Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
25. februar 2005 - 16:51 Der er 18 kommentarer

VNC mellem linux og win XP

Jeg har to computere på mit lokale netværk, den ene kører med winXP og den anden me mandrake 10.1.
Det jeg så ønsker er at kunne "overtage" skrivebordet på linux maskinen fra min winXP maskeine, altå som linux som server og winXP som client. Til det formål har jeg installeret tightVNC, men jeg suntes ikke det kører særlig godt, musen hakker og det hele kører generelt langsomt.
Mit spørgsmål er så: kan det ære rigtigt at kusen hakker når man connecter over LAN og i hvis ikke, hvad kan det så skyldes?

Nu er jeg vant til at køre med 2 XP maskiner, og der kører remote desktop perfekt
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2005 - 17:31 #1
Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
25. februar 2005 - 20:16 #2
jeg kan ikke lige se hvor på siden der står hvordan jeg løser mit problem. Jeg har forsøgt at connecte via en browser mem det virker ikke, og hvis jeg conncter via tightVNC hakker billedet så meget at man ikke kan bruge det til noget
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2005 - 20:29 #3
Nu står der bladt meget andet "I øvrigt har jeg i skrivende stund heller ikke været i stand til at få
Tightvnc-viewer til at køre tilfredsstillende i et Linux / Windows miljø. Der er ingen problemer hvis du bruger browser " derfor må jeg spørge dig om du bruger browseren
Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
25. februar 2005 - 20:39 #4
ja det var det jeg skrev at jeg havde forsøgt men det virkede af en eller anden årsag ikke. Måske er det portnummeret der er forkert, hvordan ser jeg hvilken port den bruger i linux ?
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2005 - 22:49 #5
Nu ved jeg ikke hvad du taler om, ville du ikke fjernbetjene Linux fra XP ??
Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
25. februar 2005 - 22:59 #6
jo, men det kan jeg ikke via en browser men godt via tightVNC.
Jeg har selvfølgelig tightVNC server kørende på min linux, men så skriver du at der på din side står at man skal prøve via en browser, det kan jeg bare ikke få til at virke.
Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
25. februar 2005 - 23:00 #7
og så er det jeg spørger om du har en idé til hvad der kan være galt :-)
Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
25. februar 2005 - 23:15 #8
jeg har forsøgt med http://192.168.0.212:5801/ hvor 192.168.0.212 er IP på min linux maskine men det virker ikke
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2005 - 00:14 #9
Ja det ser jo mærkeligt ud, du har startet serveren og fået tildelt skærm 1, i dit sted ville jeg nok prøve at afinstallere "tight vnc" og i stedet installere det alm. VNC som hører til Linux
Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
26. februar 2005 - 07:46 #10
jeg har lige et par spørgsmål, og jeg ved godt at du har skrevet hvordan man skal gøre på din hjmeeside, men jeg kan ikke få det til at virke fra en konsol.
1 - hvordan ser jeg hvilket nummer den har fået tildelt ?
2 - kan man se hvilken port tightVNC serveren benytter på linux maskinen på en eller anden måde?
3 - den VNC jeg benytter på min linux maskine er indbygget. skal jeg alligevel prøve med en anden, og i givet fald hvilken ?
Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
26. februar 2005 - 09:02 #11
det kan godt være at jeg har misforstået et eller andet. Den vnc server jeg starter fra min mandrake 10.1 linux hedder bare "Virtual Network Connection", men i menupunktet lige over den ligger der en der hedder tightVNC, men den kan jeg kun få til at virke som viewer.
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2005 - 09:29 #12
Nu prøver vi "Step by Step", jeg er ikke ved computeren hele tiden, men jeg kigger en gang imellem. På din klient alrså Windows maskinen skal du være sikker på at du har installeret "JAVA" hvis det skal køre fra browseren, På din server skal serverdelen af VNC være installeret, første gang du starter VNC fra serveren sker det ved at du i konsollen skriver
vncserver  -> klik enter
herefter skal følgende ske
linux:~ # vncserver
bash: vncserver: command not found
linux:~ # vncserver

You will require a password to access your desktops.

Password:
Verify:

New 'X' desktop is linux:1

Creating default startup script /root/.vnc/xstartup
Starting applications specified in /root/.vnc/xstartup
Log file is /root/.vnc/linux:1.log

linux:~ #
"linux:1" viser at der bliver lyttet på port 5800+1 altså port 5801, hvis du vil køre med flere klienter kan du skrive
vncserver  ->
en gang til og nu vil du få at se at du nu får tildelt port 5802 osv.
Prøv nu dette og meld tilbage
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2005 - 09:31 #13
RETTELSE

Nu prøver vi "Step by Step", jeg er ikke ved computeren hele tiden, men jeg kigger en gang imellem. På din klient altså Windows maskinen skal du være sikker på at du har installeret "JAVA" hvis det skal køre fra browseren, På din server skal serverdelen af VNC være installeret, første gang du starter VNC fra serveren sker det ved at du i konsollen skriver
vncserver  -> klik enter
herefter skal følgende ske

linux:~ # vncserver

You will require a password to access your desktops.

Password:
Verify:

New 'X' desktop is linux:1

Creating default startup script /root/.vnc/xstartup
Starting applications specified in /root/.vnc/xstartup
Log file is /root/.vnc/linux:1.log

linux:~ #
"linux:1" viser at der bliver lyttet på port 5800+1 altså port 5801, hvis du vil køre med flere klienter kan du skrive
vncserver  ->
en gang til og nu vil du få at se at du nu får tildelt port 5802 osv.
Prøv nu dette og meld tilbage
Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
26. februar 2005 - 11:06 #14
jeg er en klovn til linux :D havde ikke installeret tightVNC server, men kun en viewer og en anden VNC server som var med som standard i mandrake. Jeg har nu lagt tightVNC server ind og kan få forbindelse vha en browser, billedet er dog temmlig grimt, men jeg prøver lige først at se hvad du skrev på din side om dette
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2005 - 19:36 #15
Kører det ??
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2005 - 08:44 #16
Stadig problemer ??
Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
09. februar 2006 - 13:28 #17
Ups har vist glemt at acceptere et spørgsmål her. Det må du undskylde. Gider du skrive et svar helgec.
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2006 - 14:04 #18
Bedre sent end aldrig :o)