Avatar billede jmeincke Nybegynder
24. februar 2005 - 13:35 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Akser i stablet søjlediagram

Jeg er ved at lave et stablet søjlediagram. Når jeg får det ud så kan jeg enten vælge procent eller fra 0 til 1 på y aksen. Er det muligt at få y-aksen defineret sådan at det står fra 0 til 100 men uden %-tegnet.

Tak
Avatar billede sjap Praktikant
24. februar 2005 - 13:47 #1
Nej. Det er en del af formatet, at 0-1 vises som 0%-100%, så derfor kan det (så vidt jeg ved) ikke vises som 0-100 uden procenttegnet.

Du må nok gå den tunge vej og gange alle dine tal med 100 ;0(
Avatar billede jmeincke Nybegynder
24. februar 2005 - 13:51 #2
Men det løser vel ikke mit problem... Den stabler det jo stadig som procent ;-)

Det jeg er efter det er om man kan lave en brugerdefineret formatering, hvor man evt ganger med 100...
Avatar billede sjap Praktikant
24. februar 2005 - 14:02 #3
Øh, er det fordi du bruger et diagram, hvor procenterne beregnes i diagrammet?
Avatar billede jmeincke Nybegynder
24. februar 2005 - 14:06 #4
Jeps
Avatar billede jmeincke Nybegynder
24. februar 2005 - 14:07 #5
Så jeg kan kun vælge at få værdier mellem 0 og 1 og med procent-tegnet
Avatar billede sjap Praktikant
24. februar 2005 - 14:08 #6
Jeg mener ikke du kan lave en formatering, der viser f.eks. 0,5 som 50.

Så du må nok i stedet selv lave beregningen af procenterne af de forskellige dele af stakken og så gange med 100. Og dette skal du så blot vise som et almindeligt stablet diagram.
Avatar billede jmeincke Nybegynder
24. februar 2005 - 14:08 #7
Men sådan er det vel i alle de stablede diagrammer
Avatar billede sjap Praktikant
24. februar 2005 - 14:09 #8
Hvis du selv laver beregningen og ganger med 100, så bliver skalaen jo 0-100.
Avatar billede jmeincke Nybegynder
24. februar 2005 - 14:20 #9
Vi er helt enige - det var blot om der fandtes en simplere løsning - hvor man kunne lave noget brugerdefineret formattering. Man kan skrive alt muligt...
Avatar billede sjap Praktikant
24. februar 2005 - 14:57 #10
Det har du ret i. Nogen gange bliver man ret overrasket over hvad man kan lave med formaterne. Desværre tror jeg dog ikke der er noget at hente lige her - beklager.
Avatar billede kedde65 Praktikant
26. februar 2005 - 17:32 #11
Det handler om dit valg af graf. Du har valgt den graftype der hedder StackedBar100, du skal blot nøjes med at vælge den der hedder StackedBar og sætte grænserne på y-aksen til 0 og 100.

VH CK
Avatar billede sjap Praktikant
26. februar 2005 - 18:24 #12
kedde65
Det er ko lige det, der er allerede er foreslået! Men det ændre jo ikke på at du så selv skal regne procenterne ud - eller er der noget jeg har overset?
Avatar billede kedde65 Praktikant
26. februar 2005 - 18:37 #13
Jeg har sku nok lidt svært ved at se problemet... er der ikke en der kan skrive en lille roman om det?

VH CK
Avatar billede sjap Praktikant
26. februar 2005 - 18:43 #14
Med fare for at lyde flabet (og det er IKKE hensigten): Kan du ikke bare læse kommunkationen mellem jmeincke og undertegnede? Jeg synes egentligt at det er ret klart. Hvis du ikke føler det, skal jeg dog gerne skrive en roman til dig.
Avatar billede kedde65 Praktikant
26. februar 2005 - 18:48 #15
Nej du skal ikke gøre dig ulejligheden... tak for tilbuddet. Jeg er rent faktisk ikke så torske dum at jeg blot kigger på det sidste indlæg og svarer udi tågerne... Jeg arbejder med grafer i Excel hver eneste dag, så det kunne være jeg kunne bidrage med noget... meeeen...

Og det har var ikke for at lyde ubehøvlet, det var et surt opstød!

VH CK
Avatar billede sjap Praktikant
26. februar 2005 - 18:54 #16
Helt i orden. Min reaktion skyldes såmænd blot at det virkede som om du ikke ikke havde læst indlæggene, og derfor reagerede jeg med mit sure opstød.
Avatar billede sjap Praktikant
26. februar 2005 - 19:03 #17
Men jeg kan da godt forsøge at fortælle, hvad jeg tror problemet er. Og nu skriver jeg alle forudsætningerne - bare for at det hele er samlet på et sted:

- Der skal vises nogen data i stablede søjler
- Det, der skal vises er procenter - IKKE totaler!

Der kan f.eks. godt være en søjle, hvor summen af data er 10 og en hvor summen er 100. Men når der vælges 100% stablet søjldiagram, regner graffunktionen alle bidragene om, så summen af alle søjler er 100 procent - dvs. de er lige store.

Problemet for brugeren er, at han gerne vil undgå at tallene på y-aksen vises med et procent-tegn. Fjernes procent-tegnet, så er skalaen 0-1 (svarende til 0%-100%), men brugeren vil gerne have at skalaen er 0-100.

Det som jeg er kommet frem til er, at det ikke er muligt - medmindre han selv foretager beregningen af procenterne.
Avatar billede kedde65 Praktikant
26. februar 2005 - 19:10 #18
Men jeg har lavet et eksempel og lagt på http://officekonsulenterne.dk/excel/stacked.xls der er de to forskellige typer stacked bars... Der kan jeg da godt på Sheets1 få den til at vise uden % tegn.

VH CK
Avatar billede kedde65 Praktikant
26. februar 2005 - 19:11 #19
Ja ok, men så er jeg også med :-) For det eksepel jeg har lagt op, der er provcenterne jo netop regnet ud selv.

VH CK
Avatar billede sjap Praktikant
26. februar 2005 - 19:12 #20
kedde65 > The page cannot be found
Avatar billede kedde65 Praktikant
26. februar 2005 - 19:13 #21
Avatar billede sjap Praktikant
26. februar 2005 - 19:14 #22
Jamen så er vi jo enige :0)
Avatar billede jmeincke Nybegynder
28. februar 2005 - 12:30 #23
Hej

Mødte på arbejde i dag og så var min mailbox fuld ;-). Jeg har anvendt sjap's løsning, men som sjap er inde på så var det ikke helt det jeg søgte.

Men en løsning skal premieres - så smid et svar sjap ;-)
Avatar billede sjap Praktikant
28. februar 2005 - 18:17 #24
OK ;o)