Avatar billede soylant Nybegynder
22. februar 2005 - 21:31 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

DNS server

Hej allesammen

Måske verdens dummeste spørgsmål, men her kommer det.
Er det mulig at sætte sin egen DNS server op lidt ligesom gratisdns hvor jeg kan hoste DNS for venner og bekendte, men også at kunne hoste dynamiske lige dyndns,
er jeg helt ude i det grønne med det her eller er der en mulighed?
ikk pga det skal være billigt osv. osv. men også mere for at prøve og får et større kendskab til DNS
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2005 - 21:39 #1
Det kan du godt.

Vær dog opmærksom på at et domæne skal have 2 DNS servere tilknyttet.

Endvidere er DNS server så vidt jeg ved ikke det allernemmeste at drive.

Men der er ikke noget specielt som sådan ved det.
Avatar billede gozar Nybegynder
22. februar 2005 - 21:56 #2
Kig lige her http://www.dk-hostmaster.dk/dkhostcms/bs?pageid=140&action=cmsview&language=da&
Og hvis du følger linket: hvem kan blive .dk domæne registrator, så læg lige mærke til depositumet
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2005 - 21:58 #3
Man behøver ikke være domæne registrator for at drive en DNS server.
Avatar billede gozar Nybegynder
22. februar 2005 - 22:06 #4
Hvad skal man så være? zonekontakt?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
22. februar 2005 - 22:10 #5
Ja, alle kan have en dns server stående, men hvis du skal være server for TLD'er så skal du være godkendt af den ansvarlige for det TLD du vil være dns for.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2005 - 22:11 #6
Ja. Så vidt jeg ved skal man enten selv være det eller have kontakt med en som er det.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
22. februar 2005 - 22:12 #7
Sagt med andre ord, soylant. Hvis du vil lærer noget om DNS og ikke før har sat en DNS server op, bare på et internt domæne. Så skal du nok ikke starte ud med Global DNS hosting.
Avatar billede gozar Nybegynder
22. februar 2005 - 22:17 #8
Så kan jeg lære at udtale mig om ting jeg "tror" jeg har forstand på :-)
Jeg beklager meget.
Avatar billede soylant Nybegynder
27. februar 2005 - 19:12 #9
okay lyder som et lidt størrer projekt, men hvis jeg nu har en kammerat der kun har dynamiske ip adresser er det så komplet umuligt at sætte en webserver op?? er der nogen måder at komme uden fast ip problemet på?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2005 - 19:15 #10
Hvis man er konstant opkoblet så vil dynamisk IP også være konstant
i lang tid (måneder) og man kan derfor godt ligge en dynamisk IP i DNS.

Men jeg vil kalde det en second best løsning.

Hvorfor skifter han ikke til fast IP ?  (hvis det er fordi han kun kan
få en fast IP, så sæt en router med NAT foran)
Avatar billede soylant Nybegynder
27. februar 2005 - 19:18 #11
det er fordi han studere og en fast IP koster 40.- om måneden og er der vist ikke plads til
Avatar billede bjuhl Nybegynder
28. februar 2005 - 08:30 #12
Det kan han sagtens. Han skal bare bruge en DNS udbyder der understøtter DynDNS.
Det der sker her er at man sætter sin server til at pinge DNS udbyderen f.eks. hvert kvarter, og ud fra den ping (som egentlig er en http: adresse med brugernavn og password i) så opdatere den din A-record.

www.gratisdns.dk udbyder dette.
Avatar billede soylant Nybegynder
17. september 2005 - 11:27 #13
undskyld det meget sene svar, fulgte dine råd og læste lidt mere om det for der efter at opgive det, men tak for hjælpen så blev jeg klogere på det område, og igen undskyld det sene svar