeg har valgt et emne jeg kalder "Teknologi - Ven eller fjende?"
Jeg har valgt at fokusere på netbank, om hvordan den kan misbruges.
Jeg vil gerne vide hvordan 128 bit kryptering virker...
Det ville være dejligt hvis i kunne komme med nogle links, eller forklare mig hvordan det virker!

-Anders
Avatar billede triple-x Nybegynder
28. februar 2005 - 17:44 #1
netbank er jo i dag efterhånden så sikkert at de ikke kan misbruges, alt kan misbruges men du har taget et af de emner som skal være utrolig sikre.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
28. februar 2005 - 17:49 #2
Avatar billede soes Nybegynder
28. februar 2005 - 17:50 #3
Fandt lige denne artikkel på www.howstuffworks.com
http://computer.howstuffworks.com/encryption.htm
har ikke læst den igennem, så hvor vidt den kan hjælpe dig vides ikke.

Kigger lige efter lidt mere :)
Avatar billede soes Nybegynder
28. februar 2005 - 17:51 #4
wops, for langsom igen :)
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2005 - 17:52 #5
128 bit kryptering betyder bare en symmetrisk krypterings algoritme med en key på 128 bit.

Der er flere algoritmer som kan bruge 128 bit keys.

Hvis du vil kigge nærmere på de algoritmer skal du være god til matematik.

I praksis betyder 128 bit kryptering at en aflytning af trafikken
og forsøg på at gætte keyen ved bare at prøve alle mulige kombinationer
(brute force attack) ikke har mange chancer med dagens computer teknologi.
Avatar billede rubin4z Nybegynder
28. februar 2005 - 18:00 #6
Arne_V hvor mange er 128 bit? 128.000 ? er ikk helt med!
James_T_dk jeg vil kigge på dit link senere...
Tak for hjælpen indtil videre!!
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2005 - 18:04 #7
128 bit er 128 bit.

En bit er enten 0 eller 1.

Det betyder at der finde 2^128 forskellige værdier for en 128 bit keys.

Der er ca. 3.4*10^38 og det er rigtigt mange.
Avatar billede gammelhat Nybegynder
28. februar 2005 - 18:10 #8
Det største trussel mod netbank er ikke krypteringen, det er alt det snavs som folk får installeret på deres maskiner.

Hvis der er installeret en bagdør på maskinen, hjælper det ikke ret meget at kryptere data når de sendes ud på internettet, hackeren har allerede skaffet sig adgang til de ukrypterede data.
Avatar billede rubin4z Nybegynder
28. februar 2005 - 18:17 #9
Arne_v tak for hjælpen!
Gammelhat: Kan du ikke uddybe lidt? Det ville være rigtigt dejligt!
Avatar billede moocher Nybegynder
28. februar 2005 - 18:32 #10
Det han snakker om er fx. at du har en computer, hvor du hverken har det ene eller det andet beskyttelse kan du let få en key-logger (programer der optager alle de taster du trykker ) og sender disse informationer videre til ham der lavede den. Så tager det ikke lang tid før hackeren finder diverse passwords osv du har skrevet på tastaturet.
Avatar billede moocher Nybegynder
28. februar 2005 - 18:33 #11
Du kan jo kigge lidt på subseven

Skrev selv om det, brugte to computer jeg satte sammen og den ene havde subseven og så viste jeg hvad man kan med sådan et program og hvor farligt det kan være ikke at beskytte sig (lyder lidt som sex :D) (Nå ja og når du henter programmet er du nok nødt til at slå alt hvad du har af virus tjekker fra da den er meget kendt)
Avatar billede moocher Nybegynder
25. september 2006 - 12:24 #12
rubin4z regner med din opgave er færdig :) Kan du ikke lukke spørgsmålet :)