Avatar billede danmarlin Praktikant
23. februar 2005 - 18:35 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Adgang til exchangeserver via vpn HJÆÆÆLP

Nu er jeg ved at blive gråhåret...........håber nogen kan hjælpe inden mit hår helt falder af.

Jeg har opsat en vpn-router Dlink DI804-HV der har forbindelse til min server der kører DHCP.

Lokalt på min maskine har jeg installeret vpn-clienten og kobler op til router. Herefter starter jeg 'remote desktop connection' og alt dette virker helt fint. Jeg har forbindelse til en computer internt i firmaet.
Dog undrer jeg mig over at min vpn-forbindelse får en ip-adresse der hedder 192.168.254.2 men jeg ved ikke om dette er OK. Lokalt på indersiden hedder de 192.168.1.
Jeg kan kun koble mig til serveren v.h.a. ip-adressen....ikke på navnet. DNS kører på serveren.

Jeg forsøger nu at koble min outlook lokalt på min maskine til exchange-serveren i firmaet, men den kan ikke finde exchange.
Hverken på ip-adressen eller navnet.

Jeg kan ikke koble mig direkte til serveren med remote desktop client men jeg kan godt hvis jeg først kobler mig til en anden computer på netværket og så derefter på serveren.

Har nogen et bud på hvad problemet kan skyldes og hvordan jeg kommer videre.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
24. februar 2005 - 15:49 #1
Det ser ikke rigtig ud med den IP, med mindre i kører undermaske 255.255.0.0

Prøv at kigge lidt på hvad DCHP serveren smider ud til Dial-Up klienter. Det er typisk opsat seperat fra den normale DCHP range.
Avatar billede danmarlin Praktikant
25. februar 2005 - 11:33 #2
Tak for svaret, men jeg har sendt bud efter en konsulent som vil kigge på problemet senere idag.
Jeg vender tilbage med svaret når vi har fundet ud af hvad problemet er.
Avatar billede Jørgen Lund Nybegynder
29. marts 2005 - 20:25 #3
Hej jeg sidder med det samme problem og vil meget gerne høre hvad netværksmanden fandt ud af !!?

Jeg har løst problemet ved at vælge DNS serverens IP adresse i det lokale netværkskort. på den måde spørger outlook firmaets DNS server som har den interne ip sadresse på exchange serveren.
Men det burde være muligt at angive DNS serveren i selve VPN klienten istedet ?!
Avatar billede danmarlin Praktikant
30. marts 2005 - 08:40 #4
Konklusionen blev at den eksterne konsulent heller ikke kunne finde ud af at løse problemet. Det blev istedet sådan at de eksterne medarbejdere bruger web-outlook istedet for.
Vi blev enige om at problemet nok kunne løses ved at tage den eksterne maskine ind i firmaet og så logge den på serveren hvor den fik tildelt IP-adresse fra DHCP´n, men vi har ikke afprøvet det så jeg skal ikke kunne sige om det løser problemet
Avatar billede danmarlin Praktikant
08. november 2006 - 16:39 #5
lukker