Avatar billede tazco Nybegynder
22. februar 2005 - 08:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Processor kører ½ mhz

Jeg har været oppe og sætte en pc op hos min kammerat. Det er et ASUS A7V880 med en AMD Sempron 2600+ han har investeret i. Al samling af pc'en går uden problemer, windows xp bliver smidt på gnidningsfrit. MEN... så stopper det rosenrøde også. Næsten hver 2. eller 3. gang der genstartes kommer den med en fejlmelding. Lige efter den har talt ram op - tænker den lidt - og siger så "overclocking or memory initial failed - check your setup". Og jeg har bare tjekket den BIOS i hoved og r**. Den står bare lige pludselig til 1100 mHz i stedet for hvad den skulle. Det samme viser den så når man kommer ind i Windows. Jeg har opdateret BIOS, hvis det var processoren og bundkortet der måske ikke helt kunne snakke sammen, men lige lidt hjælper det. Nogen der kan nikke genkendende til dette fænomen? Hjælp ønskes! :-)
/Taz
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. februar 2005 - 08:32 #1
scan ram for fejl med memtest86, som du blandt andet finder her: http://ultimatebootcd.com/

Er du sikker på at det benævnte RAM hastigheds mæssigt passer til motherboardet?
Avatar billede tazco Nybegynder
22. februar 2005 - 08:53 #2
Ram er Samsung pc3200, men skulle det have indflydelse på cpu hastigheden?

BIOS-type (Basic Input/Output System):  Award
Chipsæt:  VIA KT880
Form Faktor:  ATX
Front Side Bus (FSB) Hastighed:  400 MHz
Processor-socket:  Socket A
Processorer:  Athlon XP
RAM Hastighed:  PC2100, PC2700, PC3200
RAM Teknologi:  DDR SDRAM

Kan det være en generel RAM fejl? Der står 512 mb installeret, så det er ikke fordi, der er noget af ram'en der er "død".
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
22. februar 2005 - 08:59 #3
Prøv at sætte BIOS til at checke RAM under opstart. Som regel ved at disable Fast Boot eller lignende. Så tæller den RAM op et par gange for at se om de er i orden.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. februar 2005 - 10:03 #4
Test rammen med memtest, den er mere grundig end den test BIOS laver. Jeg ved ikke om det kan være ram, men man kan lige så godt udelukke det.
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
22. februar 2005 - 10:50 #5
er du helt sikker på at FSB skal være 400 MHz? Så vidt jeg kan finde det skal den kun køre på 333 MHz?

Produktbeskrivelse      AMD Sempron 2600+ / 1.83 GHz Processor
Produkttype     Processor
Processortype     AMD Sempron Lav spænding (LV) [Low-Voltage]
Processorsokkel     Socket A
Antal processorer     1
Præstationsindeks     2600+
Clock-frekvens     1.83 GHz
Bushastighed     333 MHz
Cachehukommelse     L2 256 KB
Kompatible åbninger     1 x Processor - Socket A

Kilde: http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=10529&type=hardware

Det kan jo gøre, at processon er overclocket og dermed bliver ustabil?
Avatar billede tazco Nybegynder
22. februar 2005 - 11:13 #6
ok - det jeg kopierede var bare inde fra edbpriser.dk, skal ikke kunne sige om det er en fejl. Men når ellers at processoren kører så kører den også 1.83 GHz. I bios står alt mht. clock frekvens osv. til AUTO (setup default). Skal jeg mon "tvinge" den til at køre 1,83?
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
22. februar 2005 - 11:27 #7
Jeg vil tro at du skal ind og kigge i manualen og se om der er nogle jumpersettings, der skal ændres for at have den korrekte FSB.
Avatar billede lexlother Nybegynder
06. marts 2005 - 21:05 #8
ehh...hva' fandt du ud af ?? ;)
Avatar billede tazco Nybegynder
16. august 2005 - 17:20 #9
lukker spm.